personstarthumb-up

Allergiska mot standardavtal?

8k läst  61 svar

1. V
    Medlem Nivå 3
    Tjena,

Har nu gått igenom 10 st hantverkare som alla är snabba att offerera men alla bara slutar svara så fort man nämner avtal? Är egenföretagare själv inom liknande branch där man åtminstånde svarar/förhandlar. Vad tror dom? Att jag ska signera en offert och lalla med 150.000:- men inga avtal? Hur är man funtad som hantverkare?

Får hoppas att det ändras iom brexit och hantverkarna får konkurrens från öststaterna.

Ska man gå med på att bara signera en offert och se vart det bär vägen? Det roliga är att offerten specar inte betalningsdatum/villkor så jag kan hålla inne pengarna till jag har lust att betala utan att ha gjort ett kontraktsbrott. Därav behöver man ett avtal som reglerar det. It goes both ways.

Önskar alla seriösa hantverkare en bra dag. Alla ni andra kan trampa på en rostig spik.

2. F
    Medlem · Nivå 11
    En kund som vill ha ett avtal med tex såna otrevligheter som krav på leveranstid mm är enkla att välja bort. Det finns andra kunder.

Man får lura dit hantverkarn och ha ett förskrivet avtal. Sen tar man ett litet "hur kommer bygget att gå till" snack där man leder in honom på dom viktigaste punkterna i avtalet. Där kommer han svara lugnande och med god marginal, både mot pris, leveranstid och kvalite.... och då slänger man fram avtalet.

-Vinnie- gillar
  3. V
    Medlem Nivå 3
    Jorå, har försökt med det också. Men ja - då backar dom. Antar att många har svårt att läsa/skriva för annars fattar jag inte. Nä, borde vara lag på standardavtal och bot på 100.000 om man inte har det/vägrar. Då skulle branchen självsaneras inom 2-3 månader.

Hullefar gillar
  4. buspojken
    Renoverare Nivå 9
    Ja tror inte de är hantverkaren i samtliga fall är rädd för själva avtalet, utan för innehållet, står de med viten? Kan vara många saker som inte hantverkaren kan styra över, tex leveranstider, kan även vara så att jobbet blir betydligt mer komplext när man börjar riva, då drar både tiden och pengarna iväg fort. I en högkonjuktur så är de byggaren som "bestämmer" krånglar eller värkar kunden kunna utgöra ett problem så går man helt enkelt vidare

Mr Steed och -Vinnie- gillar
  5. V
    Medlem Nivå 3
    Japp, men det är standardavtal vi pratar om. Förstår om man inte vill jobba med egengjorda avtal - men när allt är standard, vad är bekymret? Känns mest som undanflykter från hantverkarnas sida... (Dom dåliga vill säga - finns guldkorn också, svårare att hitta dock).

6. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Bekymret är nog det att de kunder som vill ha ett skriftligt avtal också är de kunder som är jobbiga att ha att göra med.

7. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Jag tror det handlar om okunskap om avtalen (ser till mig själv och de arbetsgivare jag haft)
    Jobbade i stor sett utan avtal mina första 20 år, det finns ju jobb ändå.
    Men efter att ha utbildat mig vet jag ju att man lika gärna kan skriva ett och att det är bra för båda parter, och har nu avtal för nästan varje jobb.

Min förra arbetsgivare svarade aldrig på förfrågningar som hänvisade till tex abs09 eller andra allmänna bestämmelser pga av att det ansågs för krångligt.

-Vinnie- gillar
  8. larsbj
    Viktigt att tänka på är att bara ett avtal inte är tillräckligt.
    En bilaga med en detaljerad beskrivning av vad som ingår bör också finnas, tex rumsbeskriving eller liknande.

AndreaSim och -Vinnie- gillar
  9. V
    Medlem Nivå 3
    Absolut - men om du inte ens har villkorat o betalningen som hantverkare så står du också i farzonen. Tänk om kunden är smart och rent av skiter i att betala. Likviditetsmässigt är det en katastrof. Har man inte ordentliga avtal som reglerar allt för båda parter så kan man snabbt vända på skutan som kund också..

ABS09 är föregångaren tror jag till Hantverkaravtal 014? Kan hålla med om att det kan vara krångligt första gången, men kör man på samma avtal om och om igen så vet man vad som gäller. Tror bara att (dåliga) hantverkare idag inte vill stå för sina jobb - utan vill bara debba och göra minimum som krävs för att skiten ska funka. Dvs det går för bra för Sverige i dagsläget.

10. V
    Medlem Nivå 3
    Håller med. En projektbilaga helt enkelt. Sen kan man som hantverkare säga följande:

1) Du som kund får fixa det själv - jag kör enligt avtal XX.

2) Ha mallar redo som man bara ger kunden där allt är klart.

3) Strunta i det. Enklast så.

11. larsbj
    ABS09 och hantverkaravtalet är olika saker, enkelt är skillnaden att hantverkaravtalet är för småjobb.

-Vinnie- gillar
  12. V
    Medlem Nivå 3
    Men är inte ABS09 urgammalt? Vilket avtal gäller för större jobb? Med större menar du totalentreprenad eller?

13. larsbj
    Tex vid en utbyggnad av ett hus så är ABS09 lämpligare än hantverkaravtalet som jag har uppfattat det.

-Vinnie- gillar
  14. Elina Blom Westergren
    Moderator Nivå 10
    ABS09 användes när jag byggde till huset för några år sedan. Men jag håller med, har liknande erfarenheter om att det är svårt att hitta hantverkare som accepterar standardavtal.

-Vinnie- och larsbj gillar
  15. V
    Medlem Nivå 3
    En fråga då är, varför är det inte lagstiftat att man måste följa ett visst ramverk/avtal? Skulle inte hela marknaden då självsaneras efter ett tag? Jag förstår om det är småsaker som att fixa till en trapp eller dylikt (man ska inte heller komplicera livet), men större grejer som tak eller sånt (där försäkringsbolagen inte ens täcker dig - ska tilläggas) väljer man då som hantverkare inte att slippa tjafs och bara ha allt standardiserat?

Svaret måste vara att det går för bra helt enkelt?

Man kanske skulle starta en firma som har hand om sånt administrativt "tjafs" för hantverkare - undrar hur många som skulle ansluta sig, om det ens är lönt?

Hullefar gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: