Häckar, Buskar & Träd
BigGitt: Mina har det funkat perfekt på! Vid 10 cm, har jag kastat lite frö i.
Alfredo: Det här kanske http://www.byggahus.se/forum/trad-buskar-hackar-grasmattor/190692-vad-gora-ogras-i-hack.html
Sommartorparn: [citat] Håller med! Men skogstomter tycks ha blivit omoderna. I det villaområde jag själv är uppvuxen i ersätts skogen av gräsmatta varje gång ett hus byter ägare. Hur som helst så hade en mager blomsteräng kunnat vara ett alternativ till gräsmatta på en sådan plats. Den behöver man bara slå med lie en gång om året. http://www.grobar.se/52/Praktika/Tradgardsformer/Ang
harry73: Vad är matjord? och var kommer det ifrån? Om det är ett gammalt toplager, då har det alla rätta jordbakterier för att dit gräs ska trivas, men också mycket ogräsfrön. Så att döda all befintlig vegetation hjälper då inte så mycket. Kommer det från ett större djup har det inte de rätta bakterier och kan man gödsla i evigheter innan det blir en stabil gräsmatta. Men även då kan
Göran.W: Klip av dom skadade grenarna nera vid marken bara så kommer det om några veckor komma några nya skott på stumparna. Nya buskar behöver ni inte köpa för syrener är nästan omöjliga att ta död på.
Sommartorparn: Om du bor i ett någorlunda tätbebyggt område så brukar det ordna sig med pollinering från något annat träd i grannskapet. Om ni tar bort trädet och märker att det blir lite frukt på det andra, så kan ni ju alltid plantera ett nytt päronträd av en sort som funkar som pollinerare. Om du vill beskära dina päronträd så är det bäst att vänta till månaderna juli, augusti,
Stew: Hej, Försök klippa ner den sidan som växt så att den liknar den platta sidan mer. Klipp strax efter en sidogren. Försök även klippa ner den platta sidan lite, detta kommer göra att den växer till sig snabbare. Det kan vara så att du behöver upprepa proceduren för att få ett resultat du är nöjd med. April eller september är bästa perioden för thujaklipp. Men jag tror säkert det
Pepparkaka: [citat] Jag tror att det finns två problem med lerjord: - den är inte speciellt genomsläpplig, vilket gör att dräneringen inte blir så effektiv som tänkt - leran kan sätta igen hålen i dräneringsslangarna
BigGitt: [citat] Vad spelar det för roll? När man strör näring / granulat, (den oftast Blå så att man ser det) väntar den på regn. Eller att man vattnar själv. Granulatet löses upp sakta och följer med vatten ner. Sen tas det upp av rötterna. Jag tycker det är mycket bättre än att pumpa näring under jord. Vill man, är det bara att mixa med vatten och sen vattna med det. Men då ska det
onville: Går vår numera halva En att rädda? Det bruna partierna (torra?) sprider sig allt mer. Finns det något sätt att rädda Enen innan den blir så att det bara återstår att såga ner den?
savio: Den gamla jorden har vi ruggat upp (vänt om) med hjälp av spadar och sedan plattat till. Den nya jorden har kommit och den har vi nu fördelat ut över hela tomten, det är ca 5 centimeter av den nya fina jorden. Vi har gått med lastpall och jämnat till, sedan även manuellt stampat på hela ytan. Nu ser det riktigt fint och jämnt ut, vi väntar nu på leverans av rullgräset :thumbup:
byggbävern: De är giftiga. Hur de kan påverka äppleträdet vet jag ingenting om.
Marlen Eskilsson: Vår såg alltså ut som din tills för några dagar sedan, idag har den hunnit så här långt:
harry73: Ser till att ni inte lägger jord som ni grävde från ett större djup (t ex grunden) på gräsmattan. Det är bara toppskiktet som har bra balans mellan bakterier, näring, och allt annat växter kan behöva. Om man ändå gör det måste man gödsla en himla massa för att få det bra. Varför inte vänta ett år med gräsmatta. Klipp det ni har, försök jämna till det något och ser hur det
Caesell: Ett annat alternativ är att du lägger ut det direkt och sen fyller i med tiden som det sätter sig? Mvh
nino: är det samma järnvitrol som man använder till huset? jag har en dunk Mossa GTI, hur ska jag blanda järnvitrolen i den, ska vara rätt starkt antar jag då det sprutar ut en hel del vatten också...
harry73: Kan det vara så enkelt att den ena slår ut lite tidigare än den andra. Våren brukar ju inte komma samtidigt för alla träd
Stew: [citat] Att bara gräva ut (och få bort en del kirskålsrötter) men inte göra någon barriär kommer bara skapa mer problem. Kålen växer snabbare än i stort sett allt och den nya jorden kommer vara perfekt för kålen. Men du kanske tänkte sätta platonmattan utanför den nya jorden, ner till 50cm djup. Så den blir en barriär och den nya jorden får en chans till omstart? Det hade kunnat
Hasse C: Hej och tack för svar på lite knepig fråga. Jag har studerat lite vilda träd och kommit fram till att de ofta har grenverk som växer upprätt. Jag tror att trädet kommer anta en rätt naturlig form med tiden och låter det därför växa fritt. Om det håller sig lite smalare får man ju dessutom plats med fler träd:)
svartöra: Håller med om taggarna. Hagtorn är så nära köttätande växter man kan komma. Jag har tre stycken på gaveln och de attackerar mig om jag kommer i närheten. Jag skulle absolut välja en annan växt.
Sommartorparn: Har själv ingen erfarenhet men googla kan man ju alltid. Detta hittade jag: http://www.alltomtradgard.se/forum/view-thread.xml?thread_id=840290&forum_id=13 http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=12381614 http://tradgard.ifokus.se/discussions/4d715725b9cb4622270674f3-karnor-av-apple medmera...
Pepparkaka: Kolla från inlägg 14 här: http://www.byggahus.se/forum/trad-buskar-hackar-grasmattor/89685-basta-pris-pa-weibull-extra-green.html Det verkar som om det finns de som är nöjda med Extra Green, men efter att ha testat både Extra Green och Nelsons Villa Sport så vet jag ialla fall vad jag skulle valt vid nysådd (och det är inte Extra Green...)
Sommartorparn: Om inte förr så ser du det när de blommar. Oftast är det ympat på Rosa canina, vilket är den vanliga enkelblommande rosa vildros som är så vanlig ute i backarna. (googla så hittar du bilder). Men det finns också andra rosor som använts som ympunderlag, exemplevis Rosa Multiflora som är en starkt växande klängros med små vita blommor som doftar jättegott. Med rätt placering kan
Stew: Hej, Absolut går det. Stubben kommer med åren rötna och ge bra struktur åt en framtida rabatt. Jag hade tagit bort alla grenar (vilka är många och gankska stora på en silvertall) och bara låtit stammen/stubben varit kvar. Mvh Stefan
Wigwam: Jo, jag har förstått det, men vi är bortresta långa perioder så det är inte att tänka på. Några fler tips om vad husdjuret i marken kan vara?
byggankan: [citat] :) Vi har faktiskt inte varit så nojiga med förstabarnet heller. Har själv varit en "adrenalinjunkie" när jag var yngre och hoppas att mina barn ska få samma äventyrslusta som jag haft så jag har inte riktigt gjort som andra föräldrar på lekparken. När de sagt åt sina 4-åringar att inte klättra högre så har jag bara påmint min tvååring om att man måste hålla i sig om
Sommartorparn: Kom på en till: kolla om klätterhortensia skulle funka vid trappan. Ge inte upp hoppet om rosor men välj en soligare växtplats. Bland buskrosorna finns det många som funkar ända upp i zon 6-7. Framför allt i grupperna Pimpinellrosor och de Kanadensiska. Även många Alba-rosor funkar. Det finns rosenträdgårdar ända uppe i Norrbotten!