H
Hermes: Det är nog korrekt det där med tjälen - vintergröna blad är litet av en motsägelse här uppe-ett kamikaze-fenomen rent evolutionärt. Kanske kunde quercus ilex fungera i indirekt uppvärmd och tjälfri stadsmiljö...å andra sidan, om sanningen skall fram behövs inte den kompakta skuggan den ger om sommaren här uppe. Den har dock ett vackert bladverk och har vissa blad egenskaper samt
7 svar · 6,2k läst
A
Alle: Gäller samma resonemang här om det är fråga om björk? Har en björk som är uppskattningsvis 60 år. Rötterna sticker upp på några ställen där jag ska lägga ny gräsmatta. Ska man låta bli dessa rötter?
3 svar · 12,3k läst
T
tralopp: Tusen tack! Goooglar vidare på detta! :)
2 svar · 5,3k läst
T
thsi: Tack för råden. Det blir nog stängsel runt tomten + el alt stålnät vid plantorna. Surt men idag var jag i kontakt med Folksam om skadorna. De var inte så välvilliga i början men det visade sig att jag tecknad deras "stora" försäkring och då ingår ersättning för nya plantor, reparation av gräsmatta inkl. jobb. Ibland har man tur. Det lär sluta på 20-25 tkr. Ett mer radikalt sätt
3 svar · 2,0k läst
yonna
yonna: Inga problem när den ursprungliga häcken bara är ett år. Sätt små billiga plantor - de växer snabbt ikapp mken tänk också på att klippa enl 'Grafikern'.
3 svar · 2,0k läst
L
lgf02001: Jag har flyttat en del stora rosbuskar. Skulle säga att bästa tid är sen höst, näst bästa tidig vår. Det beror på hur mycket du kan tänka dig att vattna efteråt. Klipp/såga ned rosbusken till 20 cm över mark. Ev kan du spara några nya årsskott i sin helhet. Gräv upp och försök få med så stor rotklump med rötter som du kan. Vattna rikligt sen du planterat på nya stället! Bra
1 svar · 3,1k läst
·
Stew
Stew: [citat] Aha, läste helt fel. Jodå det blir en hel del plockande också! Hoppas bli självförsörjande på frön tids nog. Slippa köpa både frön och plantor, och kunna utöka trädgården genom att plocka frön och dela det som finns.
5 svar · 2,2k läst
M
MiaSthlm: För massa år sedan flyttade vi en rhodedendron igentligen till helt fel läge men med massa lämplig jord så tog den sig fint och har sedan dess växt och växt. har läst att de inte gillar blåst och har du eklöv så ta och täck med det. Deras naturliga växtplats är i under ekar i dalar .Lycka till
6 svar · 5,8k läst
Anna_H
Anna_H: Aha, då förstår jag! Ja, då låter det som en bra plan.
7 svar · 2,8k läst
B
BigGitt: Kantareller? Det är 3 mån kvar till 1 april :P
13 svar · 2,6k läst
·
Stew
Stew: Hörde hela historian när hon intervjuades i p3 häromistens. Tydligen har hon stort botaniskt intresse. Och hade planerat ett woodland-tema vid dessa träden. Hon är sjukpensionär och detta är hennes terapi. När pinnarna fälldes så blev det tydligen jobbigt på fler än ett sätt. Och därav behövde hon söka hjälp hos kurator eller så. Sedan vet man inte hur mycket av detta som
8 svar · 2,3k läst
E
Enrico: Hej, När man lägger på ny jord runt träd är det vanligt att rötterna får syrebrist och träden dör. Hur mycket som man kan fylla upp utan att få problem kan jag inte svara på, men jag har sett en lösning som använts i kommersiella sammanhang. Ett lager makadam (stora stenar i samma storlekar) på befintlig mark som anluter till luften runt trädstammen. På makadamlagret läggs en
18 svar · 10,8k läst
Darth Peter
Darth Peter: Hade tänkt genomföra detta i morgon. Så tack för det "sena" tipset! :)
3 svar · 10,2k läst
M
Modig: Jag tror att kornas ägare är skyldig att återställa gräsmattan. Kan vara bra att kolla om det inte är så, så slipper du att stå för kostnaden (även om det inte rör sig om enorma summor).
4 svar · 2,1k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Sålänge marken inte är frusen kan du plantera äppelträd. Tänk på att trädet efter plantering ska stå som på en liten kulle. Jorden i planteringsgropen kommer nämligen att sjukna ihop och det är inte bra om trädet sedan står i en grop.
20 svar · 18,8k läst
sandhall
sandhall: Köpte en partner när vi flyttade in för fem år sedan. Självgående. Och den tuggar fortfarande. Bytte olja förra året och har slipat kniven. Annars inget gjort. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
30 svar · 38,6k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Det anar jag visst det! Jag vet också hur impopulärt det är i villaområden när någon eldar granris dag efter dag från morgon till kväll. I vissa kommuner är det dessutom olagligt.
21 svar · 14,6k läst
E
En Uggla: Murgröna föredrar inte nödvändigtvis skugga. Jag fick ett ryck och planterade murgröna lite överallt på tomten i våras. Den har växt allra bäst på en helt oskuggad plats. På de riktigt skuggiga platserna, typ under flera stora träd, har den överlevt, men knappt växt alls och på platserna med sol har resultatet blivit något däremellan. Problemen kommer kanske till våren om det
3 svar · 7,3k läst
B
BigGitt: Eller borra några hål i krukan och gräva ner i krukan? Sen lyfta bara upp o plantera där man vill?
1 svar · 2,4k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Här kan du läsa om vinterförvaring av fuchsior: https://www2.dicom.se/fuchsias/wintercareswe.html Fuchsior är lite speciellt känsliga. Vad gäller andra växter så kanske det är andra råd som gäller. Rent allmänt om det är medelhavsväxter så gäller att ha så svalt som möjligt och dra ner på vattningen till ett minimum. Pelagoner kan man övervintra inomhus i lägenheten, men de
1 svar · 2,8k läst
B
Boktoken: Ja! Tusen tack för det svaret Stefan, du verkar ha rätt. Alla bilder och all info jag hittat på Google tyder på att det är rosenhallon jag har.
2 svar · 5,6k läst
·
Göran.W
Göran.W: Med risk för att vara elak. Kapa trädet på 1 meters höjd och lägg en bords skiva där för det kommer aldrig bli något vettigt av det efter din grova misshandel av det. Bättre att sätta ett nytt träd. Jag har provat få ner trä i samma höjd som du har och det funkar inget vidare om man inte har tid att att ta lite åt gången i många många år framåt. Allternativet är att rot
11 svar · 14,5k läst
Bricco
Bricco: Hur är det med rötter från en bok och risken med att de förstör husgrunden?
2 svar · 4,5k läst
·
estwing
estwing: tack för svaret
9 svar · 6,1k läst
P
pandanloo: Vi har också planterat i våras och dem som står på sämsta stället (mkt sten och lite jord) har nu börjat bli lite bruna. Jag tänkte som du att det regnat mkt och kanske klarade sig. Iofs har det ju blåst mer också, vilket tydligen torkar ut. Så lika bra att vattna en stund till antar jag. Vattna idag och tänkte gör det på torsdag igen.
2 svar · 4,2k läst
J
Josth: Viktigt att komma ihåg att vattna även på vårvintern om det är torrt på markytan (och kanske tjäle en bit ner).
2 svar · 2,9k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Instämmer med Chrille. En tumregel är: inget kväve till vedartade växter efter midsommar. Just färskt gräsklipp innehåller mycket kväve, vilket växterna inte behöver under vintern. Men å andra sidan så gör gräset kanske ingen skada heller, nu när träden redan håller på att släppa bladen. De kommer inte att börja tokväxa av lite gräsklipp. Har du tillgång till kompost så
2 svar · 3,8k läst
yonna
yonna: :rolleyes: Ja, det var därför jag lämnade min landsförvisningsperiod och flyttade ner till Skåneland. Staketera tomten (för juniors skull) och sätt ett par enstaka tallar på ställen där ni inte vill ha vinterinsyn (så kan ni hålla efter dem på sätt som Farzan beskriver) och komplettera med ett par kortare men högre plank inne i trädgården och som inte behöver bygglov. Det är ju
10 svar · 23,1k läst
B
BigGitt: Hur ska jag placera och vattna : 1. Curcuma, 2. Kokos? Är det sant att stjälken är ätlig? Som krydda?
0 svar · 3,2k läst
Kalle B
Kalle B: Al är väll det naturliga om man vill ha ett inhemskt träd för en våt plats. Vill man ha något lite exotiskare är kaukasisk vingnöt perfekt. http://www.eplanta.com/Index.asp?pagenr=170&group=Tr%E4d%20och%20buskar Rent generellt kan man säga att träd med mycket bladmassa dricker mycket vatten. Vattnet förbrukas nämligen i första hand av att det avdunstar från löven för att kyla
5 svar · 17,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.