I fjol planterade vi två syrenbuskar. Dessa är nu ca en meter höga. Imorse upptäckte vi att rådjuren har varit framme och ätit/skavt av barken på tre av fem grenar på den ena busken.

Skall vi nu köpa ny buske eller skall vi klippa av de angripna grenarna? ( de är avskalade nästan ända ner till marken).

/Sebastian

Klipp av de skadade grenarna. Om rötterna hann få fäste förra sommaren så klarar syrenen att skjuta nya skott.

PS mitt svar gäller om det är en vanlig bondsyren. Om det är en ympad syren finns risk att det kommer rotskott från ympunderlaget i stället.

Hur vet jag om det är en vanlig bondsyren?

Myrin skrev:
Hur vet jag om det är en vanlig bondsyren?
Vet du inte vad du planterade?.

Om den hade ett namn (förutom syrén) så är den troligtvis ympad.
Om den har en ovanlig färg (annat än ljuslila eller vitt) så är den troligtvis ympad.
Om du inte vet vad det är för en syren så föreslår jag att du avvaktar denna sommar och ser vad som växer upp. Hur som helst, om det är ympunderlaget som skjuter skott, så blir det bondsyren av hela busken så småningom.

Hej

Den heter heter "syren vulgaris and Ludwig späth" detta klargör dock inte för mig om det är en bondsyren eller inte.

Myrin skrev:
Hej

Den heter heter "syren vulgaris and Ludwig späth" detta klargör dock inte för mig om det är en bondsyren eller inte.
Efter lite letande på nätet tror jag mig veta att den är ympad. Innebär detta att det inte blir bra att klippa ner de tre skadade grenarna?

OK. Heter den Ludvik Späth så är den ympad på en rot av vanlig bondsyren. 'syringa vulgaris' är det latinska namnet av bondsyren och Ludvig Späth själva den förädlade sorten (som då är en slags 'syringa vulgaris')

Det är svårt att råda . Det kan hända att de återstående grenarna av Ludvig har tillräckligt med kraft för att förgrena sig och bli en bra buske. Det kan också hända att nedklippningen stimulerar roten att skjuta skott som så småningom tar över och försvagar Ludvig. Vill ni inte att det ska hända måste ni hålla efter och klippa bort allt som ser ut som rotskott. Frågan om att kvar busken (o se vad det blir av den) eller gräva upp och plantera nytt har inget självklart svar. Upp till er att bedöma. Viktigt är att ni har en plan för hur busken i fortsättningen ska skyddas från råddjur, för annars är det ingen mening med att plantera nytt heller....

Göran.W
Klip av dom skadade grenarna nera vid marken bara så kommer det om några veckor komma några nya skott på stumparna.
Nya buskar behöver ni inte köpa för syrener är nästan omöjliga att ta död på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.