2 588 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Hög buske på berg?
Vi håller på att plantera lite insynsskydd mot en ännu obebyggd tomt. Via har satt några syrener ut mot kanterna men i mitten är det väldigt nära till berg så vi vet inte vad vi ska sätta där. Har googlat lite men inte hittat något. Det växer redan lite rönn där. Två fula höga rönnar vi huggit ner och som nu har kommit upp vad det verkar en massa mer buskliknande rönnar. Jag hoppas i alla fall att de är mer buskliknande då de nu växer i strålande sol och förut stod trångt i skugga och jag har läst att rönn växer olika beroende på hur de når solen. Skulle man kunna sätta rönn även på resten av delen som har berg? Hur gör man för att få en mer buskliknande rönn istället för stora träd? (De som finns nu har ju kommit lite av en slump och inte medvetet.) tänker att om man köper rönn så är det kanske större chans att det blir träd än buskar.
Några tips? Antingen på hur man ska göra med rönn eller förslag på andra buskar. Vill att de ska bli minst 2 meter höga. Ingen egentlig begränsning på hur mycket högre. Gärna blommande och de ska inte behöva klippas då vi vill ha det lite mer "vilda" utseendet.
Några tips? Antingen på hur man ska göra med rönn eller förslag på andra buskar. Vill att de ska bli minst 2 meter höga. Ingen egentlig begränsning på hur mycket högre. Gärna blommande och de ska inte behöva klippas då vi vill ha det lite mer "vilda" utseendet.
Det finns många olika sorters rönn, både som buskar och som träd men gemensamt är väl att alla blir ett par meter höga i alla fall.
Det som hänt med rönnen ni huggit ner är att den slår flera skott och säkert upplevs som buske på grund av det. Dock så kommer denna med tiden bli flera stora träd - det kanske går att beskära dem men det är jag osäker på.
Det som hänt med rönnen ni huggit ner är att den slår flera skott och säkert upplevs som buske på grund av det. Dock så kommer denna med tiden bli flera stora träd - det kanske går att beskära dem men det är jag osäker på.
Klicka här för att svara