34 456 läst ·
26 svar
34k läst
26 svar
Har rullat ut gräsmattan, hur mycket ska man vattna egentligen?
Även jag brukar göra så. Men jag går över gräsmattan två gånger, en gång på bredden och en gång på längden om du förstår hur jag menar. Då minskar risken att det blir ytor som inte får någon gödning.savio skrev:
Det är säkert OK, men vattna rejält. Det krävs ganska mycket för att lösa upp gödningen.savio skrev:
Sagt och gjort. Jag har gödslat hela ytan under kvällen och även vattnat på ordentligt.
Jag har vattnat så att det klampar vatten när jag går på ytan.
Gällande gödslet så¨är det ngn form av konstgödsel, små vita prickar som löstes upp så fort jag sprutade lite vatten på ytan.
Men, ska man för säkerhets skulle hinna med en liten vattning imorgon bitti också innan solen bränner på?
Som sagt, 20 grader och sol hela dagen imorgon.
Jag har vattnat så att det klampar vatten när jag går på ytan.
Gällande gödslet så¨är det ngn form av konstgödsel, små vita prickar som löstes upp så fort jag sprutade lite vatten på ytan.
Men, ska man för säkerhets skulle hinna med en liten vattning imorgon bitti också innan solen bränner på?
Som sagt, 20 grader och sol hela dagen imorgon.
Vad glad gräsmattan ska bli nu om du slutar vattna och den får torka upp i solen.
Risken som jag ser det med allt vattnande är förutom rötskador eller ohyra även att rötterna inte börjar jobba ner sig i marken, dom har det ju så fuktigt o bra vid ytan. Detta betyder att gräset kommer att gulna när du slutar vattna.
När det gäller gödslingen så rinner den rätt igenom om du vattnar för mycket, räcker oftast med en regnskur eller några nätters dagg.
Risken som jag ser det med allt vattnande är förutom rötskador eller ohyra även att rötterna inte börjar jobba ner sig i marken, dom har det ju så fuktigt o bra vid ytan. Detta betyder att gräset kommer att gulna när du slutar vattna.
När det gäller gödslingen så rinner den rätt igenom om du vattnar för mycket, räcker oftast med en regnskur eller några nätters dagg.
Det som är det svåra i det här är att man får olika tips vart man än vänder sig,
En del säger att man ska vattna hur mkt som helst, andra säger att det knappt behövs alls.
Nu har jag gödslat som sagt, vattna ordentligt får jag som råd medan någon annan säger att jag bara ska duscha ytan.
Svårt läge, nu är det som så i vilket fall att jag har gödslat igår kväll och vattnat rejält igår kväll.
Jag vattnade inte imorse.
Bör jag vattna alls ikväll? Isåfall mkt eller lite?
Jag vill ju inte bränna rötterna.
Vädret håller i sig, soligt och varmt både idag och imorgon.
En del säger att man ska vattna hur mkt som helst, andra säger att det knappt behövs alls.
Nu har jag gödslat som sagt, vattna ordentligt får jag som råd medan någon annan säger att jag bara ska duscha ytan.
Svårt läge, nu är det som så i vilket fall att jag har gödslat igår kväll och vattnat rejält igår kväll.
Jag vattnade inte imorse.
Bör jag vattna alls ikväll? Isåfall mkt eller lite?
Jag vill ju inte bränna rötterna.
Vädret håller i sig, soligt och varmt både idag och imorgon.
Vattnade du rejält igår kan du kan nog avvakta med vattningen ett par dagar.
Den här är riktigt bra att sprida ut gödsel med:
http://www.rubart.de/WOLF-Universal-Streuer-WE-B-p1827.html
Risken om man sprider för hand är att det hamnar för mkt på vissa ställen vilket resulterar i gula fläckar.
http://www.rubart.de/WOLF-Universal-Streuer-WE-B-p1827.html
Risken om man sprider för hand är att det hamnar för mkt på vissa ställen vilket resulterar i gula fläckar.
Redigerat:
Bra med tips på spridare. Jag kör själv med en Stroller-vagn och den är jag inte särskilt nöjd med, så fort man ska vända den 180° så spiller den ut en större mängd gödsel och det är svårt att få till en pålitlig mängdinställning beroende på kornstorleken på gödslet/det man ska sprida.
I övrigt vad gäller vattnandet så tycks det råda samstämmighet överallt jag läst i att när man väl vattnar så ska det vara en rejäl rotblöta, snarare än "småfjuttande". Detta för att gräsrötterna ska söka sig ner i marken och inte bara etablera sig precis under markytan.Hellre ordentligt & sällan än ofta och lite mao. Så ta det lite lugnare med vattnandet.
Min egen erfarenhet (+ andras) säger att gräs är ordentligt tåligt, under högsommarperioden när det är som varmast klarar det av att bli gult och uttorkat, för att sedan efter första ordentliga rotblötan åter bli grönt & frodigt.
Själv nöjer jag mig med att gödsla ett par gånger per säsong med långtidsverkande gödsel (Weibulls Super Gramino) och ser till att plocka bort ogräs med en maskrosstickare. Om klöverfläckar börjar breda ut sig tar jag på Stroller T + Kombi som effektivt bränner bort detta och kan vara svårt att rensa bort manuellt med maskrosstickaren. Sedan brukar jag sikta på att klippa gräsmattan till 5 cm höjd en gång i veckan, t o m 2 ggr när det växer som kraftigast och jag klipper alltid med en skarpslipad kniv i klipparen (jag brukar dra några drag med filen innan klippningen).
I övrigt vad gäller vattnandet så tycks det råda samstämmighet överallt jag läst i att när man väl vattnar så ska det vara en rejäl rotblöta, snarare än "småfjuttande". Detta för att gräsrötterna ska söka sig ner i marken och inte bara etablera sig precis under markytan.Hellre ordentligt & sällan än ofta och lite mao. Så ta det lite lugnare med vattnandet.
Min egen erfarenhet (+ andras) säger att gräs är ordentligt tåligt, under högsommarperioden när det är som varmast klarar det av att bli gult och uttorkat, för att sedan efter första ordentliga rotblötan åter bli grönt & frodigt.
Själv nöjer jag mig med att gödsla ett par gånger per säsong med långtidsverkande gödsel (Weibulls Super Gramino) och ser till att plocka bort ogräs med en maskrosstickare. Om klöverfläckar börjar breda ut sig tar jag på Stroller T + Kombi som effektivt bränner bort detta och kan vara svårt att rensa bort manuellt med maskrosstickaren. Sedan brukar jag sikta på att klippa gräsmattan till 5 cm höjd en gång i veckan, t o m 2 ggr när det växer som kraftigast och jag klipper alltid med en skarpslipad kniv i klipparen (jag brukar dra några drag med filen innan klippningen).
Jag gödslade i tisdags kväll, jag kastade ut gödselkulorna med händerna vilket var ganska smidigt.
Sedan så vattnade jag rejält i tisdagskväll.
Onsdagen var varm och solig och jag vattnade inget alls.
Torsdagen var varm och solig, jag vattnade ordentligt i torsdagskväll.
Är det rätt melodi tro att vattna varannan dag framåt om det är varmt och soligt och vart tredje dag om det är molnigt? Och när man väl vattnar så är det rejält som gäller?
Sedan så vattnade jag rejält i tisdagskväll.
Onsdagen var varm och solig och jag vattnade inget alls.
Torsdagen var varm och solig, jag vattnade ordentligt i torsdagskväll.
Är det rätt melodi tro att vattna varannan dag framåt om det är varmt och soligt och vart tredje dag om det är molnigt? Och när man väl vattnar så är det rejält som gäller?
Det hela är en avvägning mellan hur fin gräsmatta du vill ha och hur mycket tid och pengar på vatten du vill lägga ner. Om jag har förstått det rätt rullade du ut din gräsmatta för 2 veckor sedan. Har den inte gulnat nu bör den ha "satt sig". Jag tror knappast att den kommer att dö om du inte vattnar den den närmaste veckan.
Såhär skriver Skånefrö om skötsel efter att man rullat ut gräsmatta:
Håll mattan fuktig, men ej dränkt, speciellt under de två etableringsveckorna då mattan är extra känslig men även senare beroende på väderlek. Undvik även att belasta mattan under denna period.
Första klippningen görs när gräset nått en höjd av 60-70 mm. Håll därefter en klipphöjd på 30-40 mm. Efter 3-4 veckor skall gräsmattan övergödslas med kvävegödselmedel typ NPK 21-3-10 eller
likvärdigt. Beräkna 2,5-3 kg/100 m2.
http://www.skanefro.se/pdf/broschyr_tipsorad_fardiggrasmatta.pdf
Håll mattan fuktig, men ej dränkt, speciellt under de två etableringsveckorna då mattan är extra känslig men även senare beroende på väderlek. Undvik även att belasta mattan under denna period.
Första klippningen görs när gräset nått en höjd av 60-70 mm. Håll därefter en klipphöjd på 30-40 mm. Efter 3-4 veckor skall gräsmattan övergödslas med kvävegödselmedel typ NPK 21-3-10 eller
likvärdigt. Beräkna 2,5-3 kg/100 m2.
http://www.skanefro.se/pdf/broschyr_tipsorad_fardiggrasmatta.pdf
Klicka här för att svara