Häckar, Buskar & Träd
VillaAnna: Tack för hjälpen! Tycker den ser trevlig ut och så luktar den gott!
VillaAnna: Har en ojämn kulle på tomten som jag ska lägga en mur utmed sluttningen sen är tanken att fylla ut mot mur samt en hel del stora ojämnheter för att sen anlägga en gräsmatta ovanpå. Ska man fylla med matjord hela vägen även om det är 40-50cm djupa ojämnheter eller kan man fylla med grus/makadam av någon sort? Hur tjockt skall jordlagret som man sår/rullar ut gräsmattan på vara om
yonna: Skär rent snittytorna. Beroende lite på hur skadorna är kan du ändå försöka bygga upp tätheten genom att ytklippa/skära det yttersta lagret. Ju mer man klipper ytskotten ju tätare blir thujan. Om skadan är stor kan det ta något år eller mer innan du får snyggt resultat. Det växer inte ut nytt från de skadade grenarna utan du får försöka se till att de omkringsittande grenarna
Stew: Hej, Rör det sig bara om 100m2, och ni har lite ork och pengar över så hade jag gjort om allt. Om det inte är så att den befintliga gräsmattan är jättefin. Om man lappar och pusslar med rullgräs, så blir det ojämt, det är jättesvårt att få till det perfekt. Rullgräset kostar kanske runt 30-40:-/m2, så det blir inga jättestora summor pengar. Tänk bara på att lägga på ett
yonna: Pil växer som ogräs. Jag skulle inte bekymra mig med att flytta det utan skaffa ett nytt.
Dalbotant: Ogräs och ogräs - det är ju gott! :) Är släkt med spenat och äts på samma sätt. I stora delar av världen är svinmållan faktiskt en betydande grönsak. Ut och plocka, tillaga, ät upp och var nöjd över att du fått ett gratis grönsaksland. ;)
2an: Får man bara upp hela roten är det inget problem men går den av så kommer en ny rätt snabbt, drog upp en som hade 35 cm lång rot..
Darth Peter: Satt upp en limring runt körsbärsträdet. Sprutade såpvattnet det tipsas om här. Imorgon är det inspektion.
Vortex: Nu antar jag att du redan fixat detta? Men det slutade med att jag inte alls gjorde enligt ovan :-) Istället blev det typ så här: - Grävde bort minst en dm (på vissa ställen mer) - På med ny jord - Jämnade ut med lastpall - På med frön Resultatet blev helt ok.. Vi hade berg nästan direkt under jorden så på vissa ställen är det nog lite dåligt med jord och där blir det gult
kurt: Plantera dem i samma läge (väderstreck) som de togs, vattna, vattna och vattna. Bäst är att flytta när de är i vila=sen höst.
lasselu: Nu har jag sprutat med Mossa GTI (fick inte tag på någon Ferrogent) och mossan är död. Ska jag riva/räfsa bort den eller kan jag stödså och gödsla direkt?
kurt: Sågverk gillar inte alltid träd från tätbebyggda områden, eftersom de är rädda för spikar eller grus i veden
hyweu: Vi funderar på att köpa syrenbuddlejor, men efter att ha läst runt lite står det att den ska klippas ner eller fryser ner varje år, och min fråga är då: Hur får man den att bli stor och hög, om den ständigt måste klippas ner? Har sett bilder på jättefina höga buskar och några var nästan som träd, men hur får man dem så med tanke på den hårda beskärningen?
FredrikR: Gokväller! Jag gick bet, och det slutades med att den byttes in som dellikvid mot en Stiga Villa 12HST. :)
steppen7: Tack för svaren. Jag bor norr om stan. Vi hade dock vägarna förbi Zetas tidigare i veckan och det var väl värt ett besök. Även om jag är nybörjare på trädgård har jag gröna fingar och jag såg direkt hur fina växterna var jämfört med det man sett på de vanliga ställena. Skräckexemplet är nog bauhaus där jag sett en massa vagnar med oredntligt slokande växter ståendes lite
Stew: Hej, Bredden beror på hur väl murgrönan tar sig och om den överlever vintern. Murgröna har inte så bra härdighet, så den kan mycket väl frysa ner på vintern och då måste den börja klättra från början igen. På ett såpass brett nät skulle jag skaffat 2-4 stycken. 2 st kommer fylla upp nätet, om de trivs, men det tar några år. Går snabbare med 4. Mvh Stefan
misingen: Harkrankslarv? http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/be24.pdf sid 21.
amatör-Kalle: Fler tips på prisvärda trädfällare? Jag har fått kopiöst dyra offerter, se http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/194892-kostnad-tradfallning.html#post1531206
mexitegel: Det finns många olika sorters rönn, både som buskar och som träd men gemensamt är väl att alla blir ett par meter höga i alla fall. Det som hänt med rönnen ni huggit ner är att den slår flera skott och säkert upplevs som buske på grund av det. Dock så kommer denna med tiden bli flera stora träd - det kanske går att beskära dem men det är jag osäker på.
mhg_3: Pratade med Gräscenter om att lägga rullgräs och de hade kunder som lagt gräs mitt i vintern och det hade gått bra, låter underligt i mina öron såklart men han förklarade det som så att de hade rullat ut den ovanpå snön och sedan börjat vattna till våren när det var varmare och snön borta... Annars brukar de säga att rullgräs helst ska vattnas på dagen då det är som varmast
Sommartorparn: Ojoj! Inte rätt dag för grävning. Det blir svalare i nästa vecka! När jag ser bilderna och hur tomten lutar så är blir jag mindre orolig för stillastående vatten kring buskarna. Om det skulle bli problem med buskarna i radens nedre ändre så kan du göra en någon enkel åtgärd som leder bort vattnet från buskens rötter, exempelvis förlänga diket lite och låta det sluta i en
BigGitt: All klippning skall anpassas så, att inga korn syns. En kraftig gräsklippare, kan suga upp näringen. Har man en handdriven, roterande, går det att göra direkt. Allt handlar om, att låta granulatet lösas upp och sjunka ner. Själv gödslar vi innan gräset växt upp. Eller direkt efter klippningen, men då vattnar vi som galningar.
H: Såhär skriver Skånefrö om skötsel efter att man rullat ut gräsmatta: Håll mattan fuktig, men ej dränkt, speciellt under de två etableringsveckorna då mattan är extra känslig men även senare beroende på väderlek. Undvik även att belasta mattan under denna period. Första klippningen görs när gräset nått en höjd av 60-70 mm. Håll därefter en klipphöjd på 30-40 mm. Efter 3-4
Chrissofsweden: Ja, hur tusan tänker jag :x Ett ton jord motsvarar, precis som du säger, ungefär 1kbm. Ja, men då står jag fast vid mitt antagande :) Det ni ser till höger är frön från Rusta och "matjord" från väggrenen. Ca 10kbm. Så det är inte ett tjockt lager direkt. Okrattat. Jag vill tro att ni inte behöver oroa er speciellt mycket, bara dom ser till att ta bort skräpet som stora stenar, glas
pacman42: De flesta träd som klarar av total nedskärning kan man flytta genom att klippa bort i princip allt och sedan flytta roten med kraftig vattning första tiden. Eftersom de då har en kraftig rot, så brukar de skjuta nytt rätt snabbt och stort. I detta fallet verkar ju trädet vara kraftigt beskuret tidigare, så det är nog bara att göra om samma övning igen... ...det tar nog tre-fyra år
Joco_: Vi har precis gjort detta i vår trädgård. Jag är inte säker på att vi har gjort det "by the book", men vi får hoppas att det iaf är bättre än innan. Anledningen till att vi grävde ur är främst det estetiska, vi hade rabatter utmed huset och har inte tid eller kunskap att ta hand om dessa. Som bonus så slipper vi även fuktig jord och liknande direkt mot plattan. Vi handgrävde 50 cm
BigGitt: Mina har det funkat perfekt på! Vid 10 cm, har jag kastat lite frö i.