D
durdens: [citat] Du får självklart göra och ringa vem du vill, jag berättar bara från mina egna erfarenheter som trädsgårdsanläggare. Alla sätt som fungerar är ju bra :)
11 svar · 35,4k läst
Jagger
Jagger: Har nu varit ute i stugan och knipsat av bladen! Nu blir det spännande och se......:)
5 svar · 29,2k läst
·
L
lage71: Jaha nu har jag nog fått reda på vad det är och det var ingen rolig sak; hönshirs. Den är med på listan över världens värsta ogräs (Holm m.fl. 1977). Till en början när gräset är ungt ligger det ner likt det gjorde här för en vecka sedan, nu har de börjat resa sig så förhoppningsvis kommer gräsklippningen att ta dem, hoppas verkligen, för att dra upp så många hinner jag
4 svar · 5,3k läst
·
Fotografen
Fotografen: Är det liv i batteriet?
1 svar · 1,5k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Ja det stämmer nog. Finns allt från lövblås, trimmerhuvud, sågsvärd, sop, kantskärare osv till jordfräs (undra om det kan funka?). Finns även ytterligare förlängare 0,5/1,0m och en förlängare i extra lätt kolfiber. Har sele till men det blir lite tungt om man kör länge. Det är svårt att lägga belastningen på selet i alla lägen. Låsningen för vinklingen av
2 svar · 1,9k läst
·
O
oceanis: Du kan ju stubbfräsa den så blir du av med den. En stubbfräsning avverkar bara tallen och kommer inte att skada björken.
3 svar · 1,4k läst
Nimajneb
Nimajneb: Stödså i slutet av augusti så att det hinner ta sig innan vintern. Räfsa bara lite i jorden innan.
7 svar · 6,7k läst
Peter2400
Peter2400: Jag har också jordreva, det tog en månad ungefär innan det såg ut som på bilden. Jag strödde ut en ruta med stroller mitt i där det var som värst och det har tagit bort ca 90% så nu har jag lagt stroller över hela gräsmattan Jag har en automower och den har fått klippa varje dag som vanligt men det verkar funka ändå
2 svar · 15,0k läst
·
M
mortimer: Jag sprutade med Roundup 2 år i rad(2 omgångar varje år; vår och sensommar) och la sedan på tunnt lager med lite gammal jord som fanns på tomten lite här o där(för att få det jämnt), lite toppdress också. Sådde sen gräs där för 2 år sedan och kan inte se en enda kirskål. Fint gräs också; Weibulls Villa frön.
17 svar · 24,2k läst
thojak
thojak: Tack yonna!
2 svar · 4,4k läst
M
motives: Ah, ja bladen ser snarlika ut iaf. Kan tillägga att stammen är full med bruna "prickar" typ. Inga blommor än så länge men växer så det knakar gör den i alla fall! Är lite orolig att den ska tränga ut de stackars rosorna :)
2 svar · 1,9k läst
·
iSnobben
iSnobben: Jag har inte så insatt på det här med limeträd (eller är det buskar?) men jag skulle vilja ha en egen liten mojitoodling. Mynta har jag redan så nu är det alltså lime som saknas :) Vart köper man ett limeträd? Hur lång tid tar det innan man får skörd på trädet? Hur många frukter kan man få på ett år?
0 svar · 2,6k läst
M
M_Persson: Vet inte vilka som sköter vägen. Tänkte mest ha häcken för att minska på blåsten över gärdena. Och tänkte att minskar blåsten borde drivorna av snö på vintern och lite av dammet på sommaren minska.
5 svar · 2,3k läst
mekar-anders
mekar-anders: Julas gräsmatteluftare funkar finfint till det den är tänkt för. För det är det inte sagt att den reder ut problemen med din gräsmatta. Säkraste torde vara att fräsa upp allt och så ny matta.
1 svar · 6,6k läst
Stefan N
Stefan N: Ja, det låter billigt.
1 svar · 2,8k läst
Peterltj
Peterltj: Ett annat sätt att identifiera fläder är att titta på märgen i grenarna. Äkta fläder, Sambucus nigra har kritvit märg, medan druvflädern Sambucus racemosa har brunaktig märg.
20 svar · 8,8k läst
Dalbotant
Dalbotant: [citat] Granngården, Bauhaus, Coop Forum, Ica Maxi osv osv. Tillför kväve och fosfor.
8 svar · 3,2k läst
P
Perfaus: Tack ska prova det. Gissar på nästa säsong. Har precis lagt ut en ny omgång frön. Misstänker att toppdressing kväver dom.
7 svar · 1,6k läst
PASwe
PASwe: Vi har en grävling som gräver likadana hål.
9 svar · 17,1k läst
·
L
Luminai: Tack för alla svar! Ska höra med grannarna om de vet för det är flera som har likaddan häck :) Med kapa kraftigt tänkte jag mig ca 30-60 cm, så att den fortfarande är närmare metern hög, men då är det alltså risk att jag får en permanent synlig kant med olika växttakt/form eller så? Låter ju inge vidare. Årets tillväxt, eller i alla fall senaste månadens, det måste bort
6 svar · 10,0k läst
tihimas
tihimas: Jag är anläggare, även om jag kanske är mindre erfaren än den tidigare nämnde. Jag sår inte gräs med tanke på årstid, utan snarare med tanke på när en beställning kommer in eller var i tidsplanen man är på ett projekt. Jag har fått gräs att överleva sådd i en mild novembervecka. Jag har aldrig ägnat minsta tanke åt årstid vid grässådd och heller inte behövt göra om
12 svar · 11,0k läst
Grillen
Grillen: Låter kanon det, då blir det nog ut och klippa till den lite under närmaste dagarna då den ser förgräslig ut just nu :)
2 svar · 2,1k läst
·
Freddan101
Freddan101: Tack för feedbacken! Låter som jag är på rätt spår då. Ev. ökar jag på med lite bredare sträng med grus. Vi har lite utrymmesproblem på ena sidan av huset där vi har ett altandäck ganska nära gränsen och vi vill fortfarande kunna gå förbi där när häcken är uppe så just där spelar cm stor roll. :) Vilken storlek bör det vara på gruset som läggs innanför muren?
3 svar · 5,6k läst
M
Micro: Humle växer snabbt och klättrar något fruktansvärt... men vet ej om den kan växa i kruka. Håller på att bli heltokig på min som växer på en sida av altanen... in under taket o runt stolar och bord på golvet. Och permanent är den....den vägrar att dö när jag attackerar den.:p
2 svar · 1,5k läst
C
Cottongrass: Hej! Tack för ditt svar, då avvaktar jag lite... Jag vill verkligen att den ska ta sig, så fin!
2 svar · 7,0k läst
Peterltj
Peterltj: Det finns häck i färdiga moduler att köpa, men då är det helt andra priser. Ett tips på om man vill nå färdig höjd fortare på en häck med vanliga häckplantor är att man toppar den oftare. I stället för att bara släppa upp den 10cm varje år så kan man toppa den så fort den har växt drygt 10 cm. Då kan man hinna med flera förgreningar på ett år.
5 svar · 12,3k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Tackar för infon :D. Ska berätta för grannarna. Dom har en likadan häck och hade heller ingen aning.
9 svar · 31,5k läst
·
F
Farzan: Det skiljer inte mycket i utseende mellan olika ligustersorter (det är f ö inte olika arter utan olika namnsorter av samma art, ligustrum vulgare). Jag tycker kanske att vissa sorter kan se ut att ha något större större blad än andra men knappast så att man lär lägga märke till det... Däremot kan det synas skillnad på vintern eftersom Atrovirens behåller bladen längre och t o m kan
2 svar · 7,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Vi betalade 250:-/ton för 92 ton 2008. Ingen mängdrabatt. Transporten på 10 ton/vända landade på 4.500:- Gräsmattejord innehåller rätt mycket sand och stenmjöl, så för andra arter är planteringsjorden bättre. Jag använde den senare till alla rabatter. Finns också krukjord för de egna odlingarna. Du kan även få jorden blandad precis som du vill ha den.
10 svar · 3,7k läst
iSnobben
iSnobben: Våra står i skugga nästan hela dagen och dom är jättefina...
2 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.