Häckar, Buskar & Träd
byggankan: [citat] :) Vi har faktiskt inte varit så nojiga med förstabarnet heller. Har själv varit en "adrenalinjunkie" när jag var yngre och hoppas att mina barn ska få samma äventyrslusta som jag haft så jag har inte riktigt gjort som andra föräldrar på lekparken. När de sagt åt sina 4-åringar att inte klättra högre så har jag bara påmint min tvååring om att man måste hålla i sig om
Sommartorparn: Kom på en till: kolla om klätterhortensia skulle funka vid trappan. Ge inte upp hoppet om rosor men välj en soligare växtplats. Bland buskrosorna finns det många som funkar ända upp i zon 6-7. Framför allt i grupperna Pimpinellrosor och de Kanadensiska. Även många Alba-rosor funkar. Det finns rosenträdgårdar ända uppe i Norrbotten!
Caesell: Fröet tar ej skada och kommer inte börja gro förän det överstiger +5 vattna på morgonen istället :) Mvh
Erik_X: Om det är en sevitutsväg som du har rätt att bruka. kan du meddela grannen att du vill ha vägen röjd. Dock inte mer än de metrar som står i servitutet. Om grannen inte röjer det kan du röja vägen. Dock du måste ha servituret fill din fastighet. Du kan bli ovän med grannen vid en sådna tilvägagång. Sådana servitut kan vara 200 år gammla och fortfarande gälla. vanlig brädd är 3,
Stew: Börjar helt klart bil dags för första omgången gödsel nu. Får ta det som miniuppgift när jag kommer tillbaka från sjukan! :)
yonna: Ser ut som om din häck också drabbats av samma sjukdom som i flera andra trådar härinne. Där finns flera olika råd.
tallmilan: Nu blev det väl ändå lite snett här, i ecoplugg finns det något gram kristalliserat Round-up av lägsta koncentrationen som säljs. Bönder har använt glyfosat i många, många år och köper det i ton efter ton. Nu på våren fungerar pluggarna bäst eftersom trädet är i tillväxtfas
Bjurran: Vi fick på Stroller Plus+ Mossa (http://www.bayergarden.se/sv/produkter/grasmattan/Stroller_Plus_Mossa.html) igår och i natt har temperaturen varit nere mot -6 grader. Återkommer med resultat.
makro123: Problemet löst mha lokal trädgårdsfirma. Bara att hålla tummarna nu att trädet överlever trimningen.
savio: [citat] Det låter som absolut smidigaste lösningen. Vi kör på det, tack för hjälpen!
Avemo: Som sagt. Aspar är ett elände att ta död på när man vill. Den skadan är inte bra för trädet, men det kan stå länge till i alla fall. Så länge det inte är skalat runt om finns det hopp för trädet. Erik
Stew: Får du inte tag på anläggningsjord så går matjord bra. Risken är dock att gräsmattan blir lite "knölig" och bucklig. Droppbevattning tror jag itne kommer bli så bra, pop-up spridare fungerar därimot jättebra. Bara att köra på i mån av tid och pengar. Mvh Stefan
Johan Gunverth: Värt att notera: jag bor i Göteborg, inte Växjö. Tipset gällde leverantörer närmare Växjö.
Jeppson: Hej, Vad tror ni, är det för sent att beskära Karaganhäcken nu, det är små små knoppar som börjar bildas. Bara topping som gäller? Mvh Jeppson
Misse: Tack för era kommentarer! Buxbom är har jag uteslutit just pga den sjukdom som den kan drabbas av. Nu har vi i och för sig två stycken redan som tycks ha klarat sig men jag vill inte chansa. Jag skall titta närmre på era övriga förslag.
Alko: [citat] Kan bara rapportera att gräsfröna jag sådde 30 okt faktiskt hann gro i november (Uppsala), men hade knappt nått 1 cm när snön föll. Gissa om jag blev förvånad när jag såg nu i mars att de överlevt och redan börjat växa (mild senhöst och mycket kort vinter i år förstås). Otroligt att man i Uppsala kan så gräs så sent som i okt/nov ändå...Sen kanske man lika gärna
Nimajneb: [citat] Vi tycks vara en av få privatkunder som åker dit regelbundet. Annars är det enligt sågen främst kommunen som handlar. Barken är inte lika svart o jordig som den man köper i säckar men syftet är ju inte jordförbättring på kort sikt utan att hålla ogräset borta.
Sommartorparn: Rosenprakttry är fina också! Fråga i plantskolan hur de klarar stå i en slänt (dvs. ganska torrt). Här lite information om rosor: Danska Rosenposten har en mycket bra sökmotor där du kan söka fram rosor utifrån olika egenskaper. http://www.rosenposten.dk/ Gå in på Rosenöversigt och välj sedan "avancerad sökning" så kan du söka på användningsområde och önskad höjd. Som sagt,
Stew: Vi har själva ungefär samma problem, säkert 10.000 kvm stormfälld "skog" där de förra ägarna hanterade och tog hand om alla stammar, men lämnade allt ris. Nu ligger det överallt i högar, och hela marken är i stort obrukbar för oss, om vi inte röjer upp. Det bästa alternativet för oss hade varit att elda upp det. Men även det är ett jättejobb. Det är mycket grenar och det är
valter53: Sand, kalk och lerjord blir betong när det kommer vatten på. Strunta i kalken. Du skall öka humushalten i jorden. Klipp inte med uppsamlare utan låt gräsklippet ligga kvar. Gödsla på våren och försommaren. Om du bor på landet ser du när bönderna gödslar vallarna. Då är det rätt tid. Försök inte med någon mossdödning. Stimulera gräset så att det tränger bort mossan.
Nimajneb: Minst jobbigt är ju skövlingsmetoden för det jobbet gör ju maskiner.....
yonna: Svartbambun är ju väldigt stor. Välj en mindre sort. Krukan måste vara större även för en mindre bambutyp. Du skriver inte var i landet du bor. Jag har testat bambu i kruka här på Österlen och det funkade ett par år - innan trädgården blev färdig. Måste vattnas mycket under sommaren och om vintrarna bäddade jag in krukan med isolering - obs bara krukan, inte växten. Så får man
trädgårdstoken: Hejsan dom heter Tälje trädgårdsprodukter jag har beställt av dom också. Verkar vara ett gammalt företag och trevliga var dom också.
Mimi: Jag tycker det är snyggt med örtbuskar som brukar hålla länge. Odlar du solrosor är de ju till nytta för fåglarna om de får stå kvar. Buskrosor är vacker och behöver inte ansas, likaså nypon där nyponen brukar få sitta kvar och är så vackra mot snön.