8 648 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Borttagning av sly ...
Halloj
Köpte mitt/vårt hus i dec förra året ... Tomten är på ~2000m2. Längs två sidor äger kommunen marken längs ens sidan finns en grusväg och den andra en åker. Mellan min gräsmatta och grusvägen är det 4m, tomtgränsen ligger i mitten ... Några stora tallar och björkar finns. Men dom är inte problemet utan all sly ( mellan 1-3m höga ) börjar se ganska illa ut ... Samma häller ner mot åkern, har är det mer regelrätt skog men jag äger mer typ 70% av det ... Kan kommunen ha något imot att man rensar upp i skiten ... Vi pratar inte om något större än 3-4 cm pinnar kanske någon 8-10cm som växer i 45graders lutning. Alltså inga "träd" ska bort ... Har ringt och sökt ansvarig på kommunen men jag fick bara länna mina uppgifter till någon receptions liknande så skulle ansvarig ringa mig inom 2v. Har nu gått drygt 3v och har inte hört något ifrån dom ... Så någon som vet vad som gäller ang sly på tomtgräns ?
Med vänlig hälsning, Micke
Köpte mitt/vårt hus i dec förra året ... Tomten är på ~2000m2. Längs två sidor äger kommunen marken längs ens sidan finns en grusväg och den andra en åker. Mellan min gräsmatta och grusvägen är det 4m, tomtgränsen ligger i mitten ... Några stora tallar och björkar finns. Men dom är inte problemet utan all sly ( mellan 1-3m höga ) börjar se ganska illa ut ... Samma häller ner mot åkern, har är det mer regelrätt skog men jag äger mer typ 70% av det ... Kan kommunen ha något imot att man rensar upp i skiten ... Vi pratar inte om något större än 3-4 cm pinnar kanske någon 8-10cm som växer i 45graders lutning. Alltså inga "träd" ska bort ... Har ringt och sökt ansvarig på kommunen men jag fick bara länna mina uppgifter till någon receptions liknande så skulle ansvarig ringa mig inom 2v. Har nu gått drygt 3v och har inte hört något ifrån dom ... Så någon som vet vad som gäller ang sly på tomtgräns ?
Med vänlig hälsning, Micke
Ja vem kan våga svara säkert på detta? Rimligen borde de bara vara glada. Samtidigt är det deras sly och vem vet vad någon paragrafryttare kan vilja statuera för exempel. Det finns exempel på trädfällning av annans träd som slutat rätt dyrt. Har dock svårt att tro att de skulle få det du beskriver att värderas till många kronor. Vad tror ni andra här? Vad skulle ni göra?Kembe skrev:
Jag skulle bara blåsa ner skiten om jag höll med TS i dennes beskrivning.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Instämmer.Alfredo skrev:
Men är man lite smart så tar man lite då och då.
Så inte det som var en djungel ena dagen är ett kalhygge nästa.
Ett släpkärrelass varannan vecka ungefär eller när andan faller på
Men ta inte för mycket!
Lite småträd och buskage är guld för småfåglarna.
Man får ligga på och ringa tills man får prata med rätt person. Eller så kollar man hemsidan om man har tur där. Min kommun har ett "trädfällningsformulär" på hemsidan där man kan önska om kommunala träd som man vill ha bort, tids nog får man svar. Där kan man även skriva om sly.
Om kommunens markremsa korsas av exempelvis er infart har ni ett mycket gott argument för att be kommunen avlägsna sitt eget sly för att öka trafiksäkerheten. Fråga i växeln om gatukontoret hyser någon "trafikingenjör", eller vem dom tar ansvar för säkerhet på kommunens vägnät.
Oavsett vem som gör jobbet är det klokt att undvika använda röjsåg. Det bästa är att gräva bort slyet med rötter och allt. Manuellt, eller maskinellt. Det kan kosta ork eller pengar, men det lönar sig ändå.
Oavsett vem som gör jobbet är det klokt att undvika använda röjsåg. Det bästa är att gräva bort slyet med rötter och allt. Manuellt, eller maskinellt. Det kan kosta ork eller pengar, men det lönar sig ändå.
Klicka här för att svara