G
Gramen: Yes! Precis. Stort tack
2 svar · 4,4k läst
Oldboy
Oldboy: 30-50 cm kan räcka, om rötterna kan fortsätta och breda ut sig på bredden. En grov riktlinje är att det är lika mycket rötter som det är grönt ovan jord. Med berg under och lite jordvolym så är det som att odla i kruka. Risk för uttorkning och näringsbrist. Båda leder till att växten inte blir så stor (bonzai). Det kräver alltså passning med vatten vid torrperioder och mycket
10 svar · 5,0k läst
·
svartöra
svartöra: [citat] Tja, dimensionerna, färgen och lukten varma dagar ger ju en antydan. Men är de gamla och har ruttnat delvis är det nog slipers. Varsågod och lyft, och transportera till återvinningen där de har en särskild container för detta. De brukar vara vansinnigt tunga och genomdränka med vatten, så en motorsåg underlättar. Plocka upp spånet och flisorna också och lägg i samma
6 svar · 1,9k läst
kysan
kysan: Samma här, har aldrig sett liknande över hela gräsmattan innan så både förvånad och chockad. Frågade svärfar och fick också svaret daggmaskar...
7 svar · 2,1k läst
P
p.lundgren: Vänta tills slutet av maj, förmodligen ser du ingen större mängd mossa då eftersom gräset vuxit upp. Annars har du ju en lättskött grönyta som inte växer så fort.
3 svar · 1,1k läst
D
daggkåpa: Oj oj...glömde bort både lösenordet och att logga in igen...:confused: Ja, vet du inte var du har befintliga växter så får du ju vänta tills de kikar upp. Varför klippte nu ner dom?
5 svar · 4,5k läst
A
aivo: Tack för info, bara sätt fart då med bekämpningen.
3 svar · 4,4k läst
·
roland53
roland53: Klipp innan du vertikalskär och när du räfsat upp det mesta av det döda gräset så kör (dammsug) gräsmattan 1 gång till med uppsamlare. Vänta några dagar med gödsling. Gödsla i samband med regn eller bevattna så att gödningen smälter.
7 svar · 2,0k läst
·
Ludwig
Ludwig: Bild på granen vore intressant. Nä 10 m gran är inte så stort men kan vara jobbigt ändå av andra anledningar.. :rolleyes:
6 svar · 5,2k läst
T
The_Nyll: Precis. Fast är väl kanske inte det största problemet just nu då, ska ju gräva för infart och andra saker först. Sen får man se vad för ytor som blir kvar. Men vill ändå kolla om det fanns sätt att få fin gräsmatta utan att behöver lixom gräva upp allt ungefär. Och det där med sätta potatis har jag väl inget emot att göra på en del av ytan och testa se hur man lyckas få nå
22 svar · 14,9k läst
Kalle B
Kalle B: Trädet är fullt av stympade grenar och felaktiga beskärningar, det är lika bra att ta ner för det kommer aldrig att gå att rätta till igen ändå. Och att stympa det ännu mer gör bara saken ännu värre. I tillägg ser det ut som om ett relativt nybyggt trädäck hindrar regnvatten från att nå en stor del av rotsystemet, vilket gör att trädet torkar ut.
3 svar · 4,0k läst
·
C
Christian Kagg: Hej är tujorna kvar? är de planterade och klippta? mvh Christian
2 svar · 2,4k läst
Freddan101
Freddan101: Har fyllt på med jord och näring. Hoppas på att det lirar. :)
5 svar · 4,9k läst
·
Immobil
Immobil: Är det för sent att beskära nu i april?
6 svar · 27,2k läst
L
lallemannen: Hej. Undrar vad jag behöver göra med mina rabatter nu till vår. Ser ju för hemska ut. har precis flyttat in i huset och trägården behöver ses över. /Kristoffer
0 svar · 3,0k läst
·
B
bravia: Tack för ett bra svar!
2 svar · 5,1k läst
C
carax: Funderar på att sätta Japansk Järnek som en låg häck. Först var det tänkt att det skulle vara Buxbom men detta är inget bra alternativ just nu har jag förstått.. Första frågan är: Hur giftig är den japanska järneken ? har googlat och inte fått ett klart besked. Denna har ju svarta bär på hösten om jag förstått det korrekt och ofta hänvisar man till den klassiska järneken
0 svar · 3,9k läst
S
Sundance Kid: Hej som ämnet nämner, är det dags att vattna thujor nu när det är sol och torrt trots nån minus på natten?
0 svar · 1,6k läst
B
byggankan: Det borde inte vara några problem. Vi sådde vår gräsmatta i slutet av april (weibull extra green) och sedan började det snöa några dagar senare. Till midsommar så hade vi fått klippa gräset flera gånger.
3 svar · 2,3k läst
Kalle B
Kalle B: De där smågrenarna är bara att klippa bort med sekatör på en gång. De är så små att det inte spelar någon roll, det är när man klipper grövre ved som det blir problem.
4 svar · 5,1k läst
·
MathiasS
MathiasS: Nu snöar det.
44 svar · 8,3k läst
·
J
jerydh: Tack för svaret!
2 svar · 2,6k läst
Nyfniken
Nyfniken: Blir det för lågt så toppdressar du bara.
5 svar · 5,4k läst
A
AndersS: [citat] Är nog lite hårt, men låt det nu få växa till sig. Egentligen ska jag nog inte tycka till då jag inte fått någon riktig ordning på vårt gamla träd.;)
24 svar · 10,2k läst
·
Charlie2
Charlie2: Ja just som en pallkrage men den del som är mot marken får längre livslängd om den är impregnerad men men inte så bra nära växterna. Är ingen expert men plasten på sidorna kan ju göra att det blir väldigt varmt i lådan - och det är ju bra för vissa växter och sämre för andra. Hoppas ngn bättre vetande kan klargöra detta. I botten def markduk som du skriver.
12 svar · 11,0k läst
B
byggankan: Kolla på Olle Bergs sida. http://www.olleberg.nu/
2 svar · 1,6k läst
magda136
magda136: Gött, då har jag så det räcker en bra bit!
13 svar · 28,0k läst
G
Gylleneknorren: Vi sådde gräsmatta förra året. Den blev otroligt fin,grön och frodig. Vi har skött den som ett barn, vattnat, toppdressat, gödslat o.s.v. Den har ingen mossa, knappt ogräs. Det enda problemet är att den liksom ör ojämn, tuvig, guppig. Vet att det lätt blir så när man sår egen gräsmatta. Vi försöker kontinuerligt fylla i gropar och stödsår nu när det blir varmare. Är det
0 svar · 3,7k läst
R
Rooney: Jag har idag flyttat en massa vårlökar (typ scilla) idag på grund av att vi ska bygga ett förrådsskjul där. Jag hade inte hjärta att bara slänga allt på komposten så jag grävde ner lite tuvor med lökar här och var i trädgården. Jag har hört att man ska vänta med att flytta lökar till på hösten, men hade inte tid med det. Tar sig de flesta lökarna tror ni? Även om de inte
0 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.