Vad kan man ha på marken istället för gräs, om det nu är så att man har en lite plätt mark som det bara känns jobbigt att släpa gräsklipparen till.
Men man vill ändå har typ gräsets egenskaper. T.ex. att det går att gå på (i en rimlig omfattning).
Men man vill ändå har typ gräsets egenskaper. T.ex. att det går att gå på (i en rimlig omfattning).
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Det finns ängssådd att köpa om tex Enk Projektet:s bild faller på läppen.
Lite att läsa också....Villa vista skrev:
http://www.weibulls.com/sa-har-gor-du/fro/de-fagra-blomsterangar/1026307.1380588.1689593a
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
BUUUU!!! Jag trodde bilden var från din baksida, och tänkte Snyggt! sen var det bara en reklambild 
Mossa det har jag 
Tack för alla svar och tips hittills.
Sten/plattor/grus eller något sådant kan vara lösningen, men inte för hela ytan då, utan bara där jag måste kunna gå förbi (bara) någon gång då och då.
Men t.ex. plattor/marksten + någon slags marktäckande perenn växt där jag inte behöver kliva fram är ju helt OK.
Tips på låga trevliga marktäckare som inte gör så mycket mer väsen av sig än gräs gör, kan jag gärna ta emot då.
Kan klöver vara något?
Sand vill jag nog inte ha.
Ängsblom är vackert och lättskött. Kan möjligen se lite märkligt ut på en såpass liten yta, misstänker jag.
Lite tråkigt också att köpa en hel påse/låda med frö för att så 5 m2 ...
@tharnstrom77, mossa skulle jag faktiskt gärna ha där.
Jag vet inte var man köper moss-frön ...
Sten/plattor/grus eller något sådant kan vara lösningen, men inte för hela ytan då, utan bara där jag måste kunna gå förbi (bara) någon gång då och då.
Men t.ex. plattor/marksten + någon slags marktäckande perenn växt där jag inte behöver kliva fram är ju helt OK.
Tips på låga trevliga marktäckare som inte gör så mycket mer väsen av sig än gräs gör, kan jag gärna ta emot då.
Kan klöver vara något?
Sand vill jag nog inte ha.
Ängsblom är vackert och lättskött. Kan möjligen se lite märkligt ut på en såpass liten yta, misstänker jag.
Lite tråkigt också att köpa en hel påse/låda med frö för att så 5 m2 ...
@tharnstrom77, mossa skulle jag faktiskt gärna ha där.
Jag vet inte var man köper moss-frön ...
Mmmm.dsub skrev:
Igår lät jag internet jobba lite och hittade bl.a. dessa två sidor med ett stort urval av marktäckare:
http://www.blomsterlandet.se/Vaxter-och-tillbehor/Ute/Perenner/Marktackande/
http://www.plantagen.se/sortiment/odla_ute/perenner/marktackande
Och efter ett tags läsande så var jag nog själv lite inne på någon slags timjan (men det fanns ju mycket annat också).
Men läget här är rätt soligt och väldränerat, torrt, ej fuktigt.
Så då gick ju hälften av marktäckarna bort, men timjan stack fram som trevligt och lämpligt.
Inget är bestämt än, men just nu finns det ett spår bestående av några betongplattor eller likn att gå på närmast garaget, och sen ev timjan av något slag på resten av utrymmet.
Att behöva gå där betyder inte mycket trafik, det är till baksidan av garaget, vi kommer nästan aldrig ha några ärenden dit förutom koll, skötsel och underhåll av garaget och markplätten bakom.