1 644 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Ta ner träd
Sida 1 av 2
Hej
Vad ska man tänka på när man anlitar en person att ta ner träd?
Vi har ett stort träd som står för nära en byggnad och måste tas ner.
Det är även fler stora träd som skulle behövt tas ner av samma orsak men alla träden är stora och väldigt fint virke.
Hur går det till ska man anlita någon speciell för att få betalt för virket eller delar av jobbet eller hur går det till?
Kan man använda rotavdrag?
Vad är rimligt pris för att ta ner en stor gran som står nära en byggnad tex och som sagt hur får man betalt för virket/kan dra av på arbetet?
Vi har även mer riktig skog och kommer behöva ta ner/gallra osv framöver.
Vad ska man tänka på när man anlitar en person att ta ner träd?
Vi har ett stort träd som står för nära en byggnad och måste tas ner.
Det är även fler stora träd som skulle behövt tas ner av samma orsak men alla träden är stora och väldigt fint virke.
Hur går det till ska man anlita någon speciell för att få betalt för virket eller delar av jobbet eller hur går det till?
Kan man använda rotavdrag?
Vad är rimligt pris för att ta ner en stor gran som står nära en byggnad tex och som sagt hur får man betalt för virket/kan dra av på arbetet?
Vi har även mer riktig skog och kommer behöva ta ner/gallra osv framöver.
Arborister för det nära huset, inte gratis, men dom brukar komma och se på det gratis. I övrig skog med ev försäljning av virke, så blir det skogsbolag att kontakta. Det är normalt att flisa grenar och annat och det betalas för flisen, men ingen aning vad dom betalar.
Ingen expert men det beror nog helt på hur du bor. Bor du på landet och det går enkelt att komma in med maskin på tomten så någon kan kvista och dra med stammen därifrån kan du nog få betalt för den men är det en villatomt i storstad är det nog en arborist du enklast vänder dig till, med tanke på vedpriset i alla fall Sthlm så kan du nog få betalt/se som en del av betalningen även om de behöver såga sönder den i småbitar för att forsla ut dem. Är du runt stockholm är väl https://tradfallarlaget.se/ rätt poppis, vet dock inte hur de jobbar då jag inte anlitat någon för fällning än.
Vad jag vet är det inte hiskeligt dyrt, några tusenlappar tror jag min syster betalade men oklart vilket bolag det var.
Vad jag vet är det inte hiskeligt dyrt, några tusenlappar tror jag min syster betalade men oklart vilket bolag det var.
Ska du ta ner skog/röja så gör den upphandlingen och kolla om de kan hämta det från tomten på en gång Det brukar inte vara så populärt att flisa eller såga stockar från tomter men det finns ett sortiment som kallas typ brännvirke för udda stockar.
Sen beror det självklart på vad det är för träd och om någon mindre såg vill chansa.
Om ni behöver mer än en skicklig trädfällare för träden på tomten beror på hur träden står. Försäkring är oavsett ett krav.
Skogsbolag hämtar inte heller på exakta dagar/veckor utan det kan bli liggande ett tag men det kan ni också styra i upphandlingen.
Vi hade ingen egen skog men fick lägga all grot på skogsbolagets hög och sålde brännvirket.
Vi tog ner 11 (tror jag det var) träd och brännvirket från sex-sju träd betalade med råge arbetskostnaden och transport några hundra meter av groten. All ek gick till svärfars såg och all ask fick jag nöjet att klyva till ved.
Vi hade varit nöjda om vi fått betala för det då grot från mer än ett träd i taget är tradigt.
Sen beror det självklart på vad det är för träd och om någon mindre såg vill chansa.
Om ni behöver mer än en skicklig trädfällare för träden på tomten beror på hur träden står. Försäkring är oavsett ett krav.
Skogsbolag hämtar inte heller på exakta dagar/veckor utan det kan bli liggande ett tag men det kan ni också styra i upphandlingen.
Vi hade ingen egen skog men fick lägga all grot på skogsbolagets hög och sålde brännvirket.
Vi tog ner 11 (tror jag det var) träd och brännvirket från sex-sju träd betalade med råge arbetskostnaden och transport några hundra meter av groten. All ek gick till svärfars såg och all ask fick jag nöjet att klyva till ved.
Vi hade varit nöjda om vi fått betala för det då grot från mer än ett träd i taget är tradigt.
Vad kan ni göra själva?
Tid? Hälsa?
Att fälla en storgran som står för nära en byggnad förutsätter litet rutin och kunskaper och har tillgång till en traktor med kraftig vinsch att dra omkull den med så den far åt rätt håll.
Fast när det är gjort kan vem som helst som är någorlunda frisk i kroppen kvista och kapa.
Att hålla på med motorsåg i skogen är ingen mytisk specialkunskap. Man börjar med att röja och kapa upp småträd till ved åt sig och varefter erfarenheten växer ger man sig på allt svårare och större träd. Sedan i något skede behöver man få någon halvtimmes upplärning av någon som kan stormkapet och säkra hörnet och andra konster för stora träd och svåra vindfällen men annars lär man sig ganska snabbt av att själv hålla på. Det är därför man börjar med småträd där misstag inte är farliga.
Tid? Hälsa?
Att fälla en storgran som står för nära en byggnad förutsätter litet rutin och kunskaper och har tillgång till en traktor med kraftig vinsch att dra omkull den med så den far åt rätt håll.
Fast när det är gjort kan vem som helst som är någorlunda frisk i kroppen kvista och kapa.
Att hålla på med motorsåg i skogen är ingen mytisk specialkunskap. Man börjar med att röja och kapa upp småträd till ved åt sig och varefter erfarenheten växer ger man sig på allt svårare och större träd. Sedan i något skede behöver man få någon halvtimmes upplärning av någon som kan stormkapet och säkra hörnet och andra konster för stora träd och svåra vindfällen men annars lär man sig ganska snabbt av att själv hålla på. Det är därför man börjar med småträd där misstag inte är farliga.
Lutar den inte åt fel håll behövs inga specialprylar alls. Gör den det krävs det lite mer. Jag har tvingar ner träd som lutat mot hus, det är kanske inget att rekommendera andra att göra. Men det handlar inte om raketvetenskap direkt.
Till alla:
-Vad är rimligt/normalt timpris för "skogshuggare" att ta ner trädet?
-Vad brukar det kosta med person med skogsmaskin?
-Vad är rimligt/normalt timpris för "skogshuggare" att ta ner trädet?
-Vad brukar det kosta med person med skogsmaskin?
Alltså tror ingen kommer med skogsmaskin för ett träd men vad är dina förutsättningar? Går det enkelt att fälla trädet mot en åker eller på gräsmattan eller behöver det tas ner i delar? Skall stubben fräsas bort eller får den vara kvar, vart i landet bor du? Är du i Stockholm hade jag gissat på att det skulle ligga runt 5000kr för ett rimligt stort träd som går att fälla utan övriga åtgärder. Behöver det tas ner försiktigt bit för bit av en arborist så kanske 10-15.000kr? Är du långt ut på landet så fråga en bonde som har skog o du kanske får det gratis om han får trädet. Annars är det väl säkert samma pris för en firma som i Stockholm, kanske billigare i timmen men antaget längre körsträcka.
Detta är enbart en uppskattning från min sida, har bara sågat ner träd själv aldrig betalt någon annan.
Detta är enbart en uppskattning från min sida, har bara sågat ner träd själv aldrig betalt någon annan.
Det låter som om trådstartaren har fastnat i ett tankespår.
Ibland har jag fällt träd åt folk mot att jag fick ta virket och de själva städade bort riset. Fast vanligen kostar det pengar.
Typ Rätt kan berätta hur det blir när man går penningvägen men måste ni verkligen göra det?
Ibland har jag fällt träd åt folk mot att jag fick ta virket och de själva städade bort riset. Fast vanligen kostar det pengar.
Typ Rätt kan berätta hur det blir när man går penningvägen men måste ni verkligen göra det?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag har uppfattat att träd från villatomter, eller nära tomter inte "godkänns" av sågverk. Det är för stor risk att det finns spik eller liknande i virket, som förstör sågklingan
Det är ett träd som är svårfällt då det lutar över en byggnad någon med försäkring behöver göra detta.D Drömmensomblevsann skrev:
Vad är normal timlön för en sådan person?
Trädet kräver ev att en skogsmaskin/typ av maskin assisterar för att hålla emot osv kommer troligen inte gå enbart att bara fälla av en person på marken. Kommer kanske behöva klättras upp tas ner i delar spännas vajrar osv.
Som sagt svårfällt
Min lilla erfarenhet från sågverk är att de räknar med risken för spik i träd som stått nära hus. Eller rättare sagt de räknar med att det finns spik i alla gårdsträd. Det betyder att de lägger tid med metalldetektor och räknar med att få slipa om bandet. Det är det värt att göra för fina träd i rätt träslag, där det finns en del pengar i virket.
En gran som växt nära hus är det inte värt att göra det för virkets skull. Klart bättre att göra ved eller flis av det, då den utrustningen inte alls är lika känslig för lite spik. Då slipper man dessutom kostnaden för att transportera långa stockar, utan kan köra bort trädet på ett vanligt flak eller släp.
En gran som växt nära hus är det inte värt att göra det för virkets skull. Klart bättre att göra ved eller flis av det, då den utrustningen inte alls är lika känslig för lite spik. Då slipper man dessutom kostnaden för att transportera långa stockar, utan kan köra bort trädet på ett vanligt flak eller släp.
Maila över ett par bilder till någon lokal arborist så får du betydligt bättre svar än från oss här. Jag tror timlönen för arborister skiljer sig rätt mycket mellan Bromma och Östersund.D Drömmensomblevsann skrev:Det är ett träd som är svårfällt då det lutar över en byggnad någon med försäkring behöver göra detta.
Vad är normal timlön för en sådan person?
Trädet kräver ev att en skogsmaskin/typ av maskin assisterar för att hålla emot osv kommer troligen inte gå enbart att bara fälla av en person på marken. Kommer kanske behöva klättras upp tas ner i delar spännas vajrar osv.
Som sagt svårfällt
Här skötte en person nedtagning av två stora almar inför grannhusets bebyggelse. Detta gjordes med enormt stor maskin och släp och föraren stod en bra bit därifrån och dirigerade elektroniskt maskinen som sågade ner träden bit för bit och lastade på släpet. Det tog en dryg timme. Maskinhyran blev nog ganska saftig.
15.000 skulle mitt pris bli för min stora ask som står vid gatugräns - det finns luftledning i vägen.
Mitt hopp om att asken ska klara sig mot askskottssjukan minskar för varje år.
15.000 skulle mitt pris bli för min stora ask som står vid gatugräns - det finns luftledning i vägen.
Mitt hopp om att asken ska klara sig mot askskottssjukan minskar för varje år.
Så vid fällning av träd brukar inte personen ha någon viss timpenning? Utan man brukar få ett totalpris?D Drömmensomblevsann skrev:
Är det normalt med 2000kr I timpenning?
Och att ta ner en stor gran som står illa ska kosta 8-10 000kr?