Hej! Ska plantera ett Silverpäron på min altan. Altanen är uppbyggd på ett lager av bergkross och sedan makadam 8/16. Vi har nu grävt ut ca 1m i diameter och 1,5 djupt (ned till jord) för trädet. Trädet är ca 180 cm sluthöjd och kommer i 15l kruka. Ska nu fylla upp hålet med yrkesodlarjord. Bör detta funka eller kommer rötterna kräva mer yta? Och är det rimligt att bara fylla ut med yrkesodlarjord?
Ni bör gräva bort allt grus som ligger inom metallkanten, ett träd kan inte leva av kross och makadam. Fyll upp hela ringen med jord, vilken jord kan väl kvitta för det är ingen större skillnad på innehållet i påsarna.
Nästa vår behövs mera mat och då kan ni gödsla med en påse naturgödsel.
Trädet bör också klippas och formas varje vår - eller höst så att kronan blir tät och fin. Utan frisörbesök blir silverpäronen inte så attraktiva i kronan.
Trädet bör också klippas och formas varje vår - eller höst så att kronan blir tät och fin. Utan frisörbesök blir silverpäronen inte så attraktiva i kronan.
Skelettjordar som består av makadam och jord eller endast makadam används vid trädplantering i stadsmiljö.A Abies koreana skrev:Ni bör gräva bort allt grus som ligger inom metallkanten, ett träd kan inte leva av kross och makadam. Fyll upp hela ringen med jord, vilken jord kan väl kvitta för det är ingen större skillnad på innehållet i påsarna.
https://miljobarometern.stockholm.se/vatten/atgarder/skelettjord/
Inser att det kanske är svårt att bedöma ytan på bilden men här är med en lika stor kruka som trädet idag står i. Jord kommer att fyllas hela vägen upp till silverkantens topp och trädet kommer ju planteras med samma krukhöjd (eller lite lägre) som silverkanten alltså en hel del jord som ska fyllas även ovanför hålet.
Jag hade nöjt mig med den gropen till ett silver päron. De är inte särskilt krävande.
Stort tack!!🙏🏻👍👍
Klicka här för att svara