Hej,
har fått thuja planterat men topparna hänger typ på alla. C:a en månad sen de planterades.

Har droppslang, då jag kört nästan varje dag nu när det varit varmt. Men vad jag läser så hänger toppar om de får för lite vatten och har förmodligen vattnat mer än 3 dagar i veckan.

Är dett normalt då de håller på o rotar sig? Toppanar är ganska långa och tunna så ser inte heller hur de skall kunna stadga sig själva? Skall man binda upp dem?

• Thuja-plantor med långa, hängande toppar, en månad efter plantering, med droppslang i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är förstås omöjligt att veta varför tujorna är hängiga men de verkar också ha en del bruna (döda) grenar.

Tujor kan säkert hänga av för mycket vatten också.

Nyplanterade växter skall ha det fuktigt i jorden men absolut inte blött. Att sticka ner fingret runt plantan och känna efter om jorden är fuktig är ett bra sätt att bedöma om det behövs mera bevattning eller inte.

Fel sätt att vattna är att oavsett väderlek så vattnar jag tre ggr i veckan i tre timmar. Det är ett konstruerat bevattningsschema som bestämmer hur bevattningen skall se ut och det är fel, det är växternas behov som bör vara vägledande.

För blött i jorden orsakar syrebrist för växterna och ger liknande skador som torka.

Såå..ut och känn efter hur jorden runt plantorna känns och efter du gjort den bedömningen bestämmer du om det krävs bevattning eller inte.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Hej,
har varit ute och kännt på jorden och den är fuktig och inte blöt.

Thujorna planterades för c:a en månad sen, så tycker de borde rykt upp sig.

Fick 2 leveranser thujor och alla i leverans 1 hänger(vilket såklart är merparten) medans de i leverans 2 ser helt ok ut.

Då tycker jag du skall reklamera plantorna, de på bilden ser inte ut som friska och välmående tujor. Du har säkert behandlat de båda leveranserna du fick på samma sätt men det är endast den ena leveransen av plantor som ser miserabel ut.
Det är inte ett handhavandefel.

Tycker det ser ut som en dålig leverans thujor. Så där trötta ska de inte se ut även om de kan se lite spretiga och ängsliga ut i början. Min erfarenhet är också att krukodlade tar sig snabbare och blir snabbare fina och täta än rotklumb.

Var köpte du dom?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.