Hej!
Inför en omdränering av huset flyttade jag en buxbomhäck nån gån i oktober till en tillfällig plats. Där verkade den må bra och klarade vintern fint. För ca 4veckorsen flyttade jag den igen till framsidan av huset där jag vill ha den men efter den flytten har den snabbt gått ner sig.
Jag är osäker på om jag vattnat för mycket eller för lite. Lägger med några bilder, kan någon se vad som är fel?
Inför en omdränering av huset flyttade jag en buxbomhäck nån gån i oktober till en tillfällig plats. Där verkade den må bra och klarade vintern fint. För ca 4veckorsen flyttade jag den igen till framsidan av huset där jag vill ha den men efter den flytten har den snabbt gått ner sig.
Jag är osäker på om jag vattnat för mycket eller för lite. Lägger med några bilder, kan någon se vad som är fel?
Det är vanligtvis lätt att flytta buxbom. Har den flyttats till en solig plats nu på våren? Vårsolsstrålarna kan vara obarmhärtiga. Klipp bort det bruna, lägg på ett par nävar rosjord och vattna. Den kommer att hämta sig.
Ja den står på en plats med mycket sol nu.yonna skrev:
Okej bara att börja klippa bort det som blivit fult? Tack, ska prova det
Hur mycket vatten behöver en planta ca? 2-3liter? Har bott i lägenhet fram tills nyligen så har väldigt dålig koll
Liten uppdatering: en del buskar ser ut att må bättre igen men vissa är typ helt gula, se bilden.
Det finns lite grönt längre in på de som är gula. Borde jag klippa bort allt det gula(blir ju en hel del) eller bara fortsätta vattna dem och låta de vara?
Det finns lite grönt längre in på de som är gula. Borde jag klippa bort allt det gula(blir ju en hel del) eller bara fortsätta vattna dem och låta de vara?
Ja, det där ser inte roligt ut. Klipp ner hela häcken till 10/20 cm höjd. Om du hanterat rötterna väl kommer den komma igång snabbare än unga småplantor. Men du får räkna med att det tar ett par tre/fyra år.
Trösten är att buxbom tänder på gammal ved - något som inte många växter gör.
Trösten är att buxbom tänder på gammal ved - något som inte många växter gör.
Tack för svaretyonna skrev:
Klicka här för att svara