Häckar, Buskar & Träd
Johan Gunverth: Läs lite om tips här: https://mobil.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/277110-bekampning-av-vitgroe-etc-i-grasmatta.html
yonna: Har du bytt jord under dessa år? Annars håller jag med Dalbotös - eftersom ympen tycks död får du inte en hängande pil igen.
Anna_H: Ni får nog sätta den inne på tomten och låta den klättra runt hörnet upp på fasaden. Alternativt fråga väghållaren (kommunen?) om ni elelr de kan sätta en ros där.
anders07: Samma sak i vår gräsmatta (utrullad ifjol). Massor av svamp nu men ändå har vi inte vattnat mycket och hela gräsmattan är rätt gul... Märkligt...
yonna: Skären är knappt 6 cm - men det gäller ju just finklippningen där du vill forma snyggt. Marlenes bild på Bosch eltrimmer kan man använda på större ytor och bollar men jag är inte så nöjd med den; tycker inte den klipper så snyggt. När det gäller större häckar använder jag konventionell häcksax.
AxelAxel: Låter som en rimlig taktik för att minska riskerna. Så får det bli.
Anonymiserad 158681: [citat] Utgångspunkten är att ha kvar den och ta bort det döda osv. Jag har inte någon bra bild på hur trädet ser ut på avstånd, som jag skrev tidigare är trädet för stort för att få med på en bra bild men jag har någon bild på avstånd. Kan ta fler från andra vinklar när det har slutat regna. [bild] Trädet är som sagt lite dött på toppen, har ingen aning varför. Det
yonna: ... jag saknar fortfarande husmoderäpplet ... inte vidare gott att sätta tänderna i men oslagbart till äpplemos ...
Klabbis 3000: Nyare maskiner kan ha 1021 efter att jag kollat upp lite om det.
Chaly: Har tagit bort ett par omfångsrika thujor på tomten. Hittade ingen bättre lösning. Några har vi toppat vilket har funkat bra - dock kapade vi dom på sån höjd att vi inte ser det bruna upptill.
Claes Sörmland: [citat] Du har kapat en del av rotsystemet så nu nu har växten svårt att försörja sig med vatten. Den kommer att försöka bygga nya rötter. Blir vattenstressen akut så fäller den bladen.
mexitegel: [citat] Sätter du som ett staket så flyttar du ju bara problemet, klipparen måste ju ha en stenkant i nivå med gräsmattan som den kan köra på för att du ska slippa trimma.
D09: [citat] Fick gå in i gamla arkivet och leta eftersom minnet sviker 😁 Det är nog guldregn denna med då 😳 Men det var ett guldregn träd som växte i denna hängande saken så jag trodde att det var det andra trädet men nu när man kollar gamla bilder så ser man att det är guldregn från den hängande också [bild]
AxelAxel: Blommorna har åtminstone slagit ut nu och det är en helt otrolig syn när blommorna täcker hela busken. Tidigare har jag inte tänkt på att rhododendronblommorna slår ut på det sätt de gör, alltså att varje "rosenknopps blad blir till en separat blomma, så varje knopp blir till mängder av blommor. Fantastiskt.
Oldboy: Svaret på Russelianans färger är som med många andra rosors att det varierar. Alla är rätt. Färgen ändras ju äldre rosen är, (blomman, inte själva plantan), och beror också på vädret, samt förmodligen också lite på själva plantans genetiska uppsättning, dess läge (sol-skugga), geografisk plats och jordart. Och, (som också framgår av bilden), så är den inte homogent
Johan Gunverth: [citat] Japp. Har kört med detta också. Det gäller att snabbt som attan så nytt och gärna lite dress ovanpå. ...däremot tycker jag att färgen växlar till illgrönt när man sveder. :)
frav: Sedär ja, här hade jag ju skrivit för snart två år sedan. Det blev Hunter produkter för min del. ca 60 Hunter Pro Spray PRS40 bodies & MP-Rotator spray heads. Samt self clamping saddle clamp & swing/funny-pipe, m.m. mindre kopplingsdetaljer. Detta inhandlades av http://www.sprinkler-irrigation.co.uk/ PE slang 200m 32mm & 400m 25mm samt massvis med PE kopplingar, kranar, m.m. "grövre
klonk: [citat] Jag hade också döda grenar förra året, hittade att det finns något som heter syrenbakterios. Tyvärr har jag ingen hjälp till TS, men jag följer.
Oldboy: En snabb Googling till Wikipedia gav följande resultat: "Almsjuka är en svampsjukdom som angriper almar och som i första hand sprids av almsplintborren, och i andra hand av överväxt från träd till träd via rotkontakt. Almsjukesvampen växer i trädets näringsbanor, varvid dessa täpps igen så almen vissnar. Almsjukan är utbredd över i stort sett alla länder där almen har sitt
D09: [citat] Ni vet hur jag blir när jag är hungrig ;)
Sommartorparn: Jag tror nog också du får acceptera antingen att häckplantorna är skruttiga i granens närhet eller ta väck granen helt.Hacka inte bort granens rötter för då kan den bli instabil och välta över huset.
Bowman: [citat] Jag håller med om att det ofta blir så ja. Men mycket beror ju på om man är känslostyrd eller faktastyrd. Att enas om vad som är åsikt och fakta är en bra start att börja med. :) Folk måste lära sig att förstå skillnaden.. menmen..
Mikael_L: Kopparlönn är ett litet träd med liknande egenskaper. http://www.odla.nu/inspiration/trad-med-vacker-bark-kopparlonn Men funkar kanske inte i din växtzon däremot ... :(
Anna_H: INTE BJÖRNBÄR! De rotsprider sig och kommer upp i altanen, dessutom ger bären mörka fläckar på altanen! Röda vinbär är bra, men undvik som sagt mörka bär som ger fläckar på altanen. Blåbärsbuskar räknas inte till mörka bär, då de (i alla fall de sorter jag sett) till skillnad från våra inhemska blåbär inte är blåsaftiga. Syren är trevligt, risk finns för rotspridning,