Hej!
Har 2 träd på framsidan. Väldigt vildvuxna som jag skulle vilja trimma till så dom blir mer runda.
Vet ni vad det är för träd? Och kan man göra det nu med en häcksax typ?
Har 2 träd på framsidan. Väldigt vildvuxna som jag skulle vilja trimma till så dom blir mer runda.
Vet ni vad det är för träd? Och kan man göra det nu med en häcksax typ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den första ser ut som syren. Isåfall gäller följande:
Om du formklipper den varje år kommer den aldrig att blomma. Glesa ur istället, näst år glesar du bort en del (eller allt) av det du sparade i år. Då kommer den att blomma varje år.
Om du formklipper den varje år kommer den aldrig att blomma. Glesa ur istället, näst år glesar du bort en del (eller allt) av det du sparade i år. Då kommer den att blomma varje år.
Tror du kan klippa syren direkt efter blomning, och då kommer den att blomma även nästa år. (Syren sätter blomanlagen för nästa år året innan.)
Trädet med mörka blad vet jag tyvärr inte heller vad det kan vara.
Du kan klippa det nu. Alla vedartade träd och buskar kan klippas nu i JAS-perioden. (Juli, Augusti & September = JAS)
Det kan ev påverka blomningen, men troligtvis inte. Mig veterligt är det normalt inga problem att klippa träd (JAS). Det påverkar inte blomningen annat än det självklara att bortklippta grenar inte kan blomma nästa år...
(Syren är för mig en buske, inte ett träd. Du har en uppstammad syren vilket blir som ett litet träd. Det andra skulle iofs också kunna vara en uppstammad buske, men troligtvis inte. Blommar trädet med röda blad? Får det frukt/bär?)
Trädet med mörka blad vet jag tyvärr inte heller vad det kan vara.
Du kan klippa det nu. Alla vedartade träd och buskar kan klippas nu i JAS-perioden. (Juli, Augusti & September = JAS)
Det kan ev påverka blomningen, men troligtvis inte. Mig veterligt är det normalt inga problem att klippa träd (JAS). Det påverkar inte blomningen annat än det självklara att bortklippta grenar inte kan blomma nästa år...
(Syren är för mig en buske, inte ett träd. Du har en uppstammad syren vilket blir som ett litet träd. Det andra skulle iofs också kunna vara en uppstammad buske, men troligtvis inte. Blommar trädet med röda blad? Får det frukt/bär?)
Visst finns det syrenträd. I allmänhet en förädlad sort ympad på stam. De blir absolut vackrast om de får växa fritt o utveckla sin naturliga form. Det andra skulle kunna vara en blodhägg eller något slags prydnadsplommon. Prunus-arterna överlag brukar inte vara glada för beskärning....
Klicka här för att svara