Hej alla trädgårdstomtar!

Jag har tre rhododendronbuskarna som ser ut så här, vad kan det vara för problem?
De står i Norrbyn, vid kusten mellan Umeå och Nordmaling.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ni samma värme som här i södern? För det första så är buskarna felplanterade: sätt ihop dem i en grupp; de vill helst stå och trängas med kompisar. Dessutom bör de planteras där morgon-och förmiddagssolen inte når dem, speciellt "där uppe i norr"; halvskuggigt läge är bäst, gärna i skydd av något barrträd. Vårsolen är hård mot dem; mot de första vårstrålarna kan man gott skydda dem med lätt säckväv i solsidan de första åren. Jag förutsätter att du satt dem i roddisjord ... jag klarade mina i Norrbotten med vanlig planteringsjord så de är oftast inte så känsliga. Rejäl vattning och så plantering i en lucker bädd - inte i gräsmattan alltså :|. Klarar du av att hålla liv i dem fram till hösten planterar du om dem enligt ovan. De har litet, kompakt rotsystem så det är lätt att flytta dem. Om jag var du ... skulle jag skaffa ett par till och sätta i grupp, inte mer än 40/50 cm emellan.
 
  • Gilla
niklasn och 1 till
  • Laddar…
Din Rhododendron är felplanterad och kommer inte att överleva en sådan plats, att gräva en liten grop i gräsmattan och fylla den med en påse Rhododendronjord är ingen bra idé.

Rhododendron är surjordsväxter och vill växa i torvjord med pH värde så lågt som 4,5 - 5,5, vid fel surhetsgrad på jorden uppstår näringsbrist då plantan inte kan ta upp näring trots att den finns tillgänglig. Bladen gulnar och växten blir lätt offer för svamp- och insektangrepp.

Vill du rädda dina växter, ta upp dem och plantera dem tillfälligt i stora krukor med Rhododendronjord medan du iordningställer funktionella torvbäddar för buskarna. Minst lika viktigt som pH värdet i jorden är att jorden är luftig och porös, alltså syrerik. Kompakt jord är inte en växtplats där Rhododendron trivs och vid nyetablering bör man hålla ogräsfritt runt buskarna.
 
  • Gilla
niklasn
  • Laddar…
Testar om jag lyckas lägga in några bilder från mina Rhododendronplanteringar. Använder mig ofta av torvblock för att göra upphöjda bäddar, det skapar god dränering för växterna. Blandar alltid med grus eller kross i torvjorden.

DSC046840001_1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC046650001.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC046760001_1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kiirus och 8 till
  • Laddar…
Och sen så tar gräset runt/över dem en massa näring och vatten. Se till att lägga en krage eller någon trädgårdskant runt dem åtminstone om du inte vill/kan flytta på den. Annars följ råden här ovan...
 
  • Gilla
niklasn
  • Laddar…
Abies koreana skrev:
Testar om jag lyckas lägga in några bilder från mina Rhododendronplanteringar. Använder mig ofta av torvblock för att göra upphöjda bäddar, det skapar god dränering för växterna. Blandar alltid med grus eller kross i torvjorden.
Vilka fantastiska planteringar! Kan bara tänka mig hur vackert det är när det blommar!
 
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny grop grävd, torv i botten med inblandning av makadam och alla tre samgrupperade. Då håller vi tummarna.
 
Fint! Det är heller inte fel att utvidga cirkeln ytterligare så att gräsmattan håller sig en bra bit ifrån.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.