Häckar, Buskar & Träd
Hammarfall: Haha jo. Men då får han väl klippa grenarna som kommer in på hans tomt. Så länge den är fin på min sida ;)
Anna_H: Tänk på att när du vattnar ska du vattna rejält. Vattnar du för lite söker sig inte rötterna neråt utan breder ut sig dit fukten nått och de kommer därmed att bli känsligare för torka.
mortimer: Frågan man bör ställa sig själv också om man inte själv valt fruktträden och planterat de är ifall det är någon frukt man tycker om och vill ha på trädet. Vi hade ett äppelträd med fruktansvärt mycket äpplen men vi åt inte de o ingen annan ville ha de heller, var inte goda o gick inte göra något gott med heller. Så vi jämnade det med marken, var besökt av trädkräfta också
Suhagg: [citat] Slänten är uppbyggd av grovt grus och så har jag fått på lite halvdålig jord på ytan. Slängde på lite gräsfrö och vattnade en sommar men det kom väl upp lite här och var till 25% av slänten. Resten blir ogräs. Orkar inte fixa något mer än att kanske få ner den till 30graders lutning. På med lite ny jord och gräsfrö och så hoppas att gräset klarar sig i värmen och
BirgitS: I så fall kan nog kogödsel fungera eftersom det då gäller några cm tjocklek.
Claes Sörmland: Har du uteslutit vintertry? Lite svårt att se på bilden men det ser ut som de röda bladen tillhör just den arten.
BirgitS: Hej! Kan ölandstok vara något du vill ha? Dock vet jag inte vad rådjuren tycker om dem.
anders07: Vi har fått ett större angrepp rosrost under sensommaren/hösten och söker bekämpningsmedlet Topas 100 EC. Vi hade redan en del rosrost året före och klippte bort och avlägsnade blad och en del stammar som var värst drabbade men sen har det kommit tillbaka ännu mer och en trädgårdsmästare jag pratade med rekommenderade då penkonazol. Jag har Googlat lite men det verkar som det inte
pelleprognos: [citat] Japp. Lite pga detta som man kan tänka sig att odla lite själv. Tidig potatis "nypotatis" ska tydligen inte besprutas så mycket. Däremot innehåller ju den tydligen höga halter av solanin
na95mwn: [citat] Ja det är väl det som är teorin nu. Att jorden är för dålig. Hela kvarteret har samma problem i princip. Angående högre plantor. Jo, själva tanken bakom dem förstår jag. ;-) Men hur är överlevnaden? Om varje planta är dyr och risken att de dör är stor så känns det inte så lockande. Men om det funkar lika bra/bättre än små plantor så kan jag tänka mig det för att
jochen84: Lite svårt att se precis som du säger, den har inte haft de bästa förutsättningarna :) Ska se om den överlever ett flyttförsök nästa vecka!
yonna: Antingen lägger du gräsklipp på fötterna eller så köper du ett antal säckar planteringsjord och hystar på. Thuja är mer betjänt av mylla än ren gödning. Jag använder gärna hönsgödsel men inte på thujan. Mylla, vattning och ogräsfritt är bäst.
BirgitS: Om tjälen inte har gått ur marken och solen ligger på är det bäst att plantorna täcks, t ex med säckväv, för att inte vatten ska avdunsta upptill utan att rötterna kan ta upp vatten.
mexitegel: [citat] Du ser, jag är helt rudis på detta! :D
celox: Tack. Jag kommer klippa dem ganska mycket. Jag vet att man inte ska vara rädd för klippning.
Yrrol: Såg att kommunen var ute och "klippte" ner sina nu med sågblad på sina trimmers. Såg bedrövligt ut efteråt. Men ett tecken på att det kanske är period nu.
fredrikdp: Ok, tack för svar. Skall nog se till att klippa den dem så snart temperaturen håller sig över nollan. :)
pali75: Tack för tipsen! Ska se om jag hittar samma som vi har då med garanti. Annars får det bli sticklingar :)
Lexington: Tänk på att behålla så mycket av stammen du kan, så har du lite hävarm att jobba med! Ett annat tips är att ta en gammal tigersåg du inte är så rädd om o såga rötterna med istället för yxan! Plockade för två år sedan upp 40 tujarötter (ca 40 år gamla) på samma sätt! Före [bild] [bild] Efter [bild]
jaanabobo: Samma ägare verkar återfinnas på www.plantinavia.se Org.nr. 502076-8593 Bolagsform:Utländska juridiska personer Registrerat:21.01.2016
Husägaren87: Okej, låter bra. Jag ska kolla upp en helg som passar mig och min polare (resesällskap) så skickar jag pm. Kanske kan ta båda er två samma dag, ligger ändå på vägen :-)