13 005 läst ·
9 svar
13k läst
9 svar
Omplacera små björkar?
Vi har på vår infart innan grinden 4 stycken fina och ståtliga björkar på ena sidan om infarten
Nu har vi två bjötkskott/sly som är ca 85-100 cm höga. Dessa vill jag omplantera mellan tredjje och fjärde björken där det är ett stort mellanrum.
Ambitionen är att få sex björkar på rad, en lite mini halvallé.
Kan jag gräva upp björkarna nu och plantera de där jag vill ha dem? Tänkte att det ör ostadigt väder med eftermiddagsskurar nästan varje dag. Extra vattning kan jag hjälpa till med. Eller ska jag vänta till slutet av augusti?
Tips uppskattas!
Nu har vi två bjötkskott/sly som är ca 85-100 cm höga. Dessa vill jag omplantera mellan tredjje och fjärde björken där det är ett stort mellanrum.
Ambitionen är att få sex björkar på rad, en lite mini halvallé.
Kan jag gräva upp björkarna nu och plantera de där jag vill ha dem? Tänkte att det ör ostadigt väder med eftermiddagsskurar nästan varje dag. Extra vattning kan jag hjälpa till med. Eller ska jag vänta till slutet av augusti?
Tips uppskattas!
Jag skulle vänta tills sensommaren/hösten, björkar är törstiga och gör du det nu kommer du få springa och vattna konstant.
Ska vara lite motvalls och säga att du kan flytta dom nu. Mer fart i träden nu så då är det lättare för dom att etablera sig på det nya stället. Sen att du får räkna med att vattna rejält varje dag vilket du även kommer få göra i augusti.
Kan du nå stället med slang så är det ju lätt att vattna också, ett T-kors och en slang till varje björk. Slå på kran i 1h och låt dom ligga.
Kan du nå stället med slang så är det ju lätt att vattna också, ett T-kors och en slang till varje björk. Slå på kran i 1h och låt dom ligga.
Jo visst kan man flytta dem nuAlriksson skrev:Ska vara lite motvalls och säga att du kan flytta dom nu. Mer fart i träden nu så då är det lättare för dom att etablera sig på det nya stället. Sen att du får räkna med att vattna rejält varje dag vilket du även kommer få göra i augusti.
Kan du nå stället med slang så är det ju lätt att vattna också, ett T-kors och en slang till varje björk. Slå på kran i 1h och låt dom ligga.
ASO-månaderna är de månaderna det är lämpligast att beskära, flytta etc sina träd, då de under dessa månader har en lite lugnare period och "kraft över" att hantera stressen som uppstår. Under sommaren är träden inne i sin växtperiod, att då kapa rötter etc är lite som att rycka undan asfalten för en bil som kör i full fart på motorvägen
Jag skulle med vänta 2 månader till, alltid känsligt att flytta lövträd nu såvidare du inte lyckas ta upp en rejäl jordklump runt, flyttar man vid fel tidpunkt så brukar det även hämma växtligheten den första tiden efter flytt.
Så jag hade nog gödslat och sett till att de trivs riktigt bra på sin nuvarande plats och sedan flyttat dem vid en mer lämplig tid.
Så jag hade nog gödslat och sett till att de trivs riktigt bra på sin nuvarande plats och sedan flyttat dem vid en mer lämplig tid.
Ok, tack för svar. Väntar ett par månader med att flytta plantorna. För flera hundra liter vatten per omgång kan jag inte bistå med då det är ca 200 m från närmaste tappställe. Har 10-(eller var det 15-) liters vattendunkar jag tänkte köra med bilen.
Plantorna/skotten står bara något 10-tal meter från platsen de ska planteras på och det är samma äng och jordmån, så jag har viss förhoppning om att det kan bli en lyckad flytt.
Plantorna/skotten står bara något 10-tal meter från platsen de ska planteras på och det är samma äng och jordmån, så jag har viss förhoppning om att det kan bli en lyckad flytt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Såg denna sida med råd om själva planteringen, om du behöver det: http://blog.svd.se/tradgard/2009/02/12/konsten-att-plantera-bjork/
Nör jag flyttat småtråd har jag fått bäst resultat när träden varit i vila, dvs tappat bladen. På så vis kan de med viss stödvattning rota sig under våren när de ändå är inställda på att växa. Men visst blir de lite sena i starten och det tar npgra år för dem att rota sig riktigt. Å andra sidan beror det sannolikit på var i landet man bor också....
Klicka här för att svara
