...
Jag håller på att fixa lite insynsskydd på del av gavelsidan. På denna del, ca 20 m, kommer vi egentligen inte vara så mycket men jag vill ändå rama in tomten eftersom det går en cykelväg utanför. Häcken behöver i runda slängar vara 180 cm hög. Den bör också trivas hyfsat i skugga/halvskugga och vara rätt tålig.
På baksidan har vi en häggmispel. Måhända är den lite vanskött men den är ju inte jättetät. Funderade ett tag på thuja men det känns väldigt tätt och lite tungt. Den vill ju ha mycket vatten också.
Om häcken är lite halvbred gör inget men hela tiden återkommer jag till avenbokshäck. Är den häcken så allround som det verkar och den blir hyfsat tät så länge man klipper den på rätt sätt?
Den är smal tålig, behåller löven, växer snabbt.
Nån som har något alternativ till en 1,8 m hög häck, tålig och trivs i skugga/halvskugga, och växer upp hyfsat på några år? Jag måste säga att jag har svårt att hitta det...enda nackdelen med avenbok är väl om den kan kännas lite skral och tunn.......
Jag håller på att fixa lite insynsskydd på del av gavelsidan. På denna del, ca 20 m, kommer vi egentligen inte vara så mycket men jag vill ändå rama in tomten eftersom det går en cykelväg utanför. Häcken behöver i runda slängar vara 180 cm hög. Den bör också trivas hyfsat i skugga/halvskugga och vara rätt tålig.
På baksidan har vi en häggmispel. Måhända är den lite vanskött men den är ju inte jättetät. Funderade ett tag på thuja men det känns väldigt tätt och lite tungt. Den vill ju ha mycket vatten också.
Om häcken är lite halvbred gör inget men hela tiden återkommer jag till avenbokshäck. Är den häcken så allround som det verkar och den blir hyfsat tät så länge man klipper den på rätt sätt?
Den är smal tålig, behåller löven, växer snabbt.
Nån som har något alternativ till en 1,8 m hög häck, tålig och trivs i skugga/halvskugga, och växer upp hyfsat på några år? Jag måste säga att jag har svårt att hitta det...enda nackdelen med avenbok är väl om den kan kännas lite skral och tunn.......
Avenbok är bra men välj rätt sort. Jag valde fel sort och löven sitter inte kvar på vintern (finns bland mina bilder). Trädgårdsexperten nämnde just detta för ett par veckor sedan. Annars klarar din zon av bok vilket jag personligen är mer förtjust i. Avenboken kräver mer bindning upp till full höjd - växer naturligt mer krokigt medans boken visserligen som häck behöver käpp men inte lika "petig" bindning. Avenboken tänder ett par veckor tidigare. Bägge sorter kan fås mycket smala och blir ändå täta. Ingen av dessa två blir ranglig eller tunn om den får bra förutsättning och klipps 2 ggr/säsong.
Bra att du skippat tanken på thuja.
Bra att du skippat tanken på thuja.
Jag var förbi plantagen idag och tittade på en avenbok som kanske var ca 60 cm hög. Det var ju i princip bara en stam men vad vet jag..det kanske kommer skott.... annars blir den gles!
Dessutom tyckte jag huvudstammarna verkade väldigt sneda men det kanske rättar till sig när man binder upp dem?
men klippa 20 m häck intalar jag mig inte tar jättemkt i anspråk.
Skulle kunna tänka mig buskar också som man exvis kan sätta med 1 m mellanrum fast har inte hittat nån eller några lämpliga.
När får avenbok nya löv? Vår häggmispel har ju enbart knoppar ännu...
Yonna: trodde det bara fanns en. Har du namnet på din?
Dessutom tyckte jag huvudstammarna verkade väldigt sneda men det kanske rättar till sig när man binder upp dem?
men klippa 20 m häck intalar jag mig inte tar jättemkt i anspråk.
Skulle kunna tänka mig buskar också som man exvis kan sätta med 1 m mellanrum fast har inte hittat nån eller några lämpliga.
När får avenbok nya löv? Vår häggmispel har ju enbart knoppar ännu...
Yonna: trodde det bara fanns en. Har du namnet på din?
Redigerat:
Jag har en avenbok häck som med åren blivit tät och fin till den gränsen att den inte går att kicka in i min trädgård.
När jag planterade min häck fick jag problem med harar som bara älskade årets skott. Jutesäckar var billiga så efter några år tog sig häcken.
Nackdelen med Avenbok är att det finns insekter som älskar bladen och tuggar friskt i sig bladen så bara nerverna återstår efter någon månad. Har fått tipset att använda svavel men har problem med att jag inte kan hitta något företag som säljer svavel. Dessutom skulle visst svavel försvinna från marknaden.
Min häck brukar jag klippa ner när snön börjar smälta på våren och innan häcken börjat skjuta skott. Läste någonstans att man skall klippa sin häck i J.A.S.
PS. Någon som vet var jag kan köpa svavel som tar död på odjuren som käkar upp bladen på min häck?
När jag planterade min häck fick jag problem med harar som bara älskade årets skott. Jutesäckar var billiga så efter några år tog sig häcken.
Nackdelen med Avenbok är att det finns insekter som älskar bladen och tuggar friskt i sig bladen så bara nerverna återstår efter någon månad. Har fått tipset att använda svavel men har problem med att jag inte kan hitta något företag som säljer svavel. Dessutom skulle visst svavel försvinna från marknaden.
Min häck brukar jag klippa ner när snön börjar smälta på våren och innan häcken börjat skjuta skott. Läste någonstans att man skall klippa sin häck i J.A.S.
PS. Någon som vet var jag kan köpa svavel som tar död på odjuren som käkar upp bladen på min häck?
Avenbok blöder väldigt mycket om man klipper tidigt på våren så det ska man låta bli. En kraftig beskärning på vårvintern kan i värsta fall döda häcken.
Man klipper första gången runt midsommar.
"Rent mot mjöldagg" innehåller väl svavel?
Jag får också bladen på delar av häcken perforerade av någon insekt men jag vet inte vilken. Jag har misstänkt vinbärssnäckorna.
Man klipper första gången runt midsommar.
"Rent mot mjöldagg" innehåller väl svavel?
Jag får också bladen på delar av häcken perforerade av någon insekt men jag vet inte vilken. Jag har misstänkt vinbärssnäckorna.
Redigerat:
Om ni tittar under mina "bilder" ser ni min dubbelhäck. Den övre som står ovanför muren är bok och är 180 cm hög. Den undre är avenbok, 80 cm hög. Bilden är från december 2015 och visar skillnaden på insynsskydd under vintern. Häckarna planterades samtidigt och står kustnära i Skåne.
Vilken avenbokssort jag (felaktigt) valt vet jag inte ...
Idag, början på maj, tappar boken löven i väntan på nytändning och kommer att se tanig ut ett par korta veckor. Avenboken har redan tänt så smått. Bägge häckar skall klippas i juni, före midsommar, och då blir det en rejäl klippning. I slutet av augusti klipps/jämnas den till före vintern. Jag håller bägge häckarna ca 25-30 cm bred och det är en knapp meter gång mellan dem (för barnbarn och hundar att kuta emellan - något som uppskattas mycket).
Liguster är ett utmärkt alternativ - om man väljer den vintergröna (går inte lika långt norrut som den lövfällande) men den tar längre tid på sig om man vill ha den hög, den kan inte klippas lika smal och den är mer känslig för vind.
Vilken avenbokssort jag (felaktigt) valt vet jag inte ...
Idag, början på maj, tappar boken löven i väntan på nytändning och kommer att se tanig ut ett par korta veckor. Avenboken har redan tänt så smått. Bägge häckar skall klippas i juni, före midsommar, och då blir det en rejäl klippning. I slutet av augusti klipps/jämnas den till före vintern. Jag håller bägge häckarna ca 25-30 cm bred och det är en knapp meter gång mellan dem (för barnbarn och hundar att kuta emellan - något som uppskattas mycket).
Liguster är ett utmärkt alternativ - om man väljer den vintergröna (går inte lika långt norrut som den lövfällande) men den tar längre tid på sig om man vill ha den hög, den kan inte klippas lika smal och den är mer känslig för vind.
Redigerat:
Hur fasen går jag in på bilder? Klickar in på don profil och sedan "photos" men där står det bara "no recent activity".
Avenbok eller så har jag svängt till nån typ av häggmispel. Fast lite tråkigt kanske eftersom baksidan har en sådan. Man kan ju dock väja en annan sort...=) Den växer ju rätt snabbt också.
Yonna (nedan): Hittade precis...=)
Ser nästan ut som en (1) häck...
Ja, vi får väl se. En häck som inte är enstammig har ju fördelen att det ofta blir lite mer insynsskydd under resterande del av året eftersom grenarna skymmer.
Man får väl börja gräva så får man se...
Avenbok eller så har jag svängt till nån typ av häggmispel. Fast lite tråkigt kanske eftersom baksidan har en sådan. Man kan ju dock väja en annan sort...=) Den växer ju rätt snabbt också.
Yonna (nedan): Hittade precis...=)
Ser nästan ut som en (1) häck...
Ja, vi får väl se. En häck som inte är enstammig har ju fördelen att det ofta blir lite mer insynsskydd under resterande del av året eftersom grenarna skymmer.
Man får väl börja gräva så får man se...
Redigerat:
Här (Jönköpingstrakten) har vår avenbokshäck haft knoppar ett bra tag, men med start idag har de börjat slå ut till blad. Binder du upp blir det raka stammar, men akta dig för att låta bindtråden gå in i stammarna. Den växer snabbt när den väl sätter fart och kan lätt låta tråden slukas in i stammen om du inte kontrollerar en två gånger per säsong eller så, detta även om du använder bast osv. Det är min erfarenhet.Eld skrev:
För vår del tog det dessutom ett år innan plantorna rotade sig ordentligt och kunde börja skjuta iväg uppåt. Tänkte först att det skulle ta flera år innan de nådde sin sluthöjd (runt 2m), men de flesta plantor har nått dit nu efter 2,5 år och vi har toppat av en del under förra sensommaren samt även klippt in på bredden så att de grenar sig. Ser mycket bra ut nu!
tensiden: Låter ju lovande. Någon bild kanske?
Jag funderar även lite på att eventuellt låta häcken gå runt även på framsidan. Dock kan jag inte ha lika hög häck där. Kan iofs välja en annan sort men är det någon som har eller har sett en avenbokshäck i dryga meterns höjd? Det är ju smidigt med avenbokens smalhet på en framsida som inte är så bred i sig själv.
Jag funderar även lite på att eventuellt låta häcken gå runt även på framsidan. Dock kan jag inte ha lika hög häck där. Kan iofs välja en annan sort men är det någon som har eller har sett en avenbokshäck i dryga meterns höjd? Det är ju smidigt med avenbokens smalhet på en framsida som inte är så bred i sig själv.
Bortsett från vintergröna barrväxter såsom t ex thuja så har jag svårt att tänka mig någon annan häck än bok som också är insynstät även på vintern. Särskilt häggmispel är ganska gles tycker jag. (Nu iofs är inte vår klippt utan friväxande.)