En granne har planterat en tujahäck på tomtgränsen 6 m från min sommarstuga. Häcken är 5-6 m hög, så jag kan knappt se himlen från mitt vardagsrumsfönster. Grannen vägrar att klippa ner häcken till önskvärda 3 m höjd. Hur skall jag hantera ärendet. Lagen är ju något diffus härvidlag.

Claes Sörmland
Lagen är inte diffus. Lagen bygger på att ni ska komma överens i frågan av buskar och träd nära tomtgräns men klarar ni inte det så gäller fastighetsgränsen:

Står häcken på grannens mark så kan du inte göra mycket. Sticker gren eller rot över tomtgränsen så har du rätt att avlägsna dessa efter att först ha gett grannen chansen att själv ordna det. Planterar man en tujahäck alldeles vid tomtgränsen så lär det inte fungera om grannen inte vill ha den kvar - den breder ju ut sig något alldeles.

Har ni gjort er osams med grannen eftersom han vill ha denna jätte häck mot er sida?
Den måste ju stått där ett bra tag, den blir ju inte 5-6 meter över natten.

Börja med att ta reda på om häcken står på tomtgränsen eller på hans sida av tomtgränsen, kommer någon med lite dålig attityd och säger till mig att ändra nått i min trädgård så blir man ju i många fall helt ovillig att göra nått.

Jag tycker att lagen är bristfällig. Hade min granne sökt bygglov för ett 6 m plank, hade det omedelbart avslagits.

Jan Hård af Segerstad skrev:
Jag tycker att lagen är bristfällig. Hade min granne sökt bygglov för ett 6 m plank, hade det omedelbart avslagits.
Samtidigt så var ju inte häcken 6 meter hög när den planterades, blir en rejäl bandgrävare för att flytta plantor i den storleken.

Det måste ju ha gått massor med år där du haft möjlighet att på ett bra sätt diskutera detta med din granne?

Lagen verkar inte bry sig om växtlighet oavsett om den skymmer all utsikt och är skyhög :( Smöra för grannen eller knip näbb och gilla läget...

Den del som är på din sida får du klippa om inte grannen gör det efter att du påpekat det. Står häcken med hälften på din sida så har du (i princip) rätt att kapa halva häcken men inte på höjden på hans sida men dock kommer ju troligtvis häcken att dö om du misshandlar den rejält från din sida.

Prat med grannen och förklara att du inte vill ha häcken på din sida och att han får klippa bort det som "hänger över". Gör han inte det kan du kapa istället men du får ju då se till att hålla dig på din sida gränsen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.