Tack för alla idéer och kommentarer, lärorikt för mig som är nybörjare med växter...brukar mest hålla mig till hammare/skruvdragare :)

@Abies koreana: Syftet med planteringen är precis som du antar; att bryta av staketet/väggen med lite mjukare inslag. Har haft häck där tidigare men vill förnya mig och dessutom minska underhåll (slippa häckklippning)

Jag har alltså haft något liknande detta i huvudet men inte att hela staketet blir täckt. Att jag måste hålla det i schack med en sax är ok. Nummer 16 med murgröna ref
Ett staket delvis täckt av murgröna med växter framför i en lummig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag förstår dina tankar rätt så tänker du alltså att ha staket hela vägen (skippa armeringsnätet) och plantera något framför staketet?

BirgitS
Där jag bodde tidigare hade jag en sensommarblommande klematis 'Hagley Hybrid' som jag fick att täcka väldigt bra ända ner genom att de första vårarna noga leda ut skotten nästan horisontellt tills de var jämnt fördelade över ytan, ca 1/2 m åt vardera hållet, och sen fick de växa uppåt. Den klipptes sen ner varje år i mars 1 dm ovanför den horisontella delen och växte sen ca 1,5 m uppåt fram tills att blomningen började i senare halvan av juli.

Cicaro skrev:
Finns det måhända någon lägre klätterros som skulle kunna fungera?

Mitt svar ovan syns tydligen inte för de flesta.

Vanliga större buskrosor funkar utmärkt som mindre klätterros.

Klematis som jag också nämnde kan klippas lite som man tycker och även klippas ner helt då och då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.