3 202 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Vildvuxen häck, hur fixa?
Grannen har gått med på att jag får göra vad jag vill med hans häck. Häcken i sig är en sådan där häck som får "bönor" men små ärter i, kan inte namnet på häcken men sådan är det 
Häcken har vuxit helt ur kontroll, säkert runt 3 meter hög och säkert 3-4 meter bred, tjocka grenar som hänger långt in på vår tomt.
Hur fixar men den? Jämnar den men marken? Med vad för maskin?
Råd och tips tack på hur jag ska ta mig ann uppgiften uppskattas.
Häcken har vuxit helt ur kontroll, säkert runt 3 meter hög och säkert 3-4 meter bred, tjocka grenar som hänger långt in på vår tomt.
Hur fixar men den? Jämnar den men marken? Med vad för maskin?
Råd och tips tack på hur jag ska ta mig ann uppgiften uppskattas.
Det är nog en sibirisk ärtbuske (Caragana). Såga grenarna ett par dm ovanför marken så skjuter den nytt. Görs vanligen på vårvinter men häcken är av typen odödlig så det går säkert nu också.
Är grenarna väldigt tjocka så att de inte går att ta med en rejäl grensax? I så fall gillar jag tigersåg med blad för ändamålet. Motorsåg går väl också med jag upplever det som mer riskfyllt att allt tröttare krypa omkring med en motorsåg i timmar under en häck.
Är grenarna väldigt tjocka så att de inte går att ta med en rejäl grensax? I så fall gillar jag tigersåg med blad för ändamålet. Motorsåg går väl också med jag upplever det som mer riskfyllt att allt tröttare krypa omkring med en motorsåg i timmar under en häck.
Klicka här för att svara