Dessa två äppleträd står lite olägligt till för framtida planer. Vad tror ni, har de många år kvar i sig? Hur kan man se tecken på om de sjunger på sista versen? Ser himla gamla ut och andra fruktträd på samma tomt har fallit. Vill inte fälla i onödan, men om de ändå kommer ge upp om ett par år kanske det inte är mycket att anpassa planerna runt.

Vi kan tyvärr inte ta reda på om de gav frukt i fjol.

• Äldre äppelträd med mossig stam och enstaka gröna löv, i lantlig miljö vid skogsbryn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äppelträd med tecken på åldrande och skador, står på solbelyst äng.
    Skapa konto
  • Två äldre äppleträd i en solig äng med tecken på åldrande och möjlig förtartning.
    Skapa konto
  • Två äldre äppleträd i en äng med tecken på ålder och potentiell förtvining.
    Skapa konto
Avvakta tills äppelsäsongen är över. Gör en föryngringsbekärning inför nästa säsong. Försök artbestämma träden innan/om de tas bort. Jag har haft en gammal fruktträdgård där de älsta äppleträden var från - 20talet som fortfarande bar utsökt frukt och som var unika. Läs gärna Anton Nilssons bok "Våra äpplesorter". Jag hade förmånen att vid fastighetsköpet även få med trädgårdsritning med fruktträdsnamn. Under de 24 år jag hade trädgården tog jag bort 5 träd och ersatte 2 med gamla sorter.

• Gilla
KKJ
  • Laddar…
C
KKJ KKJ skrev:
Hur kan man se tecken på om de sjunger på sista versen?
Enligt min erfarenhet är det som till slut tar kål på dem att de helt enkelt blåser omkull precis som dina andra träd, dvs röta i stammen. Om du vill behålla gamla sorter men föryngra och/eller flytta dem kan du ju ympa på en ny stam.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.