Hej.

Vi har ett syren träd som ser ut att behöva lite omvårdnad.

Kan ni utifrån bilden berätta för mig vart jag ska klippa?

Tack på förhand.
 
  • Syrenträd framför hus i behov av beskärning vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Syrenträd i trädgård i behov av beskärning med vissnade blomklasar och förtätade grenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur vill du att den ska se ut? Syren blommar längst ut på grenarna så om man fintrimmar så försvinner blommorna (som det blir på syrenhäckar). Är det allmän föryngring du är ute efter så kapa ned den eller de grövsta stammarna till ca 30 cm, men kapa inte alla för då får busken panik och skjuter massa rotskott istället.
 
  • Gilla
Anna84
  • Laddar…
Vanliga syrenbuskar föryngras så man tar bort gamla stammar.
 
  • Gilla
Anna84
  • Laddar…
Ja, jag skulle ta bort den högsta stammen och den som lutar åt sidan, lämna ca 30 cm på vardera (om du inte vill stamma upp den). då kommer nya, fräscha skott nerifrån. Nästa år gör du likadant med de två som är störst då. Tredje året tar du de sista av de gamla.

Efter det är det dags att varje år gallra ur lagom mycket för att behålla den höjd du önskar. Lagom klipptid är direkt efter blomning, så att man får njuta av blommorna, och de nya skotten får gott om tid att utvecklas före hösten.
 
  • Gilla
Anna84
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, jag skulle ta bort den högsta stammen och den som lutar åt sidan, lämna ca 30 cm på vardera (om du inte vill stamma upp den). då kommer nya, fräscha skott nerifrån. Nästa år gör du likadant med de två som är störst då. Tredje året tar du de sista av de gamla.

Efter det är det dags att varje år gallra ur lagom mycket för att behålla den höjd du önskar. Lagom klipptid är direkt efter blomning, så att man får njuta av blommorna, och de nya skotten får gott om tid att utvecklas före hösten.
Tusen tack.
 
Charlieflower Charlieflower skrev:
Hur vill du att den ska se ut? Syren blommar längst ut på grenarna så om man fintrimmar så försvinner blommorna (som det blir på syrenhäckar). Är det allmän föryngring du är ute efter så kapa ned den eller de grövsta stammarna till ca 30 cm, men kapa inte alla för då får busken panik och skjuter massa rotskott istället.
Tusen tack.
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.