Häckar, Buskar & Träd
Gurkan007: Tack för ditt svar! Det ser ju onekligen ut att vara det, jag får läsa på lite mer!
BirgitS: Mitt första och viktigaste råd är att anlita en arborist som på plats kan avgöra hur bra trädet mår, om det finns grenar som är i dåligt skick och därför ska tas bort i första hand och vilka borttagna grenar som i längden kommer att göra att trädet blir mindre och glesare samtidigt som dess hälsa inte försämras för mycket. Det är alldeles för svårt att förstå hur ett
Stefan N: Verkar va en kul växt, ska gå att göra sylt/saft av dom.
radhusandreas: Eftersom Google snappat upp denna tråd (även om det finns många andra trådar) passar jag på att lägga till mina erfarenheter efter att ha läst denna och andra trådar. Har inget vatten vid platsen för sådd så har vattnat med hjälp av vattendunk 25 liter ungefär varannan dag i tre veckors tid. Lägger till några bilder som visar hur gräset tar sig (en veckas mellanrum mellan
Jiji: Än har jag inte hittat något som rår på syren. Men om det är en förädlad syren kan den vara lite klenare. Just vita former kan vara lite mindre starka och rent hypotetiskt konkureras ut av lila som många gånger är lite mer livskraftiga. Nu har ju er syren uppenbarligen stått rätt länge och den vita verkar vara störst? så jag kan inte föreställa mig att den lila skulle utgöra ett
plan-g: [citat] Hur gick det ? Är detta vad det kostar eller körde du på någon snålvariant och kan du i så fall utvärdera den?
kruzinator: Vatten och mull har vi mycket av så det borde inte vara några problem :D Tack för svar!
Trollöra: Övertagit kolonistuga och önskar dränera kring huset innan hösten kommer. Är det värt att försöka flytta dessa två buxbomen, eller är det troligen endast förspilld arbetskraft? Alltså att de är för gamla/ rötterna för stora för att överleva och de enda bara får slängas. Vet inte hur gamla buskarna är, men sannolikt en hel del år… Och ja, medveten om att det är fel tid,
plan-g: [citat] Tack försvaret och alla andra i tråden! Har nu kollat youtube och precis som du säger verkar det funka bra med en vanlig klättersele utan speciella träd-grejer. Jag hade ändå för avsikt att börja med klättring framöver så det blir bara skoj att köpa lite grejer. Man verkar behöva en sele, rep, "throw-ball", "cambium saver" och ett par karbinhakar. Ska kika lite på amazon
jhgd: Hade inte tänkt göra det nu men försöker lista ut hur jag ska göra med god framförhållning.
johnjensen: [citat] Då kan de kompostera sig där det ligger vid stenmuren. Har 50 meter till godo till huset så kan experimentera lite. I alla fall har jag inte råkat ut för att rotsystemet som är kvar har skjutit skott i sin ände. Några få stackars förvridna i gräsmattan men de tar roboten hand om.
Jonis2: Jag tycker fruktskidorna och bladen påminner mycket om korstörne. Ofta skruvar sig skidorna lite och de kan bli rejält långa.
NeLa1: Vet någon om det går att få tag på päronträd av sorten Beurre Bosc / Kaiser Alexander? Kan de i så fall frodas i Sverige (zon 1)?
LantbrukarN: Djuret som sitter på bladet ser ut som en nyckelpiga kokong/puppa, dom äter bladlöss. Vad hålen kommer från vet jag tyvärr inte
13th Marine: [citat] Ja, det låter inte riktigt klokt, men plantorna lever än iaf.
major_tom: blir kanske att slå en signal till hyresvärden/ägaren... känns inte helt bra
Kristina J: Har haft en fin clematis "Ville de Lyon" i många år, men i år har den nästan dött,av för mig oklar anledning. Jag grävde upp hela växten, planterade om den största rothärvan med tillhörande gröna bladstänglar. Men det blev flera små rotsystem kvar, som jag kunde dela från den stora klumpen. Nu undrar jag, hur kan jag få dessa att klara sig på bästa sätt. Ska jag ställa dem i
Dr Jumping Jack: Tack för tips. Jag kan inte hitta några insekter på växten och var inne på svamp. Lite lustigt är att den blev angripen det första året när jag planterade den på landet men där blev knopparna uppätna. Tog hem den till balkongen i stan och där blev den helt kaläten. Klippte ner den och den kom fint i år (på balkongen) och blommade men nu är den helt kaläten igen.
Oldboy: Ser ut som en larv av ngt slag som kryper på ett av bladen. De kan käka mkt. Normalt inga problem så länge inte hela busken är kaläten. Ju mindre buske desto tydligare märks sådana här triviala bladätarangrepp. Rosor i kruka, och särskilt remonterande, kräver mkt vatten och näring. Det tar på krafterna att blomma. Normala engångsblommande rosor har två växtperioder; före
BirgitS: Häcken ser nog bättre ut nästa år. Om larverna dyker upp igen så är det väl bra att försöka få bort dem. Det låter ju som att en syrenstrit gillar syrener. Finns det eller har det funnits någon syren i närheten?
yonna: Kan man överhuvud taget ta livet av syren med att bara klippa den:thinking:?
Hyltran från Veglemyren: [citat] Jag lever fortfarande men det är mer än vad man kan säga om trädet. [bild] Det ska bli rökved av alltihopa.
zorerolafaen: [citat] Nej, denna är en gammal, innan vi köpts. Står nog på lerjord. Nya ligusterna är det jord och torv/barkmull. Nej jag förstår det, men jag ska se vad jag kan utesluta, och hålla koll på förändring. Tack!
Rickard_nr1: [citat] De är en långsamtväxande häck så den sticker inte som vanliga och de år inte tanken för jag är lat och vill inte klippa så ofta. Hur som helst har den allt växt , plantorna va ca 15-20cm när jag planterade och är närmare 30-35 . De har växt mer på bredden än höjden vilket är tacksamt för då slipper jag ogräset då de täcker jorden
Harmagedon: Jag tycker vingad benved är en fantastisk buske att ha i kruka om du kan tänka dig sådant som inte är städsegrönt. Fint lövverk, ser ut som ett uråldrigt träd i miniatyr när det är avlövat och får väldigt vackra höstfärger. Rönnspirea kan se ut som ett riktigt ogräs ute i trädgårdar men i kruka blir den vacker. Jag har en av sorten sem som har det mest fantastiska
Daniel 109: Det ser ut att vara Transparente blanche. Det blir tydligt när de mognar. En av de tidigaste sorterna. Det är nog den största fördelen med det. Det startar äppelsäsongen skulle det mogna senare skulle nog ingen odla det, det finns många roligare äpplen.
miis: Tack för rådet! Man kanske då kan skippa grenarna med äpplen till september o ta de andra o aug.