Hejsan forumet.

Har en häck utefter tomtgränsen, som behöver förlängas några meter. Vet någon vad det är för häck jag har utifrån denna bild.

Blommande häck med gröna blad och vita blommor blandat med några orangebruna blomklasar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand.

Mvh Daniel

Lagerhägg

Tackar för svaret! Nu ska jag bara lista ut vilken variant av lagerhägg jag har, då jag såg att det fanns olika lagerhäggar.

Mvh
Daniel

Claes Sörmland
Nej, det är en liguster.

Vill du vara riktigt säker på att få samma utseende på den nya häcken så tar du sticklingar av den. Det kan göras nu på sommaren. Men det kräver lite gröna fingrar (=att man har tid att vattna sticklingarna under sommaren och sen har ork och plats att plantera om dem) och det är pyssel.

Eller så får man gissa vilken ligustersort det kan röra sig om.

I huvudsak säljs två typer, den vanliga (Ligustrum vulgare) och den vintergröna (Ligustrum vulgare 'Atrovirens'). Är det den vintergröna så är det lättare att få plantmaterial som växer på ett likartat sätt eftersom det är en sort. Man köper helt enkelt Ligustrum vulgare 'Atrovirens'. Är det arten så lär uttrycket variera mer beroende på vilken odlare som har drivit upp plantorna.

• Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Ta mig tusan, du har rätt claes, liguster är det ju, men tror inte jag har den vintergröna varianten, då den fäller bladen på hösten.

Jag får prova att ta sticklingar, och se om jag lyckas.

Åter igen, tack för visat intresse, och ha en trevlig dag.

Mvh
Daniel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.