Hej! Jag skrev precis i en gammal tråd, men det är väl lika bra att starta en ny.
Flyttade in i hus i oktober där den södra sidan av ligusterhäcken ser förfärlig ut. Övriga sidor är helt ok. Tydligen beskar man inte den alls förra året.
Min fundering är nu - finns det chans att rädda häcken? Den är så tunn längst ner och grenarna är supertjocka. Vad händer om man helt skär av den typ vid 30 cm? Dör den? Eller kommer den skjuta nya skott? Vore det dumt att göra det nu i varma april? Bor i Lund.
Satte förresten två små plantor i ett stort hål på ett ställe i häcken (bild 2) men har inte vågat beskära dem då jag läst att man ska göra det tidigt på våren eller under JAS?
Sista bilden är på den västra delen där häcken är riktigt fin! (Fast behöver beskäras)
Stort tack för all typ av hjälp! Vill verkligen få till en fin häck med bra insynsskydd
Flyttade in i hus i oktober där den södra sidan av ligusterhäcken ser förfärlig ut. Övriga sidor är helt ok. Tydligen beskar man inte den alls förra året.
Min fundering är nu - finns det chans att rädda häcken? Den är så tunn längst ner och grenarna är supertjocka. Vad händer om man helt skär av den typ vid 30 cm? Dör den? Eller kommer den skjuta nya skott? Vore det dumt att göra det nu i varma april? Bor i Lund.
Satte förresten två små plantor i ett stort hål på ett ställe i häcken (bild 2) men har inte vågat beskära dem då jag läst att man ska göra det tidigt på våren eller under JAS?
Sista bilden är på den västra delen där häcken är riktigt fin! (Fast behöver beskäras)
Stort tack för all typ av hjälp! Vill verkligen få till en fin häck med bra insynsskydd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Då kopierar jag in mitt svar som jag skrev i den andra tråden.
BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!
Liguster är väldigt tålig och din häck ser inte värre ut än många andras. Under vårvintern (när beror på var i landet du är och på vädret) så kan man beskära väldigt hårt och med det menar jag mer 10 cm över marknivån än 30 cm, se inlägg 23. Den beskärning som görs på sensommaren (JAS) ska inte vara hård utan mer en putsning.
Hej igen! Jag klippte ned häcken som du föreslog i april, och nu har den börjat växa som sjutton!BirgitS skrev:
När är det dags för första beskärningen av denna nya häck? Kan man klippa den som vanligt nu under JAS-månaderna, trots att man beskar den så hårt i våras? Jag är lite rädd att den blir tunn igen om man inte klipper ned den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Klicka här för att svara


