På tomten finns en fyra meter lång öppning mellan en gran och en thuja som det skulle behöva fås till ett insynsskydd vid. Min tanke var att plantera ett gäng brabanter och därmed få insynsskyddet klart på en säsong eller två. Glad i hågen tog jag fram spaden och började gräva upp ett dike att plantera dem i. En bit in i jobbet ser jag att inkommande vattenledning går där och att den ligger tämligen grunt, isoleringen ovanpå ledningen ligger på ca 30 cm djup. Jag frågade på Plantagen om det skulle gå bra att plantera där men de lät skeptiska och trodde att rötterna på sikt skulle ställa till problem med ledningen.
Vad säger panelen om saken, kan verkligen en thujas rötter orsaka problem för en vattenledning? Jag tror att den drogs för ca 20 år sedan så den borde väl vara gjord av kraftig plast.
Det finns möjlighet att skotta på jord så att allting kommer högre upp. I princip skulle det gå att göra en meterhög jordkulle om det vore lösningen. I så fall kunde man använda nog använda en lägre och snyggare växt än brabanten då insynsskyddet bara behöver nå ca 230cm över nuvarande marknivå.
Hur skulle ni gjort i det läget? Det rör sig om växtzon 5 och växten ska helst vara grön året om.
Tips mottages tacksamt!

• Uppgrävt dike i trädgård med gran, thuja och staket i bakgrunden som potentiell plats för insynsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

För själva vattenledningens skull är det inga problem, men se till så att den är isolerad ordentligt på ovansidan när den ligger så pass grunt. Helst minst 50mm tjocka cellplastskivor som är minst 500mm breda.

Tack för svaret NoOne2k. Isoleringen verkar vara av minstt de dimensionerna så den klarar sig nog. Då får det bli att skotta på lite mer jord och sedan plantera thujorna som det var tänkt från början. Kanske skulle det bli tjusigare med en jordkulle och t ex bergtall ovanpå men det får nog duga med brabanterna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.