Bricco
Bricco: [citat] Många säger man ska stå över att trimma dom första säsongen så de får fokusera på att etablera sig. Några tankar om det? Vi trimmade våra högre thujor i september första säsongen men de fick då bruna blad längst in mot stammen kort efter så jag överväger att låta de nyplanterade växa fritt år 1 och börja trimma dessa först nästa vår och framåt.
2 svar · 1,1k läst
A
AndersS: Och vår hackspett gillar det, kan röra mig på uteplatsen två meter från den utan att den flyger. Plockar nötter med egen stil. [bild] Sedan är det bråttom [bild] Den marodören, har hackat hål i blåregnstammen för att fästa nötkärnor. [bild]
2 svar · 1,1k läst
·
Bricco
Bricco: Bara för att följa upp så tog leverantören retur på hela ordern utan diskussion och levererade en ny som skickades en fredag och levererades följande måndag. Nu sitter de i backen så bara att vattna och hålla tummarna :) Nöjd med kommunikationen och hjälpen från thujaplantor.se
7 svar · 2,1k läst
A
AndersS: När näsduksträdet nu har blommat färdigt så är blåregnet på gång. Är inte fullt utslaget och pergolan ca 8m. [bild]
0 svar · 783 läst
·
Dan1891
Dan1891: [citat] Wow! Vad fin den blev när den slog ut!
7 svar · 1,4k läst
·
Jiji
Jiji: Murgröna byter form när den är könsmogen. Bin älskar blommorna på hösten.
3 svar · 1,9k läst
·
J
jalbage: [citat] Ok. Marken är inte speciellt fuktig runt plantorna, men kanske övervattnar ändå. Hur ser jag det? För att förtydliga vattnar jag med droppslangen ca 3h per dag vardagar. För att hålla jorden fuktig
2 svar · 1,7k läst
G
Gazzi83: Vi blev rädda då den bara dök upp och likna Parkslide
7 svar · 4,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Nu är ju måbär väldigt tåliga men att klippa dem just när de håller på och slår ut är nog en onödigt hård påfrestning och det är bättre att vänta till vårvintern nästa år. 15 cm låter som en bra höjd då och sen släppa upp dem kring 10 cm per klippomgång.
1 svar · 3,9k läst
·
J
jarviklas: Jag har en tomt som på 3 av 4 sidor är uppbyggd med gammal stenmur (huset byggt runt 1920). Som det är nu är det bara ett lågt staket som går runt om som inramning. På de flesta ställena är det ingen växtlighet nära muren, men på en sträcka på 4-5 meter går en syrén häck/berså och på ett annat ställe en spirea-buske. Mitt önskemål är att få en mer inramad trädgård och
0 svar · 2,5k läst
·
L
lifeunleaded: [citat] Har handlat från Heijnen. Försenad leverans, halvdöda plantor, ingen hjälp när man påpekar det. Rekommenderas inte.
7 svar · 11,8k läst
L
LasseA: [citat] Tack – trevligt att få lära sig mer i sammanhanget. (y)
5 svar · 3,1k läst
·
E
E.Dahl: Efter att ha sökt lite på nätet om just eldtorn, så verkar det vara en sådan jag har. Stort Tack!
2 svar · 2,9k läst
·
T
Tovin: Dom som tog fick jag utbytta. Nu har jag betalat för deras tjänst vintertäckning. Dom har täckt alla med väv som snart ska tas bort. Återkommer när det är gjort :)
15 svar · 6,7k läst
·
Kalle B
Kalle B: Nu har den precis lagt alla sina krafter på att producera löv, klipper du bort den investeringen nu så kommer den få svårt att komma tillbaka. Den kommer knappast dö men kommer vara kraftlös och svag i flera år.
4 svar · 2,3k läst
·
Kalle B
Kalle B: Det ser ut som någon form av prunus, alltså plommon, krikon, körsbärsplommon, vildplommon eller blandning av några av dessa. Den skulle få frukt om det funnits något annat passande träd i närheten som kunde befrukta blommorna.
3 svar · 1,6k läst
·
tensiden
tensiden: Nja, det blir inte något bra eftersom du tappar symmetrin i att ha plantorna på lika avstånd. Syns inte när det är löv på, men när löven är torra eller just när de trillar av och nya kommer, så ser det konstigt ut. Jag tror det kommer växa ihop med tid.
3 svar · 2,2k läst
·
yonna
yonna: Den har väl precis tänt? Jag skulle chansa på att göra det nu, på direkten. Som jag skrev tidigare är inte liguster så ömtålig. Jag brukade klippa mina i maj i Skåne.
4 svar · 4,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Nej, verkligen inte. Hur var det med fuktigheten en bit ner i jorden?
3 svar · 1,9k läst
·
C
cdx873v: Bra tillfälle att återkoppla på denna! Vore kul att se nu ett par år senare!
27 svar · 75,2k läst
·
S
slow9333: Hej igen! Vill bara säga att vi nu stämt av med en handelsträdgård som säger att de är säkra på att det är "Cotoneaster Lucidus" dvs en häckoxbär. Så här ser bladen på häcken ut nu
11 svar · 4,9k läst
·
Jiji
Jiji: Magnolia blir gladare om den inte har gräs/tät vegetation alldeles upp på "fötterna". Under kronan kan man med fördel lägga gamla löv och annat som ger bra mylla och en anings sur jord. Om det är några grenar som är döda kan du ta bort dem, i övrigt behövs ingen beskärning. Den kan behöva lite vatten och lite näring på hösten (augusti till oktober ungefär lite beroende på var
3 svar · 2,0k läst
·
H
Hildor: [citat] Ok :) ser inte ut som rådjuren knaprat på vårt iaf. Funderar på om det bara är sent lr om det frusit så det inte kommer nått. Trodde först det var dött
2 svar · 1,6k läst
·
K
Kentakofot1: [citat] Tack!
2 svar · 1,2k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Om det är sommarhallon och det inte skurits i snåret så finns det nog en del nästintill döda pinnar som bar frukt förra året. Fjolårets skott ska inte klippas
3 svar · 1,4k läst
Charlieflower
Charlieflower: [citat] Du tror inte det blir törstigt och ger sig på ledningarna alltså?;)
2 svar · 2,3k läst
FredrikR
FredrikR: Väntar på leverans från ATM till mig och grannen. (y) Kommer till veckan verkar det som.
16 svar · 7,7k läst
·
E
Eken66: [citat] Sorry! Ny på det här. :)
2 svar · 964 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Kopparhäggmispel är påtagligt ovanlig i handeln så det är med stor sannolikhet inte den. Förekommer mest som solitärplantor.
3 svar · 1,3k läst
·
N
Nellie3: Det blir nog måbär. Tack för alla tips och svar :)
10 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.