Ett trögt grönskande blåregn i en trädgård med blommande knoppar och bakomliggande frodig häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blåregn vid trästaket med få gröna löv och sparsamma lila blommor, stenbelagd mark i förgrunden.
Skapa konto
Vårt Blåregn ser visserligen ut att vara vid liv men grönskar mkt långsamt och ”trögt”. Även förra året blev det knappt några blad och blommor. Har gett den blodmjöl mm i år….

• Gilla
yonna
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Har du beskurit det i vår?

Blåregn, trädgårdens lyxigaste vattenfall | Rabarber (rabarbertradgard.se)

Så får du blåregnet att blomma! – Greenspire Trädgårdskonsult
jag har rensat bort det mesta av de döda grenarna, utom de som behövs för att stötta de andra grenarna…i övrigt har jag inte beskurit det. Klippt några av de långa ”spröten” har jag dock gjort. Ser ut att vara ngt lite bättre i år än förra året….

Sannolikt därför det inte blommar, du måste beskära det tidig vår och kanske även under sensommaren annars blommar det inte. Att ta bort döda grenar har ingen betydelse för att stimulera blomningen.

"Blåregn är inte särskilt svårodlade. Sol vill de ha, lite hyfsad jord och lagom med fukt. Den enda omvårdnad som är av nöden tvungen, i alla fall om man vill ha blomning, är beskärning. Om du inte är lite hård med sekatören mot ditt blåregn så kan det dröja evigheter innan du får se några blommor"

Blåregn - Trädgårdsdesign Peter Englander

Beskär vårt lite 2-3 ggr under växtsäsong och på årets tillväxt, gör inget på våren.

A Abies koreana skrev:
Sannolikt därför det inte blommar, du måste beskära det tidig vår och kanske även under sensommaren annars blommar det inte. Att ta bort döda grenar har ingen betydelse för att stimulera blomningen.

"Blåregn är inte särskilt svårodlade. Sol vill de ha, lite hyfsad jord och lagom med fukt. Den enda omvårdnad som är av nöden tvungen, i alla fall om man vill ha blomning, är beskärning. Om du inte är lite hård med sekatören mot ditt blåregn så kan det dröja evigheter innan du får se några blommor"

Blåregn - Trädgårdsdesign Peter Englander
fast jag har läst att man ska klippa de långa skotten på 30 cm under blomning? Beskurit har jag inte gjort på många år utan bara klippt i topparna så det kan antagligen vara därför den nu är seg…

Kan klippa bort meterlånga nya skott och man är tvungen för att kunna hålla den på plats på pergolan och hindra att den växer upp på ett garagetak. Klipper aldrig under blomning.
Klipper under juli-september.
Du ser min i en tråd.

Tog en närbild nu och den är långt ifrån utslagen om du tittar noga.
Klippte in det som hänger ur från pergolen förra året så det blir som ett 2 m "tak" och hänger av egen kraft så du kan gå under.
Närbild av blommande blåregn med långa kluster av blommor och gröna blad från en pergola.
Skapa konto

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Blommande wisteria med kala grenar i mitten och välskött buskage i bakgrunden.
Skapa konto
S sepani skrev:
[bild] [bild] Vårt Blåregn ser visserligen ut att vara vid liv men grönskar mkt långsamt och ”trögt”. Även förra året blev det knappt några blad och blommor. Har gett den blodmjöl mm i år….

Nu har det tagit sig men i mitten är det kalt….

• Älska
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.