Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag har rensat bort det mesta av de döda grenarna, utom de som behövs för att stötta de andra grenarna…i övrigt har jag inte beskurit det. Klippt några av de långa ”spröten” har jag dock gjort. Ser ut att vara ngt lite bättre i år än förra året….A Abies koreana skrev:
Sannolikt därför det inte blommar, du måste beskära det tidig vår och kanske även under sensommaren annars blommar det inte. Att ta bort döda grenar har ingen betydelse för att stimulera blomningen.
"Blåregn är inte särskilt svårodlade. Sol vill de ha, lite hyfsad jord och lagom med fukt. Den enda omvårdnad som är av nöden tvungen, i alla fall om man vill ha blomning, är beskärning. Om du inte är lite hård med sekatören mot ditt blåregn så kan det dröja evigheter innan du får se några blommor"
Blåregn - Trädgårdsdesign Peter Englander
"Blåregn är inte särskilt svårodlade. Sol vill de ha, lite hyfsad jord och lagom med fukt. Den enda omvårdnad som är av nöden tvungen, i alla fall om man vill ha blomning, är beskärning. Om du inte är lite hård med sekatören mot ditt blåregn så kan det dröja evigheter innan du får se några blommor"
fast jag har läst att man ska klippa de långa skotten på 30 cm under blomning? Beskurit har jag inte gjort på många år utan bara klippt i topparna så det kan antagligen vara därför den nu är seg…A Abies koreana skrev:Sannolikt därför det inte blommar, du måste beskära det tidig vår och kanske även under sensommaren annars blommar det inte. Att ta bort döda grenar har ingen betydelse för att stimulera blomningen.
Kan klippa bort meterlånga nya skott och man är tvungen för att kunna hålla den på plats på pergolan och hindra att den växer upp på ett garagetak. Klipper aldrig under blomning.
Klipper under juli-september.
Du ser min i en tråd.
Klipper under juli-september.
Du ser min i en tråd.
Klicka här för att svara