1 653 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Kapat för mycket höjd av thujahäck?
Fan. Är rädd att vi har kapat för mycket av en 2,5 m hög thujahäck. Brabant. Kapade ca 20 cm lägre än önskad höjd, enligt råd. Kommer den verkligen att växa upp igen? Står ju över allt att den slutar växa vid toppklippning…
Välskött, välvattnad och gödslad i övrigt.
Välskött, välvattnad och gödslad i övrigt.
Inga problem! Själv kapar jag av min thuja- Brabant med motorsåg för tre år sen! Det kommer 100- tals nya skott så fort barken får solljus på sig. Nu ser den ut som en gräsmatta på toppen.V Vanjan skrev:
Vad är erfarenheten här egentligen. En del säger man ska vänta till toppen är 10cm över den maxgräns man tänkt och tex här säger man 20cm under?
Min teori är att man kan kapa tidigare än den maxhöjd man vill nå då de lägre grenarna då letar sig uppåt som nya toppar och man får en tätare häck jämfört med en enda topp som sticker iväg uppåt?
Min teori är att man kan kapa tidigare än den maxhöjd man vill nå då de lägre grenarna då letar sig uppåt som nya toppar och man får en tätare häck jämfört med en enda topp som sticker iväg uppåt?
Om @bricko regelbundet klipper och putsar häckens ursprungshöjd uppstår inte problemet och häcken blir snyggare under många år.
Att drastiskt sänka en thujahäcks höjd går men det tar längre tid och mittstammen ersätts då av sidogrenar. Det är en nödlösning.
Att drastiskt sänka en thujahäcks höjd går men det tar längre tid och mittstammen ersätts då av sidogrenar. Det är en nödlösning.
Klicka här för att svara