Skulle sätta 110 m 1,60-1,80 m thujahäck och en plantskola skulle sköta allt, beställning och plantering via en underentreprenör (markarbetet redan klart). Vi kom fram att han skulle beställa 220 st häckar, två häckar per meter.

Första problemet var att det blev fel på leveransen, istället för att lasta av alla häckar hos oss lastades allt av hos plantskolan. Vilket leder till att underentreprenören fick frakta hit den och 10 000:- tog de betalt för.

Sen när de började sätta thujorna så satte de 2,5 häckar per meter. Jag såg inte det förrän 40% var satta och då satte de resten 1,5-2 häckar per meter. Som tur ser man inte så stor skillnad eftersom den glesade sidan är på två avskilda sidor. Detta medförde att jag var tvungen att köpa ytterligare 30 thujor (700 kr/st), en extra kostnad på 21 000 kr exkl jobb.

Nu har jag fått fakturan. Jag är nöjd med plantskolan men mindre nöjd med underentreprenörens jobb. Tycker ni det är fel om jag bestrider de 10 000 kr för den extra frakten?

Undrar även om det är mindre bra att sätta så stora häckar så nära varandra? De satte på den täta sidan rotklumparna dikt an och innan thujorna har satt sig och växt till så är det redan från början så tät att man inte ser något igenom. Den glesa sidans thujor ser ”friskare” ut

Nu har ni knappast skrivit ett avtal om totalentreprenad eller liknande, men om tanken var att plantskolan skulle sköta och fakturera för allt - absolut bestrida extratransporten och helst kräva en bra rabatt på extraplantorna. Om de går med på det och om det är värt att bråka ifall de inte gör det är en annan sak.

• Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu har ni knappast skrivit ett avtal om totalentreprenad eller liknande, men om tanken var att plantskolan skulle sköta och fakturera för allt - absolut bestrida extratransporten och helst kräva en bra rabatt på extraplantorna. Om de går med på det och om det är värt att bråka ifall de inte gör det är en annan sak.
Har det på mejl att han skulle beställa 220 st. Tycker plantskolan varit sjysst och bra och han fått köpa in 250 st men kommer nog kräva avdrag på frakten.

Någon som vet om det är skadligt för thujorna om de är planterade för tätt? Hela den sidan av häcken går inte se igenom utom i toppen, känns mkt tät när jag känner med handen

Att plantera om dem är nog inte så lyckat men en åtgärd är vettig: se till att "rännan" är bredare dvs ge ytterligare ca 30 cm öppen jord på var sida om häcken.

Och se till att häcken inte blir mycket bredare än den är nu när den redan är tät. Putsa den i slutet på augusti om du inte bor norröver.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Att plantera om dem är nog inte så lyckat men en åtgärd är vettig: se till att "rännan" är bredare dvs ge ytterligare ca 30 cm öppen jord på var sida om häcken.

Och se till att häcken inte blir mycket bredare än den är nu när den redan är tät. Putsa den i slutet på augusti om du inte bor norröver.
”Rännan”? Menar du framför och bakom häcken? Vi har grävt ca 70 cm brett och 70 cm djupt.

På den täta sidan är det 65 thujor på 24 meter. Enligt underentreprenören brukar de sätta så tätt. Är det bullshit eller gör man så? Thujorna är 1,60-1,80 höga

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.