Häckar, Buskar & Träd
yonna: [citat] Jag har hårdbeskurit på våren, innan den knoppas, och då finns ju ingen grönska att ta hänsyn. Men det är en vettig ide att bara ta en sida det första året om man är osäker och att lägga snitten utanför den första förgrening. Här i Skåneland kan man egentligen inte misslyckas men det är inte fel att vara mer försiktig längre upp i landet. Häcken breddas normalt
Daniel 109: De dödar ju en del barkborrar. Men vad jag vet har inte studier påvisat någon större effekt av dem.
Anonymiserad 175604: Helt klart svamp. Flertalet svampar bildar fläckar och sedan hål, inte bara den som vanligtvis ger ”hagelskottsjuka”. På den andra bilden på det andra trädet har du både kvalster och äldre svampangrepp. Hålla luftigt är bästa förebyggande metoden. Man kan försöka att bekämpa med kalium och svavel, men det är kortsiktiga ingrepp. Sötkörsbär är ju egentligen på gränsen till
arneri68: [citat] Fick liknande skador på ett bigarråträd som med tiden läkt. Så länge bladverket ser friskt ut finns hopp om läkning.
Kalle B: Det är något slags pil, egentligen är de inte så bra trädgårdsträd men de växer fort i alla fall. Om du vill ha kvar den kan du spara det bästa skottet och ta bort övriga.
papayagirl: [citat] Tack för tipset. Royal Grace är det jag söker. Ska ringa runt till handelsträdgårdar imorgon. Vill köpa då hög som möjligt. Hur snabbt växer de upp till 150 cm om man köper de som är 30-40 cm?
z_bumbi: Använd jorden till gräsmatteytor så sköter klippningen om oönskade växter och råkar det bli klar något är det fortfarande grönt. Sen antingen gör du eller köper jord mer lämplig för odling av annat. Det går att kompostera eller på annat sätt behandla orden du köpt om du vill använda den till annat men det är en process som fortfarande lämnar frön kvar.
olofh: Jag brukar försöka ta de vid A men har i och för sig aldrig reflekterat över att det skulle vara någon skillnad?
Jackie2times: Tätheten beror på kvaliten på thuja Brabant , men rekommenderad är 2-3st per meter. Den vanliga anledning till att thujor dör ut är 1. Hur bra dräneringen marken eller jorden är Lera ska helst bytas ut med så mycket dräneringsmark det går 2 ju yngre thujor desto känsligare för lite/mycket vatten 3. det man ska göra är att fylla underlaget med bra jord , fylla sedan med torv eller
P-plats: Pratade med två jägare här om dagen 8ch de var säkra på att det var en yngre Rådjursbock som märker revir. Konstigt dock att det enda som de märker är mitt lilla stackars (föredetta?!) Körsbärsträd...
z_bumbi: För att hindra en uppvuxen häck så klipp den hårt varje år, både för att hålla nere höjden och att varje stam ska grena sig mer. Syrenen skjuter nya skott vid klippstället så släpper man t ex upp den 15 cm per år då får man stammar som delar sig i flera var 15 cm. Föryngring sker på olika sätt: Kapa allt 15 cm från marken, se till att klippa hårt året efter osv. eller Kapa de
Soso_fattoush: Tack så mycket för svaren. Kollade upp och det är nog en sådan .
Prodigys: Drog in min liguster med typ 50cm och därmed nästan ändå in till stammen i maj, har börjat komma nya blad på den sidan nu.
kaherdin: Såhär ser de ut idag. Klipper ner dem 15cm från yttersta grenen varje Jan/feb. Lätt gödslade och fint med vatten.
machacker: [citat] Hur har det gått och nar det något som hjälpte för att få fart på tillväxten? Har exakt samma problem.
Abies koreana: [citat] Inte för att det har någon betydelse i sammanhanget men känns som en något förenklad och orättvis beskrivning av Rhododendron. Det finns runt tusentalet arter av denna buske och åtskilligt fler av hybriderna. I storlek kan växten variera från en decimeter hög till flera meter - och allt däremellan. De vanligaste buskarna som odlas här i vårt land är parkrhododenron och
Jiji: Det är som @Daniel 109 skriver en schersmin, som har blivit misshandlad vid fel tidpunkt. Om du vill ha kvar den får du föryngra den. Dvs ta ner den till marken och sedan ta ner var fjärde till var femte skott till marken varje år. Annars håller jag med om att den står väl nära huset. Jag hade tagit bort den.
jahallåja: Jag har gissat mig till detta :D. Jag har gjort det enkelt för mig och klippt bort den döda thujan, och gluggen börjar så smått fyllas av grannarna på var sida!
Abies koreana: Ja, olika bud men det jag menade med kunskap är som i detta fall att veta skillnaden mellan täckbark och barkmull och då vet man också vilken produkt som är lämpligast att använda.
Hyltran från Veglemyren: [citat] I genomsnitt två meter hög.
Sommartorparn: Håller med ovanstående om att radikal nedskärning av hela häcken är det bästa och att det bör ske på tidigt på vårvintern innan saven stiger. Gödsla och håll fritt från ogräs. Sedan måste ni släppa upp häcken långsamt, 10-20 cm per år, för att den ska bli tät och fin. Det enklaste sättet att få skott från måbät är att lägga ner en gren mot marken. Lägg på en sten och
Harald Blåtumme: När vi hade liknande så använde jag såpvatten i en Gardena tryckspruta. Funkade bra, relativt miljövänligt. Man får köra några varv med någon veckas mellanrum. Men som antytts, det finns ju även insekter som kan kan ta till hjälp tex nyckelpigor om man råkar ha en armé redo... :-)
söderps: [citat] Hej! Jag undrar hur det gick. Beskar du den och hur blev resultatet? Har en jättehög som jag behöver kapa..
Gammelnörden: Ser ut som surkörsbär, tycker jag.
Bricco: Här brukar jag landa på cirka 6-7h droppslang 1 gång i veckan. Försöker vattna mycket och sällan hellre än lite och ofta så rötterna söker sig vidare. Inte göra dom lata
sebastiansson: Stort tack! Så kan jag fortsätta sprida ut jorden på tomten.
BirgitS: [citat] Det är bra att se till att klippa häcken som ett A, dvs. med sneda sidor och bredast nedtill. Då kommer hela häcksidan att få ljus och därmed blir det grönt ända ner till marken, vilket gör att ogräs inte trivs under häcken eftersom det blir så mörkt. Gödsla och vattna häcken så växer den till bättre. Marksten nära häcken riskerar att göra jorden torrare. Vill man ha
Claes Sörmland: [citat] Följ jordabalken och kapa. Känner du dig osäker på hur du ska meddela kommunen så att de bereds tillfälle att själva kapa så skicka ett vanligt snigelpostbrev till kommunens postadress. Det går då rakt in i diariet och kommunen är meddelad. Har du redan meddelat kommunens via t ex email för många månader sedan så har du gjort din del.