Jag dränerade om huset för två år sedan, varvid en del av den lila syrenhäcken var tvungen att försvinna för att arbetsfordonen skulle kunna ta sig in. Den gamla häcken var sannolikt från omkring 1933 när huset byggdes. Efteråt planterade jag dit nya syrenplantor, och nu har en blomma kommit upp för första gången. Den ser mer rosa ut än gamla häckdelens plantor tycker jag.
Finns det något sätt att ta reda på exakt vilken sort de nya och gamla plantorna är? Jag vill ju att häcken ska smälta ihop och vara lika hela vägen.
Finns det något sätt att ta reda på exakt vilken sort de nya och gamla plantorna är? Jag vill ju att häcken ska smälta ihop och vara lika hela vägen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Sätter inte dina gamla syrener rotskott?
Det brukar de gamla sorterna (s.k. bondsyren) göra. I så fall är det bara att gräva upp sådana och låta dem växa till sig i en kruka innan man planterar dem på plats.
https://www.wexthuset.com/fakta-och...-buskar-och-trad/gratis-syrenhack-av-rotskott
Det brukar de gamla sorterna (s.k. bondsyren) göra. I så fall är det bara att gräva upp sådana och låta dem växa till sig i en kruka innan man planterar dem på plats.
https://www.wexthuset.com/fakta-och...-buskar-och-trad/gratis-syrenhack-av-rotskott
Hur stora krukor behöver man ha?BirgitS skrev:
Tänkte göra en ca 30m lång häck, kanske är sent eller klarar dom en vinter ute i kruka eller bör man flytta och plantera direkt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Övervintra ute i krukor är ju lite risktagande i kalla områden så då kan det ju vara bättre att plantera dem till hösten och då lär du ju inte behöva så stora krukor. Om du får upp rotskotten med ordentligt med rötter går det nog bra att plantera dem på plats direkt. Att sätta dem i krukor är ju mycket för att de kan få lite bättre omvårdnad med vattning och skuggning när det är obalans mellan bladmassa och rotsystem.
Klicka här för att svara

