Har en tomt och lite mark med en hel del askar. Uppe vid vårt boningshus hade
vi den största och finaste av dom. Förra året var den otroligt fin och tät, men den satte otroliga mängder med frö. I år är mycket av fröerna kvar och den sätter nästan i löv alls, otroligt kal som bilden visar. Vad kan detta bero på? Liknar inte de askarna som har asksjuka innan hos oss, bor i Kalmartrakten.
//Thord
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//Thord
Det är askskottssjukan det gäller. Min lika stora ask har vissa år sett annorlunda ut än omgivningens infekterade och då givit mig hopp om överlevnad då den ännu inte fått dessa "fröriskvastar" ... Det har nu gått 10-12 år och varje vår tänder den senare. Men just detta att TS's ask har kraftiga "frökvastar" visar att sjukdomen avancerat snabbare än min.
Det finns ännu inget botemedel. 85% dör. Enstaka överlever.
Det finns ännu inget botemedel. 85% dör. Enstaka överlever.
Fortsätter: Min stora ask fyller stor funktion, inte bara för att jag har ett känslomässigt förhållande till Yggdrasil utan också för att den skyddar mot vinterns östersjöstormar. När mitt hopp försvunnit skall jag sätta en platan. Men den hinner jag inte själv njuta av utan det får bli för nästa generation.
Hej, låter inte så uppmuntrande, men du har kanske rätt.yonna skrev:
Fortsätter: Min stora ask fyller stor funktion, inte bara för att jag har ett känslomässigt förhållande till Yggdrasil utan också för att den skyddar mot vinterns östersjöstormar. När mitt hopp försvunnit skall jag sätta en platan. Men den hinner jag inte själv njuta av utan det får bli för nästa generation.
//Thord
Klicka här för att svara