Nybyggaren_76
Nybyggaren_76: Du kan uppbyggdsbeskära körsbärsträdet nu, så länge det är ungt och har smala/tunna grenar. När det blir äldre måste du vara mer försiktig och beskära under JAS.
4 svar · 4,5k läst
·
L
Lycke: [citat] Tack för att du pingade mig, jag har missat det här. Det är 12 år sedan vi började bygga vårt hus nu. Jag ÄLSKAR huset och läget, trädgården är helt okej och uteplatsen likaså - men just den där häcken är fortfarande en tråkig historia. Nu är samtliga granar borta. Jag önskar jag kunde vara lite tydligare med vad som skett och varför, men vill inte hänga ut någon
25 svar · 11,2k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Det var ju inte i går snön kom.... :rofl:
176 svar · 35,1k läst
·
B
Bus1t: inga problem att plantera på hösten. Köptes de på barrotade? Killgissar att många tyvärr vattnar dåligt då de planterar på hösten då det inte är så varmt..
4 svar · 1,4k läst
·
S
sole_oggi: Jag har 10-15 meter där häcken har vuxit dåligt och på flera platser dött, troligtvis av att vatten blivit stående. Jag klippte ner plantorna förra året för att se om de överhuvudtaget växer vilket flera av dem gör. Vad är bäst, gräva upp och flytta ihop levande plantor för att komplettera med nya. Eller gräva upp dem gammal och sätta nya? [bild] [bild] [bild] [bild]
0 svar · 1,3k läst
·
Jiji
Jiji: Du kan gallra nu, det går bra. Skär så långt ner du kan. Du kan också gallra lite i augusti men det brukar vara svårt att se ordentligt då när den har blad. Tanken är att man hela tiden tar bort lite av de äldre skotten så att busken alltid har nya skott på gång. Dessutom släpper du in ljus och luft i busken när du beskär på det här sättet.
1 svar · 7,3k läst
·
T
Trädgårdsmästaren 5 0 7: Thuja Smaragd är lite grönare och växer tätare än Brabant. 2,5 plantor per m är lagom om man väljer så stora plantor. Gör en ordentligt växtbädd med bra jord innan du planterar och lägg gärna en droppslang som underlättar vattning.
5 svar · 1,6k läst
D
Drburr: Vill bara ha dem som klätterväxter, tackar!
17 svar · 3,2k läst
·
Hep
Hep: Åtminstone om man stryker det där med att låta honom studsa mot trädstammen.
3 svar · 1,2k läst
B
Berxocan: [citat] Hej jag har en fråga vilken månad man kan trimma tujor
9 svar · 4,1k läst
·
A
AndersS: Nu blir bilderna lite suddiga men jämför ts knopp till vänster och mina till höger ser ni skillnad [bild] [bild]
14 svar · 6,6k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Vet tyvärr inte vad "vi.a" betyder men när det gäller rosa hus verkar du ha fel: https://www.google.se/search?q=rosa+hus&hl=sv&tbm=isch För övrigt tycker jag tallar normalt är både ståtliga och vackra även om det egentligen saknar relevans för det tråden handlar om. [citat] Jag har redan förklarat så gott jag kan.
71 svar · 17,4k läst
·
L
LoTiX: Vill kapa lite grenar i nederkant (5 meter upp) på en 10-15 meter hög tall och försökt läsa på lite om detta. De få texter jag hittar verkar rekommendera sensommaren för detta men vet inte vad ni andra tycker? Och är det någon risk att trädet mår dåligt om man kapar många grenar på samma gång?
0 svar · 1,8k läst
Kalendern
Kalendern: Hur gick det? Ska själv plantera häck snart.. något du skulle gjort annorlunda?
7 svar · 4,7k läst
J
Jerald Stuartson: Tack för all hjälp, lutar åt plantera ligustern i omgångar för att se hur den trivs. Häcken är naturligt tvådelad så börjar med ena sektionen detta år.
9 svar · 2,7k läst
Ohchips
Ohchips: [citat] Precis! Jag ruskade av roten och resterande jord jag grävde upp plockade jag ur rotrester från och la som fyll i botten av gropen. Sen fyllde jag resten av gropen med ny och fin matjord (y) Ett tips är att du sår in gräset så tidigt på våren som möjligt, eller under hösten. Då slipper du vattna som en tok ;) Själv föredrar höst. Då hinner gräset att gro och får vila under
4 svar · 5,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Kolla om kommunen har något avtal om billiga containrar. Jag fick en positiv upplevelse av en kommun när jag röjde ett dödsbo, fick hem en tiokubikare som jag kunde lasta allt röjt sly i för tusenlappen. Bara att ange "kommunavtalet" hos containerfirman. Magi att få slippa köra eländet till återvinningscentralen i eviga rundor med släp.
2 svar · 2,0k läst
Z
z_bumbi: [citat] Förutom i inlägget som jag svarade på.
22 svar · 13,8k läst
·
A
Argastesnickaren: [citat] Sen i regel dom som gör sånt här har det oftast lite sämre och gör det för att dom behöver det. Kanske ni inte har ett lika stort klientel i Vellinge som har det lika dåligt ställt men kostnaden för annonsen är försumbar mot besparingen i tid om det lyckas.
17 svar · 2,8k läst
H
hapazard: Du bör skära in träden (framförallt det större) ganska rejält för att minska belastningen på stammen, och sen fortsätta hålla dem mindre. Men sätt ett bytt träd med som arvtagare. Välj en kräftoskänslig sort tex 'Frida' 'Aroma' https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/plattf-vaxtskydd/workshops_konferens_doktorandkurs/nationella-vaxtskyddskonferensen-2018/larisa-gustavsson.pdf
2 svar · 2,8k läst
·
Kalendern
Kalendern: Thujahäck.. Plantinavia visar i sin how-to-video att de lägger ner dräneringsrör. Kanske lika bra att köpa ett sånt och ha längst ner.. Hur har det gått för er här i tråden som planterat häck? Hade ni gjort annorlunda i efterhand?
11 svar · 5,1k läst
E
errakareby: Tips är att kåpa en smal häck, min erfarenhet är att do växer med tiden, men nu snackar jag om fruntimmer. :)
5 svar · 3,4k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Tveksamt, det är antingen mycket stor yta eller ett vågrätt snitt och dessutom finns det väl ingen grenkrage som kan sätta igång att övervalla såret. Men tanke på påväxten och de mörka fläckarna så är väl frågan om det redan har börjat ruttna.
2 svar · 2,0k läst
·
G
gurrigurri: Köpte thuja smaragd ifrån plantinavia, toppenkvalitet! Alla var väldigt täta (köpte exklusiva sorten). Bra leverans, kunde följa lastbilen etc i realtid. Deras kundtjänst var också bra vid de frågor jag hade inför leverans. Fick tillochmed 1 extra planta vid leverans . [bild] [bild]
3 svar · 2,8k läst
·
Fällebyggarn
Fällebyggarn: [citat] Det är ju de där med träd, dom är ju inte att lita på. En dunge granar som man tar bort några i får ju nya egenskaper men om man anses som vårdslös är ju en bedömningsfråga…
4 svar · 1,8k läst
L
L.M.Olsson: [citat] Det gick bra. Jag vill minnas att det bröt skott på de grova grenarna och såg inte alls så hemskt ut som folk i tråden trodde det skulle göra. Våren därpå (2019), innan det börjat komma nya skott gjorde jag som så att jag lät allt sågas ned med motorsåg för att börja en ny uppbyggnad. Det kom mängder av nya skott. Därefter så lät jag den vara 10-20 cm högre varje
15 svar · 5,0k läst
·
P
Payer: Tack för alla era förslag. Slutligen bestämde jag mig för att kapa grenen med en grensåg med teleskophandtag. Surrade sen fast ett rep i trädet och la några snitt med motorsågen för att sedan dra ner trädet lugnt och säkert.
6 svar · 2,9k läst
·
H
hapazard: Men, i dessa diskussionener får jag känslan att jag har en annan definition av träd än många andra ;)
12 svar · 2,2k läst
C
cpalm: Svårt att se på bilderna, men i och med att stammen är delad är frågan dock hur stammen närmast skadan är påverkad. Utan den blir nog trädet ganska fult och obalanserat.
10 svar · 9,4k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: Troligen bergtall/dvärgtall eller möjligen svarttall. Eller någon annan prydnadstall, men de är de absolut vanligaste. Mycket svår att plantera om. Tallar har ett rotsystem som är mycket stort med ytliga rötter över en stor yta och en eller flera pålrötter som går rakt ned i jorden under stammen. [bild]
1 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.