Häckar, Buskar & Träd
Turbo_Tail: [citat] Varje år för att vara säker. Men risken minskar tydligen med åren. Fenomenet kallas tydligen "tjältorka": https://thujor.se/blogs/nyheter/vintertackning
z_bumbi: Kvickrot är tveksamt då de spar energin i rötterna och inte är ljusberoende. Rensa först och dra sedan upp allt som tar sig igenom täckbarken då och då. Nytt lager täckning varje år gör att rensningen blir mindre omfattande.
gabsmvv: [citat] Tack för svar. Jag hoppas du har rätt. Är alltid sjukt nervös vid plantering av lite mer... bestående växter. Satta spirea-häck förra sommaren och var orolig i nästan fyra månader. Jag lugnar mig och avvaktar! Tack igen! :)
nino: [citat] Har mätt och det är ca 35-40cm mellan stammarna. Är det dumt att glesa ur kanske bara blir hål där man tar bort Smalare spelar ingen roll, den står 1m in på grannens sida :D Varken han eller jag är intresserade egentligen av att hålla på men båda vill ha lite snyggt iaf
datja: [citat] För mig är svaret alltid "ja" när det gäller björkar nära byggnader. Björken blir inte så gammal. Till slut knäcks den av en stormby eller åskvigg.
yonna: Jag vet inte vad tallarna tycker men ev kommer thujahäcken påverkas just där dvs detta parti i närheten blir inte lika frodig. Kan ev motverkas av extra god mylla och bevattning.
JohnAltas: Planterade dessa tujor i höstas och har haft dem täckta under hela vintern. Började vattna varannan dag efter avtäckning och nu ser vissa väldigt torra ut trots generös bevattning. Går dessa att rädda eller är de döda tro? 2-3st ser bara torra ut på halva tujan, men mjuka och fina på andra delen av samma tuja. Hoppas bilderna kan förklarar det lite bättre :). 2st Tujor ör helt
Walle85: Tack för svar, då ser jag till att stötta upp den för tillfället och kapar den under sommaren.
tensiden: [citat] Exakt så! Vi klippte in sidoskotten till 3-5cm. Tog väl fyra år från plantering om jag minns rätt. Sen var den uppe i slutlig höjd (runt 170-180cm) och var på de flesta ställen helt tät när löven satt på plats. Har för mig att den höll en bredd sommartid på 35-45cm. Till skillnad från de andra häckarna vi hade runt huset och som inte skötts. De var väl som mest två
Anonymiserad 134940: Hej! Har en flera större träd på tomten bland annat det på bild. (bok) Den har massor med mindre grenar långt ned som jag tänkte ta bort dvs allt som spretar it. Vet att Jas period är bäst men tänkte om det redan nu går att ta bort dessa mindre grenar som sticker ut upp till 4m ungefär.
Claes Sörmland: Det ser ut som bukettapel. Kommer att blomma fint i äppelblomsvitt och sen ge små röda äppelbär till hösten. Det ser ut som att man har släppt upp den lite för mycket de första åren och sen klippet den regelbundet när den växt upp. Man borde nog att släppt upp den mindre i början så hade den varit tätare nedtill. Och man skulle planterat den tätare från början. Vill du
Alfredo: [citat] På delar av min gräsmatta blir i alla fall grobladen fler och fler om jag inte tar bort dem så åtminstone fläckvis lyckas de konkurrera ut gräset rätt bra. Jag tror dock inte att de helt skulle lyckas ta över utan det skulle nog bli en ganska ful gräsmatta med grobladskolonier här och där och gräs i övrigt. Nu låter jag det inte gå så långt så riktigt hur det skulle
Anonymiserad 239657: [citat] Jag tror att vissa svenskar verkar tro att allt ska bli amerikansk här. De räcker väl med skitkedjor och rälig mat :D
Stockholm69: Det enda jag ser som ett tätväxande alternativ är vanlig svensk eller norsk gran samt frisera den om man vill. Bok, ek eller lönn är annars något jag själv är svag för, vet dock ej hur stort ditt hus är, men många amerikanska hus har större träd vid infarter osv. växer sig över infarten som ett tak, det ser stilfullt ut, gillar det.
z_bumbi: Kapa sly i marknivå så är det bara att klippa gräset som vanligt. Jag gissar att du kommer behöva lägga på några lass jord för att jämna till och sen kommer du behöva upprepa det varje år tills rötter och stubbar har multnat. Passa på att så gräsfrö när du lagt på ny jord så kommer gräset lite snabbar. Det gäller iofs generellt att det är lika bra qtt så gräs när man
Jiji: [citat] Hellre nu än i maj. Men om maj är enda tiden du har så funkar det också. Bladen kan bli lite brända men det kommer nya.
z_bumbi: Björksocker (xylitol) är laxerande så hela stubben kan bli för mycket.
Sir Duke: [citat] Har du fått bygglov för ett hus ute vid gatan så är det okej. Går att lösa med speglar, stopplikt, vägbula etc. Hos min granne stod garaget där först, sedan breddades vägen så att garaget nu står dikt mot trottoaren (ej i korsning utan längs gatan). Han fick ha garaget kvar. En annan bekant fick dock sälja en remsa av sin tomt (nästan gratis) när det skulle dras ett
Hep: Om du har dåligt tålamod, ungarna gillar Totoro och ni har sett den typen av bilder, så har jag trista nyheter. Innan du har fått liguster såpass tät och formbar att det ens är i närheten av bilden, så har dina barn hittat andra favoriter. Jag har haft ligustrar och det går att få dem täta och fina, men de är grövre och spretigare än de sorter man normalt formklipper på det
Abies koreana: Det råder en viss begreppsförvirring ang. vintergröna växter, de behåller inte bladen under hela året. Beroende på var man bor så fäller de bladen under vinter eller tidig vår. Vill man ha växter som behåller blad året runt är det städsegröna växter som gäller, dit hör t.ex. Rhododendron och många (inte alla) barrväxter.
z_bumbi: Krokiga stammar ger å andra sidan mer liv till en kal häck men det är en smaksak.
kattparet: Har plockat bort en rätt stor buske som stod på framsidan av huset (nord-nordöst läge) vilket lämnat en ganska stor lucka i rabatten. Nu har vi en ensam nyponrosbuske som står på baksidan av huset, lite typ västläge men brukar bli rätt varmt på den sidan. Haft en tanke på att flytta den till framsidan istället. Misstänker att den inte trivs i sitt nuvarande läge då det ofta blir
Mountain cliff: Detta har dykt upp på mitt 2åriga körsbärsträd. Någon som vet om det är fruktträdskräfta?
d3katja: Vi har en åtta meter hög guldtuja som står ett par meter från en vattenpost i ett dike. För några år sedan började vi fundera över varför det porlade i diket fast det inte regnade, och vi insåg att vattenposten stod och läckte. Troligen hade det pågått länge. Kommunen kom ut samma dag och lagade läckan. Ett tag senare när vårsolen kom fram började tujan bli brun i topparna. Min
z_bumbi: Kapa grenar och inte längdmått. Välj ut en lång gren och kapa bort den, kolla hur kortare grenar runt den ser ut och oftast kan du behålla en del gröna grenar även om de råkar vara lite längre än du tänkt dig. Upprepa på hela busken. Nästa år kollar du igen och ser hur det har utvecklats sig och du kan kapa grenar efter hur den utvecklingen ser ut.
yonna: [citat] Jag skulle också tolerera Smaragd eftersom den är snyggare och inte växer lika hejdlöst som Brabant. Annars finns det många häckar som fyller insynsskyddskravet även om de inte är vintergröna. Det är ju på sommarhalvåret då man är i trädgården och vill vara mer privat.