Planterade en thujahäck (smaragd) i höstas efter konstens alla regler. Hade skuggnät under vintern och ca 6-8hade inte riktigt klarat vintern så blev att plantera nya. Det verkar som att flera har gula toppar nu, dock är resterande plantan grön och fin. Endast gula toppar enligt bild. Borde man vara orolig? Behöver den bara mer som för att bli grön?
Tack på förhand!

• Thujaplanta med gröna grenar och gula toppar framför hus och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror du behöver vattna mer. Jag satte 250 st för 2 år sedan körde med dropslang men vissa började bli bruna ändå.

Skaffade automatiskt bevattning och nu är alla fina och växer bra.

Mycket sol och jag körde inte med nät.

Tack för svar! Jag vattnar med droppslang 2ggr/veckan och kör 4h/ gång. Borde inte det räcka?

ska läggas till att mina är ca 180cm, så min bevattning kanske ändå är för lite?

Då är det större risk för överbevattning. Kolla hur jorden känns 10-15 cm ner. Den ska inte vara blöt.
Ta bort den gula grenen. Ev kan man göra ny mittstam med en bambu pinne som man fäster med lite bast. Annars brukar Smaragden klara det själv bättre än Brabanten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej,

hm…det gula är liksom thujans högsta topp. Hur gör man ny topp med bambu?

JohnAltas JohnAltas skrev:
Hej,

hm…det gula är liksom thujans högsta topp. Hur gör man ny topp med bambu?
Ta en så lång bambupinne som plantan slutliga höjd plus ca 30 cm ner i marken. Placera mitt i plantan (också hänsyn taget till roten). Välj lämpligt sidoskott i toppen som kan bli nya toppen. Bind fast skottet med bastsnöre i bambupinnen. Bind om då plantan växer - ett par gånger/säsong.

Använd inte nylonsnöre el liknande som kan strangulera skottet. Bast är snällt och går sönder när plantan växer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.