Häckar, Buskar & Träd
Kasper i Malmö: [citat] Japp jag tror detta kan vara riktigt. Tack.
Anm124: [citat] Det var ett förslag jag aldrig stött på innan, intressant! Ska fundera på det, har ännu inte hunnit göra något med gräset runt tujorna. Yes, tack det ska jag gödsla med
z_bumbi: Husqvarna har maskiner med en mast och vajerstöd fast hur de är förvhäckklippning har jag inte sett något om. Annars en ställning med ett stöd i rätt höjd som du kan lägga en teleskopsax på. Hitta en jämnpunkt och ev häng på lite mer vikt på motorsidsn.
smewsie: Jag undrar vad det är för fel på päronen? Fläckiga och stenhårda. Är nyinflyttad, vet inte vilken sort det är eller om de såg likadana ut förra året..
halper: Finns ingen ved att tala om. De är bara några månader gamla så det är helt örtiga och inte alls vediga någonstans.
Kalle B: Nej, i nuläget är det inte så mycket man kan göra. Trädet håller fortfarande på att etablera sig på platsen så det håller febrilt på att gro rötter så man får bara låta det vara ifred och göra sin grej. Nu har det ju regnat i större delen av landet, annars kunde man ha hjälpt till med vattning.
johnsilver: Skrumpnar ihop på trädet torkar möglar faller ner vad är felet se bilder
z_bumbi: Fördelen med förhållande är att ni slipper tujor som är ungefär lika illa som asfalt. Om inte värre när föreningen bestämmer sig för att det kostar för mycket att sköta dem. Jag skulle inte hägna in utan bryta upp det som ligger bakom. Om man kan se ytorna på granngården från vissa ställen så behåller ni känslan av rymd men ett tätt medium krymper er innergård mer än bara
xcover5: [citat] Jag förstår. Men i mitt fall är det inte lera, däremot kan berget undertill ha begränsat rötternas utbredning.
Tove.: Jag har köpt ett hus på norra Gotland med en stor vildvuxen tomt där det växer enar, tallar, ekar, lin och slån. Mest slån faktiskt. Jag har förstått att det är ett elände att få bort men är det någon som har tips på hur? De kommer i alla storlekar; höga som mindre träd och småbuskar. Tacksam för hjälp.
Daniel 109: Vitsen är att trädet ska leva men inte kunna förse roten med energi. Då dör roten och hela växten dör.
Bo Berglund: Jag var på vår badstrand i går och noterade då att den obebodda ön mitt emot såg "konstig" ut. Så jag plockade fram kikaren och såg vissna granar där. Räknade ihop 98 stycken som jag kunde se med kikaren. Ön är 380 x 170 meter stor...
Kalle B: Om du köper krukodlade thuja kan du plantera när du vill på året men barrotade är bättre att vänta minst en månad med
Kalle B: Sprickan ser inte så farlig ut. När en björk börjar bli dålig kommer det ut svart slem ur skadan. Dessutom brukar man se hur lövverket börjar tunnas ut. Så det där trädet skulle jag inte vara jätteorolig för.
nallepu: Själv ville jag ha en insynsskyddad trädgård så jag har en häck mot gatan och grannen som bara är fyra meter lång och förutom häcken mot gatan har jag delat upp tomten i bitar med ca 2 meter höga Avenbokshäck så mot grannen har jag en ca tre meter bred gräsmatta där jag har en del som är lite Japaninspirerad med låga Azaleor och Rododendron växter och flera ca 10 högre växter
Daniel 109: Jo det kan nog bli ett träd av det. Men det är nog bättre att sätta ett nytt. Jag skulle inte bli förvånad om ympen dött.
Ingjohans: Hej på er! Jag har en fråga om mitt biggaråträd som har en ganska lågt sittande gren med väldigt liten vinkel mot stammen. Ser också ut dom att det är nåt angrepp av något där i grenklykan. Frågan är; bör jag såga bort grenen? Eller riskerar jag att göra mer skada än nytta? Ser inte det naturliga stället att såga på, det finns liksom ingen ”grenkrage” runt om.
Kalle B: Den har väl inte riktigt så röda skott som en korallkornell så det är nog den rena arten, cornus alba, rysk kornell. De kan bli rätt häftiga buskage av dem.
yonna: Om du kartgallrar plommonet får du bättre frukt. Gör det tidigare nästa år så att inte grenarna fläks. Annars är plommonträd inte något som måste beskäras årligen utan där beskär man bara grenar som växer fel.
Akinder: [citat] Min har mestadels tagit sig bra efter gödsling samt bevattning var 2-3 dag. Är en bit som är lite mer skuggig som inte har kommit lika bra.
dibb: Tackar för all input. Det blir en mindre pergola nästa år tror jag. :)
mimblewimble: Är det för sent på året att ta stickling från krusbärsbuske? Hittade en buske på en ödetomt. Huset övergavs för över hundra år sedan så busken borde vara från minst den tiden. Eftersom jag inte vet vem markägaren är tänkte jag mig att jag stjäl några sticklingar. Antar att det bara är att testa men jag är lite nyfiken på om någon har erfarenhet att ta det så här pass sent
Silfer: [citat] Gräver bort alla rötter allteftersom att det kommer upp nya skott, och det har blivit klart mycket bättre. Tyvärr hade den spritt sig över för stora ytor för att begränsa tillväxten med hjälp av presenning eller markduk. Jag vet helt enkelt inte vart den har rotat sig. Har du den begränsad kanske du har den möjligheten :)
Jiji: Hej, trädet är inte vildvuxet. Det skulle behöva glesas ur lite i kronan men i övrigt är det inget fel på det. Det är inte heller så många fruktsporrar så det kan ni jobba med om ni vill ha mer frukt. Det är inte att rekommendera att kapa någon av de stora grenarna. De är alldeles för tjocka för att trädet ska kunna valla in den sårytan. (Om trädet är för stort eller i vägen
BirgitS: Upptill fungerar det ju för du dels vill du ju egentligen inte att häcken ska bli högre och dels kommer befintliga och nya kvistar med barr att böja av uppåt.
Stockholm69: [citat] Hej jag kan inte låta bli att lägga mig i eftersom jag har 3 klotpilar på min standardstora villatomt och även 3 klotnaverlönn. Klotnaverlönn är det mest fantastiska träd och blir inte lika stora som klotpilar men har samma fluffkänsla och former, dessutom är de bin och humlors favoritträd, massa nektar och pollen i deras blom. Så titta lite mer på Klotnaverlönn och läs vad
BSOD: Inte billigt i alla fall! https://www.kulturjern.se/product.html/markgaller-10-1400b https://citypro.se/tradskydd/markgaller-runt-o1300-30x8mm-lackerad/?option=5488&vat=exk&gclid=Cj0KCQjwxIOXBhCrARIsAL1QFCaghCuKmMrmPYBhALQC-42-lt4rvb7ZLJQVJDk1cGXH_KfoDMr9DiYaAvK3EALw_wcB