Någon som har ett bra tips att klippa en c:a 2m bred häck, kommer bara åt från ena sidan. Bra häcksax med förlängning eller några andra tips.

T Torbjörn 4903 skrev:
Någon som har ett bra tips att klippa en c:a 2m bred häck, kommer bara åt från ena sidan. Bra häcksax med förlängning eller några andra tips.
Det låter svårt…

Jag har häcksax med förlängning, men använder förlängningen främst när jag håller häcksaxen uppåt/vertikalt och klipper utsidan av häcken. Saxen blir väldigt tung och svår att hantera med förlängning, när man håller den horisontalt, så jag kan inte använda förlängningen för att klippa toppen på min thujahäck. Men du kanske är starkare i armar och axlar än mig? :-)

Min häck är dock bara ca 1 m djup, och häcksaxen (utan förlängning) är en något längre modell, så det funkar. Skall se om jag hittar modelbeteckning.

Husqvarna har maskiner med en mast och vajerstöd fast hur de är förvhäckklippning har jag inte sett något om.
Annars en ställning med ett stöd i rätt höjd som du kan lägga en teleskopsax på. Hitta en jämnpunkt och ev häng på lite mer vikt på motorsidsn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.