Hej!

Vi har en idegranhäck, ca 30 meter lång, där halva häcken är tät och fin (förhållandevis), medan den övre halvan ser fullkomligt horribel ut. Jag antar att förra ägaren hade kunnat göra ett bättre jobb med beskärning, men det måste ju även bero på solläge, jordmån eller nåt annat tänker jag…

Jag har förstått att man mer eller mindre kan kapa dom vid fötterna, men problemet är att jag vill ha det redan sargade insynsskyddet någorlunda intakt. Kan man kanske ta hälften av stammarna (de yttre) och låta de övriga stå kvar ett tag? Är det bättre att dra upp skiten och plantera nytt?

Alla tankar och idéer är välkomna!

• Beskuren barrträd i en trädgård vid skymningen med grusstig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ja, idegranen bryter på även de barrfria stammarna så det går att lämna dem i lite olika höjd och det blir grönt igen. Om det blir snyggt efter några år, ja det är svårt att veta. Klipp inte alla stammar i samma höjd i alla fall, då blir det vaktmästarbeskärning med grönt mest i toppen.

(Undrar om du inte har haft rådjur på dessa idegranar. Ser betade ut. Eller kraftiga torkskador.)

• Gilla
Flanken
  • Laddar…
Idegran har knoppämne i barken.
Så tar man bort det mesta av det gröna på en stam som sedan får sol så kommer det att växa ut en ny gren särskilt när den nya grenen får tillgång till större del av stammen ” energi” innehåll.
Som du ser på dina stammar har dom små minigrenar på stammen, men toppen tar all näring så dom kan inte utvecklas.

• Gilla
Flanken
  • Laddar…
Superbra kommenterar!

Vi har en hel del rådjur, så det kan säkert tänkas att även dom är en del av problemet.. Men det låter som att en variant där jag dels kapar några av de yttre stammarna på olika höjd, samt klipper in topparna för att främja tillväxt nertill skulle kunna vara ett väg framåt! Ett annat problem är att stammarna i vintras böjde ner sig rejält vid snöfall, dom är ju så sjukt långa och rätt tunna, samt att den rejäla borsten i toppen fångar upp en del del snö. En uttunning av topparna borde ju råda viss bot även på det problemet...

Är det för sent att slänga på nån form av gödsel i samband med detta, eller bör jag vänta till våren?

Ingen gödsel efter midsommar, lägger du på nu börjar träden växa och hinner kanske inte stoppa i tid i höst och får frysskador

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Lägg på det du klipper bort så återför du näringsämnen till busken utan att övergöda den. Samtidigt så minskar du konkurrensen från gräset och håller kvar mer fukt.

Hur länge har den sett ut så? Idegran växer ju väldigt långsamt, så du kanske bara behöver vänta och klippa nytillväxten varje år, så blir den bättre på sikt. Det korrekta sättet att renovera en idegranshäck (har läst på mycket för vi har en som behöver bli smalare) tycks vara att göra det inser tre säsonger: klipp in solsidan hårt hela vägen till huvudstammen första året, andra året kapar man toppen en bit under den önskade höjden, tredje året kapar man skuggsidan på samma sätt som den första.

Problemet med vår häck är att den inte har någon tydlig huvudstad utan det spretar ut från marken. Min tanke är att försöka spara de grenar/stammar som växer upprätt och kapa in resten. Sen kanske det tar 10-20 år innan den ser perfekt ut igen.

S Staffan-N skrev:
Hur länge har den sett ut så? Idegran växer ju väldigt långsamt, så du kanske bara behöver vänta och klippa nytillväxten varje år, så blir den bättre på sikt. Det korrekta sättet att renovera en idegranshäck (har läst på mycket för vi har en som behöver bli smalare) tycks vara att göra det inser tre säsonger: klipp in solsidan hårt hela vägen till huvudstammen första året, andra året kapar man toppen en bit under den önskade höjden, tredje året kapar man skuggsidan på samma sätt som den första.

Problemet med vår häck är att den inte har någon tydlig huvudstad utan det spretar ut från marken. Min tanke är att försöka spara de grenar/stammar som växer upprätt och kapa in resten. Sen kanske det tar 10-20 år innan den ser perfekt ut igen.
Sorry för sent svar!

Vi flyttade in för 2 år sen, så har inte jättebra koll på hur den såg ut innan. Det finns google streetview bilder som är 11 år gamla dock och där ser det ut inte heller helt bra ut. Jag misstänker att tidigare ägaren misslyckades från början med underhållsbeskärningen så att den bara växt till sig "felaktigt" under många år.

Även vår spretar ut från marken så jag har lite samma tanke som du, spara de rakaste och mest livskraftiga och kapa de andra. Men visst är det sjukt trist att behöva vänta tills man är pensionär innan den KANSKE ser bra ut igen....

Jag skulle radikalt beskära hela häcken på ca 60/80 cm höjd och räkna med att ett par plantor inte klarar sig dvs behöver kompletteras. Då får TS snabbare en snygg häck.

Jag vet att tråden är lite äldre men att idegran växer så sakta har jag faktiskt inte märkt. Vi höll efter familjens genom att en av blomsterhandlarna på orten fick ta så mycket kvistar och ris som den ville. Självklart stympades busken inte totalt men den hölls lagom stor så länge affären var öppen och växte också ut snabbt igen. Jag gissar att en anledning att det funkade så pass bra var att det klipptes lite då och då när ordnar fanns där idegran passade så ingen total kollaps av grönmassa men nog stimuli att tvingas växa.

Claes Sörmland
Riktig idegran är rätt växtlig. Men i stora delar av landet kan den inte odlas för den får stora vinterskador och där odlas istället hybrididegran. De sorterna är påtagligt mer långsamväxande. T ex sorten 'Hilli' är väldigt långsamväxande.

När man klipper in toppen, ska man gallra bland det som växer ut från stammen, eller ska man köra med tex en häcksax och korta av jämnt, så att säga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.