Häckar, Buskar & Träd
Vificktomt: Hej Vår häck har blivit brun på ca 4-5 plantor. När vi provgrävde så är det väldigt blött just vid dessa plantor. Vid resten av häcken så är det översta lagret betydligt torrare och dessa plantorna är gröna och fina. Häcken planterades i april och just på detta stället har marken sjunkit en del så plantorna står lägre än resten av häcken. Jag funderar nu på om man kan
hapazard: Surkörbärsträd brukar snarare aldrig bli särskilt stora, max 4m, snarare 2-3. Sötkörsbär (biggarå) blir som regel betydligt större. Eftersom de i regel är rotäkta och sätter rotskott kan man enkelt låta nya stammar komma upp och ersätta den ursprungliga om den blir för stor, ger också bättre produktivitet. Lettisk låg är en trevlig och god sort som inte blir mer än 1.5 - 2m.
Ripley: Vi skulle vilja plantera en häck på vår hörntomt för att få insynsskydd från vägen men blir lite fundersam på vilken sort man ska välja. Vi har följande förutsättningar: Zon 4 Norrläge ena sträckan och östläge andra sträckan Ganska skuggigt på norrsidan och ganska soligt på ostsidan Trädgårdsmästaren är lat och vill gärna slippa kratta löv (men förstår att man måste
Daniel 109: Nu har jag inte gjort det själv. Men vad jag mins kokar man dem och passerar. Vill man spara så funkar det ju att frysa.
roberthvarberg: Hej på er. Tyvärr är jag tvungen att ställa samma fråga igen. Tidigare inlägg via länken. https://www.byggahus.se/forum/threads/nyplanterad-thujahaeck-har-fatt-bruna-grenar-och-barr.460178/ I juni planterade vi 60 meter thujahäck "Smaragd" i storleken 140-160. Efter några veckor så fick merparten av alla thujor bruna grenar. Fick då diverse råd och genomförde alla föreslagna
Missis: [citat] [citat] Då provar jag att skydda den med fiberduk då det kanske beror på solen
jonaserik: En del blir kvar , en del ramlar av , så bry dig inte. Kratta in det under bara.
BirgitS: [citat] Man ska inte klippa buskar vare sig mitt i lövfällningen eller i lövsprickningen för det blir för mycket stress för dem med två händelser samtidigt. Forsythia blommar med många små gula blommor i maj och den kan man klippa efter blomningen. Men om man vill klippa ner den helt så gör man det bäst på vårvintern (varierar med var du bor). Välkommen till forumet också!
Ludde93: Klippte och tunnare ur vår thuja för 1-1,5 vecka sedan, har efter det blivit gul/brun nedtill fast jag försökte att inte klippa längre in än den var grön. Kan jag göra något för att hjälpa den på traven eller är det kört? [bild]
BirgitS: På bibliotek brukar det finnas bra trädgårdsböcker som man kan läsa under vintern.
janwide: Det blev inget sågande idag. Har bestämt mig för att göra en hård beskärning men att vänta till vårvintern. Tror i och för sig att det klarar av att beskäras nu men att det är bättre att vänta eftersom såren annars står öppna för röta hela den fuktiga hösten och vintern.
BirgitS: Då bör du vänta till våren med att lägga på ny jord och då också gödsel.
HenrikHuslöse: [citat] Vad är detta för helgerån? Man tar inte bort uppvuxna äppelträd om man inte måste. Äpplen blir det i alla fall, men man ska såklart inte låta trädet växa helt tokigt. Men det gäller ju oavsett träd. Ska man man han produktiva äppelträd använder man svagväxande grundstam, linor som träden kan växa på och sedan ska de stå tätt för att utnyttja arealen effektivt.
prototypen: Om ni isolerar ovanpå, på sidorna och lite utanför lådan kommer värmen från jordens inre att hålla frostfritt, gratis. Protte
yonna: Visserligen inte optimalt men om man finklipper sin sida av häcken blir den i alla fall snygg åt sitt eget håll - när häcken placerats it tomtgränsen.
Flundran: Trist om det allra mesta aldrig hinner mogna. Såhär långt är skörden på alla buskarna ett par koppar hallon sammanlagt, men om allt som är kart skulle hinna mogna är det säkert 2-5 liter.
halper: Kort är påfrestande för gräset men man ska nog inte klippa för sällan. Då flyttas tillväxtpunkten upp och det blir glest. Bäst är att klippa ofta på samma höjd. Själv brukar jag klippa lite kortare under försommar och höst och sedan låta det bli lite längre under högsommaren när det är torrt.
halper: Har några thujor som står precis vid kanten på en mur mellan min och grannens tomt. Rev det gamla staketet bakom och ersatte med bara två horisontella balkar, i princip för att en inbrottstjuv inte ska springa rakt igenom häcken och stämma mig för att de bröt benen. Thujorna är egentligen alldeles för nära muren och det är nog bara 15–20 cm till staketet. De växer bra än så
halper: En tumregel jag hört är att 1 mm går ner ca 1 cm. Lite större buskar/träd ska nog i så fall ha motsvarande 50 mm. Jag har ett två år gammalt äppelträd som jag brukar ge ungefär 100 liter över två dagar när jag väl vattnar det (med flera veckors mellanrum och bara under högsommaren). Har en sådan där säck man sätter runt stammen som jag fyller med ca 50 liter som sedan sakta
Rakeeten: [citat] Hej! Nu är träden fällda och jag tänkte ge lite återkoppling på vad jag lärt mig. Tog in tre offerter och de skilde sig enormt i pris så som vanligt bör man inte vara för snabb. Ca 25000kr kostade jobbet och där ingick att en lastbil kom och gjorde flis av allt timmer. Ett rimligt pris för jobbet tycker jag. Ett bra sätt att spara pengar då bortforsling annars är dyrt är
Flanken: När man klipper in toppen, ska man gallra bland det som växer ut från stammen, eller ska man köra med tex en häcksax och korta av jämnt, så att säga?
Claes Sörmland: Generellt är giftighet inget praktiskt problem i häcksammanhang, det finns en oändlig mängd giftiga häckar i våra tätorter utan påtagliga problem. Det stora undantaget är väl alpgullregn som har fröskidor som barn kan tycka ser inbjudande ut, d v s de ska inte planteras vid lekplatser.
kashieda: Blöder de så mycket har jag väldigt svårt att se att de skulle överleva. Verkade de må bra i början? Har de fått ordentligt med vatten och luft till rötterna? Inga sorkangrepp? Det är saker som skulle kunna döda dem, och då är blödning bara det sista som sker innan de ger upp helt.
Kalle B: Tror snarare det är gråvide och de blir inte jättehöga, de blir stora utbredda buskage. Eventuellt någon annan videsort med inget som blir stora träd.
Abies koreana: Det är Clematis `Summer Snow´ eller Paul Farges som är det rätta namnet. Den är gigantisk och växer sig enormt stor. Jag tvivlar på att det går att avliva `Paul Farges´ genom en felaktig klippning, den kommer igen.