Z
z_bumbi: [citat] Varför ska man skapa eget lidande helt I onödan? Om man vill göra något så rensa rent så att grannen kan störa sig maximalt på allt man gör. Heja glatt varje gång man ses men prata inte mer. Försök dokumentera eventuella andra övertramp. Umgås med övriga grannar.
19 svar · 4,5k läst
·
Z
z_bumbi: Vinbär fast du får stå ut med att de blir lite yviga. Hagtorn är lättskött om man har riktigt, riktigt bra handskar och skor. Jag satte ett par taggar i foten igår så inget om man gillar att gå barfota i närheten av häcken.
3 svar · 2,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Nej avenbok är inte lätta att sticklingsföröka, de sås med frö. Men nya plantor kostar typ 30 kr styck om du köper barrotade 10-pack i höst. Större plantor i kruka är mycket dyrare. Kanske kan du samordna så att BRFen köper i plantor och byter under senhöst eller i vår? Det är ju skitpengar för en BRF.
98 svar · 125,1k läst
·
T
Tumme_mitti_handen: Mina vinbärsbuskar har fått någon typ av sjuka. Det har drabbat både svarta och röda vinbär samt både nya och gamla buskar. Bären skrumpnar, bladen dras ihop och blir hål i (se bilderna). [bild] [bild] [bild] Är det någon som vet vad det är och vad man ska göra åt det?
0 svar · 3,4k läst
·
Kalle B
Kalle B: De nya äppelträden kanske måste planteras en bit ifrån de gamla på grund av jordtrötthet, googla ordet så får du se
1 svar · 2,8k läst
J
Julistormen: [citat] Helst inte vi ska åka och kolla lite tröd nu i veckan hos byns plantskola så får vi se!
46 svar · 8,3k läst
·
Dalbotant
Dalbotant: Jag har ändrat en gren på ett Accolade precis som ditt. Hängde sten som jag sedan flyttade längre och längre ut, hade den hängt långt ur från början hade det ju blivit en båge. I det fallet var det fyra grenar, tre som hängde utåt och en som stod rakt upp. Slutresultatet blev att de tre hängande reste sig något och den raka böjde sig så att alla hade till slut ungefär likadana
1 svar · 1,1k läst
·
C
CarrobarroCIA: [citat] En fråga till :). Är det vanligt att köpa från Tyskland direkt eller man vi ngn mellanhand i Sverige? Häcken är uppskattningsvis 40 meter. En annan ansats är att köpa en idegran och en cypress och kolla hur dom upplevs och fungerar innan det slutgiltiga valet.
12 svar · 3,0k läst
yonna
yonna: Eftersom skörden blir så riklig är det lämpligt att kartgallra. Lite sent nu men för att rädda grenarna är det inte fel. Frukterna blir dessutom sötare.
1 svar · 1,3k läst
·
B
Boende45: Blir tujan gul nertill får dom för mycket vatten, dvs rötterna är dränkta. Om de blir gula upptill är det istället vattenbrist. Svamsjukdom yttrar sig som att barren blir nästan som flerfärgade oftast nertill. Hanhundars urin dödar på sikt en tuja. Hanhundar kissar på samma ställe, de känner på lukten var de ska kissa. Det kallas för revir. Jag har själv problem med hanhundar och
1 svar · 1,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Du kan klippa lite lätt längs sidorna så att hängande grenar kapas och häcken lägger mer energi på att växa uppåt. Sen klipper du den på höjden nästa vårvinter. Efter det kan regelbunden sommarklippning vara lämpligt. Men jag skulle inte sommarklippa hårt den första säsong efter föryngringsbeskärningen. Grönmassan måste komma upp i volym så att den kan försörja det
9 svar · 2,6k läst
·
M
MalinnilaM: [citat] Tack för svar! Ja jag ska försöka hitta någon som är bra på häckar!
2 svar · 1,0k läst
tensiden
tensiden: Det går alltid att gnugga ett blad från svartvinbärsbuske och känna doften för att vara på den säkra sidan om man inte vill provsmaka.
3 svar · 818 läst
·
J
Jerald Stuartson: Det går inte att svara rakt av på din fråga innan du berättar om det är en "bondsyren" eller någon typ av ympad ädelsyren.
4 svar · 4,2k läst
·
jan.boquist
jan.boquist: Har bubblor på de flesta bladen på vår vinranka. Baksidan har mer vita klumpar. Nån som vet vad det är och isåfall hur jag åtgärdar?
0 svar · 4,7k läst
·
J
jahallåja: Wow, imponerande!
10 svar · 3,6k läst
·
Ejre
Ejre: Lite dom tankarna jag själv haft och nya träd är planterade, vi har det kvar så länge det går och de andra äldre träden. Tack för svar!
3 svar · 3,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Absolut kan du klippa mest på sidorna, se dock till att det blir lite A-format, dvs. smalare upptill och bredare nertill så att det kommer ljus även nertill på häcken.
6 svar · 2,6k läst
Z
z_bumbi: Skogsbolag betalar stora pengar för att röja bort sly från kalhyggen så jag tror fortfarande att du får träd i någon form. Eventuellt får du mest björk men det går ju att göra en skärm av björk tills det du vill ha hunnit växa upp.
19 svar · 4,2k läst
A
Abies koreana: Rensas bort ska det förstås eftersom all den brungula växtligheten är död , fjolårets grönska. Jag tror inte det är ett ogräs utan en perenn som är planterad där. De gröna bladen som syns är sannolikt den växten som kanske har svårt att hitta ut i ljuset pga skräpet som ligger kvar.
1 svar · 1,4k läst
·
yonna
yonna: Lyft ut den ur krukan, trimma rötterna försiktigt och plantera den rakt.
2 svar · 1,1k läst
krillek
krillek: [citat] suveränt, tack!
2 svar · 3,1k läst
·
L
Lunneborg: Hej Inte för att detta kanske hjälper TS men jmin granne planterade töjor i tomtgräns, först så planterade dom väldigt snett och hade dom fortsatt i den riktningen så hade dom tagit 2-3m av min tomt i andra ändan. påpekade detta och dom fick plantera om flera plantor. nu har min gräsklippare börjat få problem att kloppa efter kanten under töjorna då dom sträcker ut sig 1m in på
159 svar · 89,8k läst
·
F
FixarLars: Intressanta erfarenheter! Jag köpte en skogstomt för 25 år sen där säljaren hade gått med röjsågen för att det inte skulle se så igenvuxet ut. Det blev fem år med flitig rotskottsbekämpning, sen har det minskat rejält. Man ska rycka/dra bort rotskotten när de är nya, kapar man dem kommer det upp nya från samma rotavgrening. En handfull större aspar ringbarkade jag och de dog inom
31 svar · 11,3k läst
Nicolmagnusson
Nicolmagnusson: Tack för hjälpen!
5 svar · 1,7k läst
·
BAndersA
BAndersA: [citat] OK bra att veta - tack igen!
6 svar · 1,3k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Finns ju flera sorter, vissa är glesare. Men de tätnar bättre när man börjar klippa dem. Viktigt att inte låta dem dra iväg på höjden för mycket, det blir ju rätt fult när man kapar dem sedan. Det kan bryta skott även på bruna grenar, men det är ovanligare. Fler skott ju grönare det är helt enkelt.
15 svar · 14,4k läst
·
T
tivolimix: Hjälp, vet någon vad detta är för buske? [bild] [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
Z
z_bumbi: Och när en stam är kapad så klipp de nya skotten kort varje år. 15-20 cm kan vara lagom. Jag brukar iofs kapa så nära marken som möjligt för att slippa stubbar som är i vägen i framtiden. Kapa det som går med grensax och sen antingen en manuell sticksåg eller en tigersåg som funkar bäst. Ska ni ta hela i ett svep är en bågsåg bra.
6 svar · 1,9k läst
·
A
Annaonym: [citat] Gammal tråd men... Lagerhägg är giftig, både blad och bär. Men fantastiskt fin! Vi har lagerhägg novita hemma hos oss.
7 svar · 6,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.