Häckar, Buskar & Träd
Jiji: Ibland finns det bara ett snitt som är rätt: jäms med marken. Orden är inte mina utan Klaus Vollbrechts. I fallet med din björk låter det som att det är det rätta. Klaus Vollbrecht var chef för Alnarps parken och höll träd- och beskärningskurser (sk onsdagskurser, för på onsdagar hade vi föreläsningsfritt från våra ordinarie utbildningar) han har också tillsammans med Gustaf
Claes Sörmland: Om det är det exotiska inslaget som eftersöks så finns det en del bra lösningar för blommande buskar på sommaren/sensommaren. En lösning är hortensior, det är ett släkte som finns för både mildare och kargare delar av vårt land. En annan nyintroduktion sedan några år är kryddbusken Calycanthus x raulstonii 'Hartlage Wine' som blommar med exotiska purpur/röda blommor till frost.
smh: Ja, svårt att veta hur saker kommer klara sig denna vinter! Men jag vilar i att det inte finns mycket att göra. Bara att hålla tummarna och hoppas.
Jiji: Jag älskar hybridkejsarolvon. Visst är de fantastiska? De blommar på vintern. Jag har ingen själv men brukar gå till Alnarp där det finns många. Vackert med sockblomma till som du har där. Om du kompletterar odlingen med julrosor kan du ha en ännu vackrare vinterblommande rabatt. Även jordviva brukar blomma på vintern i Skåne. Vissa år (i år tex) blommor luktviolerna en gång på
okaenrique: [citat] Glöm inte att täcka dem innan Vårvinter, du kan köpa dem från plantagen dem har bra pris
snuttjulle: Tack. Får se hur vädret fortsätter. Håller sig det gott över nollan någon dag till så är nog häcken helt utan snö så får jag se hur jag gör. Känns på något sett rätt att i det fallet att hjälpa upp den lite om det inte blir kallt.
Rolle85: en grannes häck såg lika dan ut och blir bara värre och värre varje år, nu har han stora kala delar
ArneTW: Spelar roll var den specifika björken kommer ifrån... Kanske planterades av en Norrlänning som tog med sig en planta när han flyttade söderut... /ATW
z_bumbi: Jag tycker hagtornen ger liv till en trädgård när den se ut så där, framför allt på vintern när alla stammarna syns. Sommartid är den ju ändå grön så då spelar det ingen roll.
Claes Sörmland: Jag tror de klarar sig. När rötterna gått i vintervila är liguster rätt odödlig. Det är därför som de kan hanteras barrotade.
Xanthopteryx: [citat] Du får kameraövervaka din egen tomt. Dock ej utanför. Du får spela in ljud var du vill så länge du själv är närvarande vid inspelningen.
HemmaByggareTudor: Så här ser korsningen ut. Aktuell häck är den som är markerad med röda streck. Samtliga av korsningens hörn är rundade och det finns trottoar parallellt med min häck. En spalje med murgröna är en god idé som jag borde undersöka lite mer. Om jag sätter murgrönplantorna tillräckligt tätt kanske det räcker med en sommar för att få insynsskyddet om t.ex. spaljen i sig inte ger ett
Claes Sörmland: Det ska ju sägas att om man nyanlägger trädgård i samband med husbyggen så står man ofta när med kompakterad lera eller en massa vibbrade krossmaterial. Då kan det rationella vara att gräva ut större ytor för häckar samt busk- och trädplantering (eller rabatter!) och fylla dessa gropar med anläggningsjord (en mullrik jord med sand och begränsat med ler i). Detta är s a s en
Claes Sörmland: Två stora träd, se till att kapa kubbarna till 35 cm så de går in i en vanlig kamin. Sen finns det alltid någon i närheten som vill hämta. Eller i dessa tider kanske t o m betala för det? Det stora jobbet är att hantera allt ris som blir när man fäller träd.
Jiji: Ja, precis jag menade inte växtlampa som dyr speciallampa utan led med ljus som ligger nära dagsljus.
Sir Duke: [citat] Du känner inte någon av oss så uttala dig inte. Tack. Har jag sönder grannens brevlåda så ersätter jag den. Grannen behöver inte komma springande med bullar. Och du har ögon att se med så TS behöver inte springa ut och berätta vad som finns kring ditt schakt. Så enkelt är det. Livet är krångligt många gånger men detta är lätt.
Teacer: Finns en restaurang i närheten som heter Morfar Ginko. Är väl en slump.
AndersS: [citat] Inte en aning:D är glad amatör som bara kör på med kompost, hästgödsel och aska, samt någon extra vattning när de sätter knopp på hösten. Trivs de med mina metoder kör jag på. Men de brukar se ut ungefär så här varje år som NovaZ, den till höger hade vita i samma mängd en Cunningham, har några till av andra sorter. [bild]
RandomHero: Bilder från iår. Dock ska jag byta plats på ca 15st plantor då det visade sig att det var både vit och lila syren. Tyvärr blev de dåligt uppdelade så det kommer se dumt ut annars.
Hep: Iofs en god tanke, men jag har egentligen mer än tillräckligt många oklara torkprojekt på gång. En en med 20 cm i diameter gör jag plats för på något sätt, men halvtunn gran jag inte vet vad jag ska göra med är inte riktigt lika lockande. Fast känner jag min bror rätt kommer han dumpa den här vad jag än säger, då det är närmare hit än till tippen. #enlillebrorvetsinplats
Jonas786: Den är rätt lätt att känna igen på stam och blad. Googla så finns det gott om bilder. Google lens kommer ge dig svaret nästa gång du är i stugan om du är osäker
BirgitS: [citat] Även om oxelns bär är större än rönnens så är de fortfarande små. Det finns oxel på gatan här och massor av bär har nu fallit till marken. Vad har trädet haft för blommor och fröställning då?
Trixshooter: Det var så här jag blev döv på ena örat då jag ställde samma fråga till min fru, jag misstänker att det rör sig om Bambu. Bästa sättet att bli av med eländet är att släpa ut tvn och sätta The Last Samurai med Jack Reacher på loop, om den efter 3-4 timmar överlevt & inte krypit iväg över till grannen så är det inget att göra, då är det bara att lägga upp den på AliBaba
z_bumbi: Pja att hamla träd har man gjort i några tusen år och det kan se helt okej ut. Inom familjen togs en lönn ner till ca 3,5 m höjd och efter några år börjar den se okej ut igen. Den borde självklart beskärqs igen om det ska se riktigt hsmlat ut men vi är nöjda så länge den inte går in i huset.
aanden85: Hej! har planterat ca 200 thuja smaragd för 1 v sen. Av dessa börjar nu 5 st få bruna toppar, likt bifogade bilder. Vi har en väldigt vattenrik jord på en företetts åkermark, så jag har faktiskt inte vattnat mycket, men har en våtindikator som jag sticker ner i jorden i princip varje dag runt hela häcken och den visar alltid minst fuktig, men ofta visar den även våt. Vad tror ni att
yonna: [citat] Precis som Claes Sörmland skriver runt hela stammen - då blir detta en föryngringsbekärning och görs bara denna gång och med sekatör. Vid nästa klippning tar man bara sidorna. Men det förutsätter att det finns en grov huvudstam. Finns inte denna får man klippa in bäst man kan. Avenbok kan, om man lagt manken till snygg/prydlig plantering med uppbindnig av varje planta för att
InsidersUnited: Varför köper ni inte Thujorna och gör det själv ? Är ni över 65 år eller är sjuka så är det ok att inte, men annars är det ju en väldigt bra timpeng. Köp en korp så blir det lättare, och typ lite plantjord. https://thujor.se/#producttab21602751720374
Fotografen: Att trädet byter barr och tappar ett par stycken är normalt. Torka och skugga ger också gula barr.