janwide
Har ett ganska stort syrenträd som jag vill beskära. Anledningen är dels att det börjar bli väldigt högt och går emot husfasaden. Grenarna nedtill är också väldigt kala så det ser inte så snyggt ut. Funderar på att såga bort allt ungefär där jag markerat med rött på bilden. Det blir med andra ord inga blad kvar. Vet att vi gjorde något liknande för typ 15 år sedan men minns inte hur mycket vi tog. Första året efter minns jag att det inte var någon blomning men att det sköt en massa skott. Andra året tror jag mig minnas att det blev massor av intensivt lila blommor efter att de tidigare år varit bleklila. Tanken är alltså att träden ska bilda en ny krona som inte är så hög. Eller finns det något bättre sätt än detta? Ett träd med stödband framför en tegelbyggnad, med suddad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min erfarenhet av vanlig syren, är att man kan göra vad som helst, de växer upp igen.
Grannen jämnade vår syren utmed marken med motorsåg förra våren, nu är den 2 meter hög, finare och tätare.

• Gilla
Charlieflower och 1 till
  • Laddar…
Delar erfarenhet med Isakare, syren är svår att ha ihjäl genom att beskära för hårt. Den kan däremot se lite tilltufsad ut det första året, men det är övergående.

Samma erfarenhet. Blir alltid lite fundersam av parkslideskräcken när folk sedan glatt planterar syrenhäckar till höger och vänster. Omöjliga att ta kål på och sprider sig som attan :rofl:

janwide
Tack för svaren. Då blir det nog till att tillbringa söndagen med att tokbeskära :D

janwide janwide skrev:
Tack för svaren. Då blir det nog till att tillbringa söndagen med att tokbeskära :D
Torka veden så du kan elda den nästa vinter. Eller så kan du kanske snida något fint av den, syren är vackert och relativt hårt. :)

• Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Torka veden så du kan elda den nästa vinter. Eller så kan du kanske snida något fint av den, syren är vackert och relativt hårt. :)
Jag kanske ska plantera en energiskog av alla kvistar jag klipper ner.

• Haha
Charlieflower och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Jag kanske ska plantera en energiskog av alla kvistar jag klipper ner.
Vet inte om någon har planterat syren för energins skull, någon måste ju vara först. :crysmile:

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Samma erfarenhet. Blir alltid lite fundersam av parkslideskräcken när folk sedan glatt planterar syrenhäckar till höger och vänster. Omöjliga att ta kål på och sprider sig som attan :rofl:
Syren är relativt enkelt att ta död på så jämförelsen är inte direkt rättvis. Kapa vid marknivå och kapa bort alla skott som kommer upp under två/tre års tid. Får man bort stubbarna och det är, eller går att få, jämnt så klipp med gräsklippare.
Om man inte bara täcker ytan med plast i 3 år.

Syren sprider sig inte heller så länge man sköter den.

Jag är uppvuxen med bondsyren och har utöver det förnyat ett antal häckar i inklusive att ta bort buskar totalt flera gånger.

Till skillnad mot många andra häckolantor går de däremot att rädda om de vuxit för högt för platsen. Iofs har jag sett min första snygga tujahäck senaste månaden så under kan ske även där....

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
janwide
Det blev inget sågande idag. Har bestämt mig för att göra en hård beskärning men att vänta till vårvintern. Tror i och för sig att det klarar av att beskäras nu men att det är bättre att vänta eftersom såren annars står öppna för röta hela den fuktiga hösten och vintern.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.