H
hapazard: Äppelträd tål hård beskärning men det är sedan många år innan de är i balans igen. Träden har också en naturlig storlek och kommer växa kraftigt om man försöker hålla dem mindre med beskärning.
4 svar · 1,5k läst
·
B
bygglov: Vilka mått planterade du dem med i sicksack mått? Hur brett mellan de två raderna?
2 svar · 1,9k läst
B
BSOD: Hade lite samma fundering. Jag tog klassikern thuja, men skulle nog valt något annat om jag gjort om det igen. Thuja är så tråkigt. I väntan på att insynsskyddet växer sig tätt så placerade jag en 10m lång knappt 2m hög vedstapel, parallellt med häcken.
19 svar · 3,5k läst
·
yonna
yonna: Ja, som @Claes Sörmland skriver: man kan hantera avenboken ytterst grymt. Tänk på att de 10 m i hörnan inkluderar trottoirens mått så 80 cm gäller lite kortare sträcka.
5 svar · 2,3k läst
·
D
Daniel 109: Jag tycker mig se en ymp på stammen också. Men du har nog bara tre sorter på det trädet. Tänk dig hur du vill ha trädet när det är stort. Det är nu du kan planera hur trädet ska se ut. Personligen tycker jag att kronan placeras för lågt på köpta träd. Men de ser bättre ut i butik då. På ett familjeträd kan man ju inte välja att grena ut högre upp. De grenar som du sparar blir
2 svar · 1,4k läst
·
Fadai
Fadai: Plantera murgröna. Kan både marktäcka och klättra, och den är vintergrön. Går ju att komplettera med ex.vis vackra gräs som ger lite höjd, och vårblommande lökväxter.
4 svar · 3,8k läst
yonna
yonna: Fördelen med avenbok mot bok är att avenboken är mycket tåligare och växer bra även i sämre och torrare jord. TS bör ta hänsyn till om vägen/trottoiren saltas på vintern. I så fall är det inte fel att sätta någon form av skydd mot rötterna om häcken ligger dikt an.
7 svar · 1,6k läst
Jiji
Jiji: Nej det är betydligt mer komplicerat än klimatet hur lignosers vegetativa faser fungerar. Det är därför det är så komplicerat att flytta ett träd från tex Medelhavet till Sverige, men även inom Sverige kan det vara knepigt. Dessutom är många växter styrda av antalet mörka timmar, dagar med temperaturer under viss nivå på hösten etc. Prunus är en sådan art som har ett oerhört
24 svar · 9,9k läst
·
L
Lakritsianen: [citat] Billigast blir stadigt stängsel med en massa murgröna. Tar ca 2 år innan den sätter fart med sedan går det undan och ni kan ta en massa sticklingar så det bli billigare. Sätt också summersnow klematis sprider som vackert ogräs med vita små blommor.
15 svar · 44,0k läst
·
S
Staffan-N: Trädet "lever" bara i stammens yttre skikt, och det är där tillväxt och läkning sker. Stammens inre struktur är dock viktig för stabiliteten. Även om du lyckas hålla det uppbundet och få tillväxtlagret att växa ihop, så kommer veden innanför fortfarande vara bruten och klykan kraftigt försvagad. Detta gäller även stammar som fått betydligt mindre skador än detta. Angående
11 svar · 4,3k läst
·
T
TypRätt: [citat] Ja nog är det oklart, en gren som fallit från ett träd får man ju ta och elda med så den bör ju ses som utan ägare. Normalt får man ju inte kapa grenar på ett träd som är annans men är det sättet grenen gått av på som avgör om den får tas som ved eller defakto att den är en död gren? Det senare gäller ju även för grenar som kapats lagligt, så om det är fallet bör
7 svar · 7,0k läst
trähandtag
trähandtag: Märker att många stör sig på stora träd som fäller löv, barr, kottar mm. Jag vill bara ge er en tanke att de stora träden måste vi ha i framtiden runt våra hus för att skapa ett bättre lokalklimat, då träden ger skugga och sänker temperaturer med flera grader (kan göra uppåt 20 grader på markytan. Kommunerna kämpar med få till mer grönska/träd i den s.k. Stensstaden.
0 svar · 1,1k läst
1
1928LeSlott: väldigt tråkigt o höra… tack!
2 svar · 1,0k läst
·
L
Lakritsianen: [citat] Om du inte bryr dig om hur det ser ut kan du vänta till Jas månaderna och kapa av grenen om du oroar dig! [citat]
11 svar · 1,5k läst
·
S
shomakie: Hej. Planterade häckpoppel för 2 år sen. Växt till sig bra på höjden. Jag har försökt googla hur dem ska beskäras men inte hittat nåt. Är det likadant som för tex syren att kapa nere så förgrenar den sig?
0 svar · 762 läst
S
Spoz: Jag testar att kombinera några olika fruktträd på svagväxande grundstam som jag kommer beskära enligt "backyard orchard culture" och några pelarträd. Plommonträdet "Kolonovidnaja" är just nu över 1,5m högt och mindre än 1m brett, utan beskärning. Det skulle jag kalla pelarform. Mina två pelaräppelträd är mycket smalare än så. Att bara plantera pelarträd kanske blir en
2 svar · 4,0k läst
P
paralun: [citat] Jo men det kostar ju även det dyrbar "egentid".... sen en utgift att köpa sig en lövblås samt kanske en räfsa. Att behöva åka och köpa utrustning kostar ju även det "egentid"..... Sen tidsmässigt så klarar väl de flesta att räfsa ihop löv från enstaka träd på någon timme. Men den här "egentiden" eller om det är lathet? spelar nog stor roll.
75 svar · 24,2k läst
·
K
Ki wi: [citat] Har du någon bild hur det såg ut i somras? ☺️ Söker inspiration!
5 svar · 9,9k läst
pacman42
pacman42: Jag har ett vajerspel som jag drar upp sådant där med. Gräv runt, dra med spelet och kapa rötter allt eftersom. Jag har ibland kört ut en bil och fäst i dragkroken. Man drar lätt bilen istället för rötterna när man gör så...
6 svar · 2,3k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: [citat] Tack Claes, du skrev precis det jag utelämnade, bra teamwork :cool:
3 svar · 1,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Du har planterat större och äldre plantor än vanliga häckplantor, så kallad buskkvalitet. Så klipp alla de långskott som skjutit upp senaste växtsäsongen så de blir t ex 10-15 cm långa. Du kan klippa med häcksax eller sekatör och nu är en bra tid. Bladen spelar ingen roll.
1 svar · 1,6k läst
·
S
stopploss: Halloj expertis Har satt en häck och denna har hamnat under själva nivån för gräsmattan. Gräsmatta ___________ _________ Nivå för häck Förmodar att jag inte bara kan dumpa i en massa jord mot stammarna för att få upp marknivån mot gräsmattan? En viss utjämning blir det när jag får i täckflis/bark men det är en utmaning att få rabattkanten att passa när nivåerna skiljer sig
0 svar · 1,2k läst
L
Lilllen: Slår ett slag för Saskatoon. Enkla att plocka då de växer i klasar: [bild] Goda att äta direkt - typ blåbär med inslag av andra bär som vinbär, lite beroende på sort. Fantastiska i paj. Smakar typ blåbärspaj med mandelmassa. Fröna har en svag smak av bittermandel även otillagade (också beroende på sort), men vid tillagning förstärks detta. Blåbärstry håller jag också med om
22 svar · 3,0k läst
·
G
Gula.huset: [citat] En till amatörfråga: hur många cm ungefär ska en klippa på sidorna utan att skada thujorna?
9 svar · 3,4k läst
yonna
yonna: Eftersom den är ganska ung klarar den sig förmodligen men kommer att se ful ut det närmaste året. Ta ner den 15-20 cm nedanför önskad slutlig höjd och klipp in de närmaste grenarna men se till att dessa har kvar skottanlagen. Klipp sidorna oftare så blir dessa snyggare! Ofta men lite!
1 svar · 1,0k läst
·
MG_88
MG_88: Vi har en tät lönnhäck mot granntomten, kanske 2,5 - 3m hög. De flesta källor jag läst säger att man bör beskära lönn under JAS - månaderna. Vad händer om jag beskär nu i februari istället? Risk att hela häcken dör? Det har under sommaren skjutit iväg flera lång skott från toppskiktet av häcken, och är främst dom jag vill åt att ta bort. Enklare när det inte är lövklätt.
0 svar · 1,4k läst
mrsnhp
mrsnhp: Killgissande amatör här, som reformerade ett par felaktigt beskurna äppelträd under 15 år (vi har flyttat ifrån dem nu). De var alltså riktigt fel, med rockhängare och allt. Det finns flera sätt att hålla ett äppelträd. Ett är paraplybeskärning, som jag tror att man har försökt efterlikna här. Inget fel med det om man gör rätt, men man får hålla på och klippa vattenskott
15 svar · 7,2k läst
·
Z
z_bumbi: Hemma har vi ett bigaråträd som det kapats grenar uppåt 30 cm ifrån då och då. Nu håller det på att dö eftersom det är fyra huvudstammar och det bildats en grop i mitten som gett röta åt flera av stammarna. Det är minst 20 år sedan någon kapade en större gren senast så att de automatiskt dör om man kapar grenar behöver intr vara sant. I det här fallet skulle jag kapa ner
6 svar · 3,3k läst
·
A
Abies koreana: Jag tänker såhär, juteväv utestänger det mesta av ljuset och städsegröna växter vill nog inte vistas alltför lång tid i mörker. Dessutom är det som du skriver, juteväven är tung speciellt om den täcks med (blöt) snö. Fiberduk är lätt och den vita färgen reflekterar bort värmen i motsats till mörka ytor som binder värme. Det är ju värmen man vill skydda mot om marken är
1 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.