Vi planterade ett prydnadskörbär prunus accolade för snart ett år sedan. Vattnade mycket hela förra säsongen, men har inte gjort det i år. Endast två gånger vad jag kan minnas. Jag såg att det börjat få blad som rödnat, vattnade då rikligt en gång men det var kanske 2 veckor sedan. Nu när vi kom hem från semester ser jag att de röda bladen i princip vissnat och fler har blivit röda. Borde detta bero på att det varit för torrt? Katter verkar tycka om att gå på toa vid trädet har jag märkt, men det kan väl inte orsaka något sådant?

Hur ska jag agera, vattna ofta? Bifogar bilder.
Ungt prydnadskörbärsträd med rödfärgade vissnande blad i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prydnadskörbär (Prunus accolade) med rödaktiga, delvis vissna blad på grenarna, indikerar torkstress.
Skapa konto
Prydnadskörsbärsträd med röda och gröna blad som visar tecken på vissning, stöttat av en träpinne.
Skapa konto
Prydnadskörbär med blad som visar tecken på rödhet och vissning, indikation på potentiell torkstress.
Skapa konto

Claes Sörmland
Torkskador. Fortsätt att vattna. Nu när marken har torkat tar den inte upp vatten så det krävs pysvattning i många timmar för att få en effekt.

Men trädet kommer igen nästa år, körsbär är tåliga och kan se lite slitna ut under sensommaren.

• Gilla
Andreasa2
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Torkskador. Fortsätt att vattna. Nu när marken har torkat tar den inte upp vatten så det krävs pysvattning i många timmar för att få en effekt.

Men trädet kommer igen nästa år, körsbär är tåliga och kan se lite slitna ut under sensommaren.
Tack för svar! Då fortsätter jag vattna.

Hur gick det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.